חקירת מותה של מזל הדדי ז"ל, שעבדה בחברה של לב לבייב ונפלה אל מותה לפני שבועות אחדים, נמשכת. בעקבות הגילוי כי מספר שעות לפני מותה היא רכשה מינוי חודשי לרכבת ישראל, משפחתה של הדדי שבה והדגישה כי לא ייתכן שיקירתם התאבדה. ד"ר אילן רבינוביץ', פסיכיאטר מומחה, התארח היום (חמישי) בתוכניתם של ברהנו טגניה וגלעד שלמור ב-103FM, והתייחס לאופן בו אנשים שונים מקבלים החלטה לשים קץ לחייהם.



שלמור: בני משפחתה של הדדי ובראשם בעלה קובי טענו מהרגע הראשון בתוקף שמזל לא התאבדה, אלא נרצחה על ידי גורמים עלומים. הבוקר המשפחה קיבלה את פירוט חשבון כרטיס האשראי שלה והם הופתעו לגלות שבבוקרו של אותו היום שבו נמצאה גופתה מוטלת בסמוך למקום עבודתה ברמת גן, היא רכשה מינוי לרכבת רב קו, והם למעשה טוענים כי מי שרוכש בבוקר כרטיס שישמש אותו בעתיד - לא ייתכן שיתאבד.



טגניה: יש בזה היגיון אגב. 



שלמור: יש בזה היגיון מסוים. נבחן כעת האם באמת אפשר לנתח התנהגות של מי שבוחר להתאבד. שלום אילן. בוא ספר לנו הם יש היגיון במה שאומרת המשפחה?


רבינוביץ': "אחד הדברים שאני תמיד מסביר בהרצאות שלי, הוא שראיתי עד היום אלפי מקרים ולא ראיתי שניים אותו הדבר. המציאות בדרך כלל עולה על כל דמיון ולפעמים רב הנסתר על הגלוי. מכל מה שאמרת אנחנו לא יכולים לדעת, אני אסביר לך למה. מאוד טבעי – קרה כאן אסון נורא. אמא לילדים, אישה טובה וישרה, אשת איש הגונה שעבדה אצל לבייב 11 שנים כמנהלת חשבונות, פתאום נמצאה מוטלת מבניין לאחר שהיא קפצה מקומה עשירית. זו טרגדיה נוראית. טבעי הדבר שהבעל והמשפחה יגידו 'זאת לא מזל שלנו, זאת לא מזל שהכרנו, היא לא יכולה לעשות את זה לנו, היא תאוות חיים, בן אדם מקסים, אמא אולטימטיבית, רעיה אולטימטיבית'".

שלמור: זה דפוס שאתה שומע הרבה בקרב משפחות?
"ודאי, נתקלתי בלא מעט מקרים וקודם כל יש הכחשה. עוד נקודה במקרים של אובדנות - הניואנסים בין אדם לאדם הם דרמטיים. יש כאלה שהתכנון של האובדנות נעשה בקפידה זמן ממושך, ויש כאלה שזה החלטה כמעט רגעית. מה שנקרא 'פיתרון סופי לבעיה זמנית'".

אני רוצה לתת לך שני אלמנטים די משמעותיים לפני מותה של מזל הדדי - החקירה האינטנסיבית שעברה וההתנהלות שלה שמראה שזו בעצם לא אישה שהתכוונה לשים קץ לחייה.
"אתם כתבים בכירים בתחום הפלילים והמשטרה. כרגע העובדות מדברות על זה שבקומה העשירית רק היא הייתה. אנחנו לא דני דין הרואה ואינו נראה ואין רוחות רפאים, אז כנראה משהו גרם לזה שהיא נפלה מקומה עשירית. זה נכון שהמשפחה אומרת רב הנסתר על הגלוי, למה היא קפצה מחלון שירותים קטן בגודל 40 על 40 , מדוע היא הלכה לתחנת הרכבת ואז חזרה אחורנית".
אילן רבינוביץ'. צילום: ראובן קסטרו
אילן רבינוביץ'. צילום: ראובן קסטרו


ברקע מרחף העניין שהמשטרה הפעילה עליה לחץ, בין היתר. היא הייתה מנהלת החשבונות של אחד הבנים של לבייב וידעה הרבה סודות
"אתמול ישב אצלי אחד האנשים המצליחים והמוצלחים במדינת ישראל שלפני שנים עבר חקירה בגין נושא שאפילו לא הוגש כתב אישום נגדו. הוא זרק לי בטיפול כלאחר יד שמאז אותה חקירה הוא לא אותו אדם. 'אני כאילו חזרתי לאיתני וכאילו הכל נשכח, ואני בטורי עיתונות בכלכלה ואני אב ובעל וכדומה אבל כשאני עם עצמי אני נזכר באותם רגעים שאני פתאום אפס אפסים בחדר חקירות מול חוקרים שבמלחמה פסיכולוגית נוגעים בי במקומות הכי נמוכים ויודעים לרסק את אישיותי במומחיות כי זה המקצוע שלהם, ואני באותו רגע מרגיש חידלון נוראי למרות שאני יודע שאין שום דבר קונקרטי מאחורי הדבר הזה', אמר". והוא אומר 'באותו רגע יכולתי לחתום שרצחתי את ארלוזורוב'.

חקירה משטרתית זה משהו שיוצר פוסט טראומה?
"אצל אנשים מסוימים וודאי. אתה יודע אצל מי זה לא יוצר? אצל הפושעים האמיתיים. אני מהצד השני מטפל גם באנשים כמו טוני סופרנו שהם באים לשם והחוקר מדבר והם מיומנים ונשארים רציניים או שומרים על זכות השתיקה".

מפעילים מניפולציה יותר מתוחכמת מהשוטרים עצמם.
"כי זה המקצוע שלהם, הוא עבריין פסיכופת מקצועי והוא נמצא מול חוקר מקצועי. בן אדם מהשורה - לא משנה אם הוא מהצמרת הכלכלית, הפוליטית, החברתית או שהוא מגיע מהפריפריה ועובד את עמל כפיו, כשהוא יושב בחדר חקירות הוא מראש נחות, יש כאן היררכיה ואווירה מאוד קשה".

אם חוזרים למקרה של מזל ז"ל, יכול להיות שיש אנשים שברגע אחד פתאום, גומלת בליבם ההחלטה לשים קץ לחייהם, אף שבבוקר הם לא העלו בדעתם שזה מה שיעשו באותו יום?
"הכל יכול להיות, כן. אני שוב אומר שיכול להיות שמזל לקחה את הסודות שלה איתה אל הקבר. יש כאן נקודה שיכול להיות שיש אנשים שרצו את מותה, פיון קטן בתוך המערכת של לבייב. מדובר על גניבה לכאורה של 300 מיליון שקלים. זה לא הסיפור של אתי אלון. כנראה שהופעל עליה בכל זאת לחץ מאוד גדול להסגיר את שולחיה. אולי היה לחץ קשה מידי, אולי מישהו דאג לרצוח אותה כדי שהיא לא תפתח את הפה וסידר את המצלמות כאילו לא היה אף אחד בקומה העשירית.

חשפנו על כך שבממצאים של בדיקות שנעשו לה נמצאו חומרים חריגים שאנחנו לא יודעים מהם
"אני למדתי דבר אחד אצל אנשי המשטרה. כשהם מדליפים לכם, אנשי התקשורת, את המילה 'חומרים חריגים' זה מתוך רצון שיהיו לכם ספקולציות. רב הנסתר על הגלוי. הבת שלי - שהיא גאונה בסייבר, יכולה במצלמה של הבית שלי לדאוג שלא יראו אותי, אז אני אומר שראיתי הכל. אני לא יודע אם היא נרצחה או התאבדה".