תוכנית חדשה להקמת רשת של שלושה קווי מטרו באורך כולל של כ-130 קילומטרים במטרופולין תל אביב, הוצגה על ידי משרד התחבורה וחברת נת"ע בוועדה לתשתיות לאומיות, ועלותה מוערכת בכ-150-100 מיליארד שקל. שר התחבורה ישראל כ"ץ ציין כי רשת קווי המטרו תהווה מערך משלים לשלושת קווי הרכבת הקלה – הקו האדום, הקו הירוק והקו הסגול.

חברת נת"ע השלימה לאחרונה את התכנון הראשוני של רשת קווי המטרו בתל אביב, ועל פי הצפי, הליכי אישור התוכניות צפויים להסתיים בעוד כשנתיים, אז יחל שלב המכרזים, עליו יתמודדו חברות ענק, לנוכח היקף הפרויקטים. שלושת קווי המטרו יכללו למעלה מ-100 תחנות רכבת, האמורות לקלוט מיליון וחצי נוסעים ביום, וכ-450 מיליון נוסעים בשנה. תוואי המטרו יעבור מתחת לקרקע בין 22 רשויות מקומיות במרכז הארץ ותדירות הרכבות תעמוד על 3-4 דקות בין רכבת לרכבת.

פיר הרכבת הקלה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

קו המטרו הראשון, באורך של כ-73 קילומטרים, ינוע בציר צפון-דרום וישרת את ערי השרון, גוש דן והשפלה: רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם תע"ש השרון, צומת גלילות וצריפין.

קו המטרו השני יהיה באורך של 25 קילומטרים וינוע בציר מזרח-מערב. הקו ישרת את הערים ראש העין, פתח תקווה, רמת גן, גבעתיים ותל אביב, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם אזור סירקין. ברמת גן הקו יעבור ברחובות בן גוריון ושדרות ירושלים ובגבעתיים לאורך רחוב כצנלסון.

קו המטרו השלישי, באורך 32 קילומטרים, יבנה בצורת חצי טבעת, ויחבר בין כל הקווים. הקו ישרת את הערים בת ים, חולון, אזור, אור יהודה, גבעת שמואל, פתח תקווה, תל אביב, רמת השרון והרצליה, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם גליל ים ומערב רמת השרון, תל השומר ואור יהודה.

הקו האדום של הרכבת הקלה צפוי להסתיים באוקטובר 2021: אורכו הכולל 22 קילומטרים ונועד לשרת את פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, מרכז תל אביב, יפו, ובת ים. כמחצית מהתוואי יהיה תת קרקעי וכמחצית עילי.

הקו הירוק, שהשבוע החל שלב הוצאת המכרזים לעבודות להקמתו, יסע מראשון לציון דרך חולון לתל אביב, כאשר הוא חוצה את העיר מדרום לצפון (דרך הרחובות קרליבך ואבן גבירול) וממשיך בשתי זרועות – להרצליה פיתוח ולמרכז העסקים רמת החיל.

הקו הסגול, שעבודות התשתית לקראת ביצועו צפויות להתחיל ב-24 בחודש, יסע מיישובי בקעת אונו, דרך ציר אלוף שדה ברמת גן, דרך השלום בגבעתיים ומשם ימשיך לתל אביב, עד לתחנת רכבת מרכז. עם זאת, עיריית רמת גן דורשת שהתוואי בציר אלוף שדה, באזור צומת אלוף שדה-הירדן יהיה משוקע, וההכרעה צפויה להתקבל בשבועות הקרובים.

כ"ץ ציין כי רשת קווי המטרו בשילוב רשת קווי הרכבת הקלה בתל אביב הם הפרויקטים הגדולים ביותר שמשרד התחבורה מבצע מאז קום המדינה: "אחרי 100 שנים של חזון, ו-60 שנה של הבטחות שלא מומשו, אנו מוציאים לדרך שני מגה פרויקטים, שישנו מן היסוד את המציאות התחבורתית במטרופולין תל אביב", אמר. "המציאות שתהיה כאן ובגוש דן כולו בעוד שנים ספורות, תהיה ותראה אחרת, ותשתווה למקובל במדינות המתקדמות באירופה" הוסיף שר התחבורה.