עימות חריף היום (ראשון) בין ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן ליו"ר האופוזיציה ציפי לבני במהלך ישיבת ועדת חוץ וביטחון שנערכה בעפרה בעקבות הפיגועים האחרונים שקרו בגזרה בשבוע שעבר. לבני תקפה את המתנחלים במהלך הישיבה ואמרה כי "המשותף בינינו הוא הכאב בכל אירוע טרור כמו גם הצורך במתן ביטחון ללא פשרות לכל אזרח ישראלי. אבל לא אקבל את את הניסיון לקדם בימים קשים אג׳נדה פוליטית שאינה קשורה לביטחון של עוד בנייה או סיפוח או נגד מערכת המשפט.

״אכן אין הרתעה, החמאס הוא שמשלח את חוליות הטרור ביו״ש אחרי שקיבל את מזוודות הכסף בעזה
יוסי דגן נגד ציפי לבני. קרדיט: דוברות הכנסת
. החמאס גם לא מכיר בתל אביב ואין טענה להכשרת בניה לא חוקית בתל אביב כמענה לטרור. כשראינו שהרשות הפלשתינית נלחמת ברחובות הערים בחמאס וממשיכה לשתף פעולה ביטחונית עם ישראל זה עדיף על הילדים שלנו בקסבות". עוד אמרה לבני כי ״תשובה ציונית הולמת לטרור הוא מאבק נחוש בטרור אבל כשמשלמים לטרור ומייבשים את מי שמשתף איתנו פעולה, המסר הוא אחד: ישראל מבינה רק כוח. לימין אין פתרון לביטחון ואין תשובה לטרור. אנחנו יודעים לעשות ביטחון". בתגובה ענה לה ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, "אני קברתי ילד בן שלושה ימים, בחיים לא הייתי מדבר ככה, תכבדי אותנו, למה את שונאת אותי? למה את מתנשאת עלינו? בשום מקום אחר בארץ לא היית מדברת ככה. דברי יפה. למה את שונאת אותנו, למה את מתנשאת?" ח"כ אורן חזן התערב גם הוא ואמר ללבני "את שמאל קיצוני כמו הבן שלך, בגלל זה את באה עם מצלמה לכאן". 

ח"כ ענת ברקו מהליכוד אמרה כי "ספק אם לבני הייתה מדברת לראשי יישובים בעוטף עזה באותו אופן. אפשר לקחת את עזה כמקרה בוחן. משם התנתקנו".

ח"כ לבני ביקשה להבהיר בתום הישיבה כי "מה שמרגיש דגן כלפי התושבים, אני מרגישה כלפי אזרח בארץ ישראל.  הכאב שלי הוא הכאב שלך. כולנו באותו מקום בדיוק. את הוויכוח לא צריך לנהל כאן". ח"כ יואב קיש אמר בתגובה לדברים כי "במקום להתנצל, את שוב חוזרת על הדברים. את לא תגידי לראשי רשויות איך לדבר". ח"כ אורן חזן אמר כי "את סוחרת כאן בדם יהודים שנשפך בשביל האידאולוגיה שלך".
 
חברת ועדת החוץ והביטחון, חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין (המחנ"צ) שנכחה בסיור ובמפגש עם ראשי הרשויות מסרה בתגובה לעימות של יוסי דגן עם יו״ר האופוזיציה כי "תגובתו הנסערת של יוסי דגן, הייתה התפרצות לתוך דבריי על כך שאנו כואבים מאוד את מה שקרה בשבוע שעבר, אבל מחובתה של יו״ר האופוזיציה ושל כולנו להשמיע גם את מה שלא לגמרי נוח בסיטואציה. הצטערתי על העימות שהיה תוך כדי דברי שנועדו בסך הכל לעשות סדר וחיבור גם במציאות של אי הסכמה. ההתפרצות הייתה מובנת רגשית אבל מנותקת ממה שניסתה ליבני לומר, ולצערי חברי כנסת מסוימים הלהיטו את האווירה במכוון ופגעו בשיח החשוב שניהלנו עם ראשי הרשויות.
 
עוד אמרה כי "הכאב משותף לכולנו - על עמיעד ישראל ז״ל ועל החיילים. הטענות על הפגיעה במרכיבי הביטחון מופנים כמובן לממשלה שאינה יודעת לייצר ביטחון למתיישבים או בכלל. מהעוטף ועד בית אל כולם חוטפים סטירה מהממשלה הזאת, כל אחד בתורו ועל פי כוחו במרכז הליכוד.

יו''ר מועצת יש''ע חננאל דורני אמר במהלך הדיון כי "חופש תנועה זה אינו חופש טרור. אנו דורשים לבחון מחדש את מדיניות חופש התנועה. בנוסף, הריסת חדרונים של מחבלים לא גורמת להרתעה, צריך להרוס את הבתים והקומפלקסים של כל המשפחה התומכת. לפני שבוע השתתפנו בוועדה ודיברנו על המצב הביטחוני שהוא אינו כתמול שלשום, ואכן פני הדברים הם לא כתמול שלשום.

עוד אמר כי "עברנו אירועים קשים אשר מצביעים על אבדן הרתעה של צה''ל באזור. זה גורם לכך שמחבל יכול לצאת מהרכב ולרצוח, שזו העזה שלא ראינו בעבר. נקודה נוספת היא לגדוע את התקווה. אם ההתיישבות לא תתחזק ותתרחב, הם יבינו שלטרור יש אפקטיביות והם ימשיכו לפגע בנו. הסדרת ההתיישבות והמשך הבנייה ביהודה, שומרון ובקעת הירדן יגדעו את התקווה שלהם שאומרת שננוצח דרך הטרור. אני קורא מכאן לוועדה להמשיך ולפעול למען החזרת הביטחון לתושבינו".

ח"כ מוטי יוגב, שסייע בארגון ישיבת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בעפרה, אמר כי "שבנו ליהודה ושומרון, משום שזו ארצנו. בחיזוק ההתיישבות היהודית ביו"ש, נחזק גם את ביטחוננו. מאז ומעולם במקום בו עברה המחרשה, שם גבולנו. במישור ההגנתי- לא יעלה על הדעת לצמצם בכוחות צה"ל המגינים, במרכיבי הביטחון, בתקני האבטחה ובתקצוב כיתות הכוננות. על מערכת הביטחון להגן בכל מקום, בצפון, בדרום וביו"ש ויש מחיר לביטחון.
במישור ההרתעתי- יש לחוקק את חוקי הגירוש להרס בתי משפחות מחבלים וגירושם ממקומם. במישור ההתיישבותי- יש להסדיר את ההתיישבות הזקוקה להסדרה, לבנות ולקלוט מאות אלפי יהודים ולהקים ישובים חדשים בגליל, בנגב וביו"ש. מדינה פלשתינית לא היתה פה מעולם ולא תהיה בארץ ישראל לעולם. שבנו ליו"ש לנצח, בחיזוק התיישבותנו ביו"ש, יתחזק גם ביטחון ישראל".