באווירת חוסר אמון מופגנת התכנסו אמש במשרד האוצר, אנשי אגף התקציבים והממונה על השכר באוצר עם נציגות איגוד העובדים הסוציאליים ברקע המשבר העמוק אליו נקלעו שירותי הרווחה ברחבי הארץ. זאת לאחר שנים של הזנחת הממשלה את מעמדם ותנאי העסקתם של העובדים הסוציאליים, הזנחה שהביאה לעומס של מאות תיקים לכל עובדת סוציאלית, לשירות פחות טוב לאוכלוסיות הנזקקות וגם לחוסר הסובלנות של רבים מהנזקקים לשירות. אותו חוסר סובלנות שהוא בין יתר הגורמים לגל האלימות התמידי המופנה כלפי העובדות הסוציאליות ואשר הצית את מחאתן הנוכחית.


 


באוצר מוכנים לדון על דרישות העובדות הסוציאליות לתגבור משמעותי של האבטחה עליהן בלשכות הרווחה, אך מסרבים לדון עמן בשלב זה על דרישתן המקבילה לשיפור תנאי השכר וההעסקה שלהן, סירוב שבעטיו ממשיכים העיצומים הנרחבים בשירותי הרווחה שמחריפים היום (שני) עם שביתה כללית בכל רחבי הארץ של שירותי הרווחה והפגנה גדולה בתל אביב שמתכננים העובדים.



היום לא תהייה קבלת קהל במחלקות הרווחה ברחבי הארץ, לא יכתבו תסקירים לבתי משפט, לא יתקיימו ועדות החלטה בנושא קטינים בסיכון, לא יפעלו המרכזים לטיפול באלימות במשפחה. לא תהיה קבלת קהל של עובדים סוציאליים במשרד הרווחה (לרבות קציני מבחן נוער, מבוגרים ומעצרים וחוקרי ילדים) וישבתו העובדים הסוציאליים במשרד החינוך, בביטוח הלאומי, ובמערכת הבריאות - בבתי החולים, קופות החולים והתחנות לבריאות הנפש. 



בשעה 11:00 הבוקר תחל צעדת מחאה מקריית הממשלה בתל אביב לכיכר רבין בעיר בהשתתפות אלפי עובדות ועובדים סוציאליים שלאחריה תיערך הפגנה בכיכר רבין.


 


ממשרד האוצר נמסר כי בפגישה הביע האוצר נכונות לדון בנושאים "הקשורים למוגנות העו"סים בגינם הוגש סכסוך העבודה" והוסיפו: "צר לנו שעל אף ההסכמה לדון בסוגיות אלו ממשיך הארגון בשביתה עליה הכריז טרם התקיים דיון ענייני בנושא. אנו קוראים לאיגוד לשוב לשולחן הדיונים על מנת לפתור את נושא בהקדם ועל הצד הטוב ביותר, במקום להרחיב את הדרישות, להאריך את השביתה ולפגוע באוכלוסיות החלשות הזקוקות ביותר לשירותי הרווחה".



יצוין עם זאת כי העובדים הסוציאליים מעולם לא "הרחיבו את דרישותיהם" כטענת האוצר, כרכו מתחילת מאבקם את מצוקת האלימות בלשכות הרווחה בתנאי העבודה בהן ובתנאי העסקתם, וחיכו למעלה מחודש בטרם הכריזו על סכסוך עבודה ופתחו בעיצומים נרחבים. תקופה במהלכה אף משרד ממשלתי, לא האוצר ולא הרווחה, לא שעה לדרישותיהם העקביות.



יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, אומרת למעריב: "גם אם נצייד כל עובדת סוציאלית בקסדה ואפוד מגן, זה לא מה שיחלץ את שירותי הרווחה בישראל מהמשבר העמוק שהם נתונים בו. עד שמשרד האוצר לא יואיל לתת לנו התחייבות לפחות ללוח זמנים של כניסה למו"מ על תנאי השכר וההעסקה של העו"סים שבגללם אנחנו מתקשים לאייש מאות תקנים חסרים ברשויות המקומיות ובכך להקל במעט את העומס בלשכות ולשפר את השירות, לא נפסיק את העיצומים".



כ-1.2 מיליון אזרחי ישראל רשומים במחלקות לשירותים חברתיים, שיעור של כ-139 רשומים לאלף נפש. לכ-865 אלף מכלל הרשומים הוגדרה נזקקות, שיעור של כ-98 בעלי נזקקות לכל אלף נפש. על אוכלוסיית הענק הזאת אחראים רק כ-11 אלף עובדים סוציאליים במחלקות הרווחה. 



שתי נקודות אור שיכולים לרשום כמיליון האזרחים המסתייעים דרך קבע במחלקות הרווחה הם שבצל העיצומים הסכים האוצר לפחות למו"מ מרתוני על אבטחת העובדים הסוציאליים ושמחר (שלישי) אמורה להתקיים לראשונה מתחילת המשבר פגישה בין ראשי איגוד העו"סים לבין שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון, עצמו שעד כה לא היה מעורב בו (כחלון כזכור הוא גם שר רווחה לשעבר וכראש מפלגה חברתית המשבר המזיק לשכבות החלשות הוא עבורו כאב ראש נוסף על גל ההתייקרויות המעיק עליהן ועל מעמד הביניים) ושר העבודה והרווחה, חיים כץ (הליכוד), שעד פרוץ המשבר הסתפק בהזדהות מרחוק עם מצוקות העו"סים בהקשר לתנאי העסקתם וכעת הוא והנהלת משרדו מביעים בכלל התנגדות לעיצומים.



שר הרווחה הקודם, ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), דווקא מחזק את ידי העובדים הסוציאליים שמחריפים את מאבקם ומזכיר כי משרד הרווחה לא מקדם את הצעת החוק שלו לצמצום מספר התיקים לכל עו"ס: "אין מרחבי עבודה מוגנים ומאידך, עומס בלתי הגיוני על העו"סים. לא ברור לי מדוע משרד הרווחה תוקע במכוון את הצעת החוק שלי להגבלת מספר התיקים לעו"ס משפחה לחמישים. הצעת חוק שאושרה בקריאה טרומית בכנסת כבר לפני יותר משנתיים".



ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) משדולת הח"כים למעמד העובדים הסוציאליים, מוסיף: "מדיניות האוצר הביאה לקריסת מחלקות הרווחה אבל מישהו שם כנראה נחוש לרסק אותן עד הסוף. עובדים סוציאליים שחלקם נשענים על הבטחת הכנסה עם 650 תיקים בממוצע שמונחים בכל רגע על שולחנם זה משבר שהאוצר לא מבין בכלל את עוצמתו. אני מציע להם לסגור סופית את מערך הרווחה ושכחלון ופקידיו יתחילו לקבל מטופלים מהיום".