אתמול התקיים טקס פתיחת מרפאה חדשה של קופת חולים מאוחדת, “לב פלורנטין” שמה, ברחוב סלמה בדרום תל אביב. המרפאה נועדה להעניק טיפול למשפחות המסתננים ולעובדים זרים. פתיחת המרפאה עוררה את כעסם של פעילים נגד המסתננים בדרום העיר. “הם הורגים אותנו, ואתם נותנים להם עזרה ראשונה”, אומר אחד הפעילים. “הגיע הזמן שמישהו יתעורר ויבין שבמקום לעזור למסתננים להשתקע פה – צריך לגרש אותם, ויפה שעה אחת קודם”.



מאי גולן, מנכ”לית עמותת “העיר העברית”, אומרת: “מדובר בעוד צעד שקט והומני כביכול, אך מסוכן וחתרני למעשה. רק השבוע התבשרנו כי ממשלת ישראל מתכוונת להעביר תקציב לא מבוטל כדי להתמודד עם האלימות בקרב משפחות המסתננים, ועכשיו בדרך לא דרך מאזרחים אותם מתחת לרדאר של כולנו כשהופכים אותם לחלק רשמי ממערכת הבריאות הישראלית. זו צביעות של כל הגורמים הרשמיים במדינה. אם אותם גופים היו יפי נפש באמת כפי שהם מכתירים את עצמם, המרפאה הזאת הייתה נפתחת מתחת לעיריית תל אביב, ולא בחצר האחורית - דרום תל אביב”.



שפי פז, ממובילות המחאה נגד המסתננים בדרום תל אביב, אמרה: “כל פעולה שיש בה כדי לחזק ולבסס את היאחזות המסתננים הלא חוקיים בשכונות שלנו איננה לגיטימית, גם אם צובעים אותה בצבעים הומניים של טיפול רפואי. הם זקוקים לטיפול רפואי כי חלקם מעורבים בקטטות, אך זה עניין לטיפול המשטרה”.


דעתה של שולה קשת, חברת מועצת העיר ופעילה חברתית בדרום תל אביב הפוכה: “אני מברכת על פתיחת המרפאה. גם לאנשים האלה יש צרכים רפואיים, וזה לא הומני לא לתת להם טיפול.



פתיחת המרפאה. צילום: רותם להב



"גם מבקר המדינה מתח ביקורת על כך שלא מעניקים להם את שירותים רפואיים. התושבים המתנגדים חייבים להבין שאם לא יקבלו שירות של קופת חולים, סיר הלחץ יתפוצץ, ורק הם יסבלו מכך”.



מקופת חולים מאוחדת נמסר: “אנחנו קופת החולים היחידה שמעניקה שירותי רפואה לילדי העובדים הזרים בישראל. מדובר במרפאה קהילתית ייחודית, שחרטה על דגלה מתן שירות רפואי לכלל תושבי האזור ולילדיהם של מהגרי עבודה בארץ. הילדים מגיעים מארצות שונות, בהן אריתריאה, פיליפינים וסודן”.