לאחר ששר התיירות הודיע הערב (שני), כי כריס לנהאן, סגן נשיא חברת השכרת הבתים Airbnb, אמר לו בפגישה ביניהם כי החברה החליטה שלא ליישם את החלטה להפסיק לפרסם דירות בהתנחלויות ביהודה ושומרון, הודיעה החברה כי "הדיווחים היו לא מדויקים" וכי למעשה מדיניות החרמת ההתנחלויות, עליה הכריזה בחודש שעבר, עודה תלויה ועומדת. כזכור, בחודש שעבר הודיעה החברה כי היא הגיעה למסקנה שעליה להוריד "פרסומים בהתנחלויות הישראליות בגדה המערבית הכבושה שעומדות בלב הסכסוך בין הישראלים והפלסטינים".



למרות שתמשיך לא לפרסם דירות בהתנחלויות, החברה התחייבה שלא לפגוע בעסקיה בשאר ישראל. "Airbnb מתנגדת באופן חד משמעי לתנועת ה-BDS ומתחייבת לפתח את עסקיה בישראל, דבר שיאפשר לתיירים מכל רחבי העולם ליהנות מפלאי הארץ ואנשיה", נכתב בהודעה.



מוקדם יותר היום, אמר השר לוין לאחר הפגישה עם סגן נשיא החברה כי "הודעת Airbnb כי ההחלטה שלא לפרסם דירות נופש ביהודה ושומרון לא תיושם הנה צעד חשוב בכיוון הנכון". השר הודיע כי הוא ימשיך לפעול כדי להבטיח שאזרחי ישראל כולם יזכו ליחס שווה וימשיך לחזק את התיירות בישראל, לרבות ביהודה ושומרון. עוד אמר לוין, כי הוא ימשיך לעסוק בנושא במאמץ משותף עם השר לעניינים אסטרטגיים גלעד ארדן, שרת המשפטים איילת שקד וסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי.



כזכור, לאחר ההחלטה שניתנה על ידי החברה בחודש שעבר, אמר לוין  כי הוא דורש בתוקף מהנהלת Airbnb לבטל את ההחלטה להסיר מהאתר דירות מהיישובים ביהודה ושומרון. הוא הדגיש כי מדובר ב"החלטה מבישה ואומללה ובכניעה מחפירה" של החברה. בהנחיית השר החל משרד התיירות לגבש צעדים מידיים להגבלת פעילות החברה בכל הארץ.



במקביל הנחה השר לוין את הנהלת משרדו להוציא לפועל תוכנית מיוחדת לעידוד התיירות והלינה בדירות נופש בכל רחבי יהודה ושומרון. יו"ר האיחוד הלאומי, השר אורי אריאל, אמר בתגובה להודעת Airbnb כי "שבענו מהאפליה הבינלאומית כלפי יו"ש. אני נופש רבות ביו"ש יחד עם משפחתי ומזמין את כולכם ליהנות מנופים מרהיבים, רוגע, אנשים מקסימים, בחוויה ארץ ישראלית ללא שום תיווך של אתרים בינלאומיים. תהנו!".



השר יריב לוין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השר יריב לוין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



לאחר הודעת Airbnb בחודש שעבר, הגיבו במועצת יש"ע לפרסום ואמרו כי "חברה שאין לה מניעה להשכיר דירות בדיקטטורות ברחבי העולם ובמקומות שאין בהם זכר לזכויות אדם, נטפלת למדינת ישראל, זה נובע מאנטישמיות או מכניעה לטרור, או משניהם יחד. אנו נפעל נגד האתר במידה ולא יבטל את החלטתו. במקום להיות אתר תיירות, הפך אתר Airbnb להיות אתר פוליטי שרוצה לפגוע בכלכלת האזור ובכך לגרום נזק לכלל האוכלוסייה. אנו קוראים לכולם, להמשיך לטייל ביהודה, שומרון ובקעת הירדן, ללון בצימרים הפזורים באזור וליהנות מהמרחבים, מאתרי התיירות ומהמסלולים המיוחדים שיש לארץ התנ"ך".



שי אלון, ראש מועצת בית אל, אמר בתגובה להודעה כי "שוב מתבצעת סלקציה ביהודים, זה לא חדש ואנחנו לא מתרגשים מהחרם הפעם מצידה של Airbnb. אני קורא לישראלים בואו לנפוש ביהודה ושומרון, הנוף כאן משגע האוויר צלול והאירוח טוב יותר מהרבה מקומות שאתם מכירים".



עודד רביבי, ראש מועצת אפרת וראש אגף קשרי חוץ של מועצת יש"ע, אמר בתגובה: "מאכזב לראות שבגלל לחץ של קיצוניים האתר נכנע ופוגע בעצם מהות קיימו וייחודו. היתרון של האתר היה היכולת להפגיש אנשים, לגרום לשיח ולשאלות ולא רק לעשות כסף. ההחלטה עושה עוול למתיישבים, מהווה כניעה לקיצוניים ותתברר כשגוייה וכמרחיקה את השלום".