מבצע "מגן צפוני" שהחל מוקדם יותר החודש לא תפס אף אחד מתושבי הצפון מופתעים. שנים הם התריעו על קולות חפירה שהם שומעים מן האדמה, אולם כל בדיקה שערך צה"ל בנושא העלתה חרס. כעת, משנחשפו במסגרת המבצע ארבע מנהרות בגבול לבנון, כולן חודרות לשטח ישראל, תחושת הביטחון של התושבים התערערה באופן משמעותי. בצה"ל לא היו אדישים לכך, וערכו סדרת פגישות עם ראשי הרשויות בצפון. הערב (שלישי) פורסם ב"כאן 11" ובחדשות עשר כי אמש נערכו לראשונה פגישות של קציני צה"ל בכירים עם תושבים מהיישובים, במהלכן הוקלטו הקצינים מרגיעים את הנוכחים ומבטיחים להם ביטחון, בעוד התושבים עצמם מודאגים הרבה יותר.

ב"כאן 11" פורסם כי באחת מהשיחות האלו, הבטיח לתושבים מפקד אוגדה 91 (עוצבת הגליל), תא"ל רפי מילוא, כי בגבול לבנון תיבנה חומה גבוהה לאורך 130 ק"מ. תא"ל מילוא גם אמר לתושבים כי "אנחנו מבינים שאנחנו אוחזים בתוואים של החזבאללה, ובסופו של דבר נטפל בכל התוואים החודרים, נגיע אליהם ונשמיד אותם".
התושבים ביטאו בפני המפקדים את החשש הכבד שלהם לאור המנהרות שנחשפו לאחרונה ולאור המקרים הרבים בהם נצפים אנשי חיזבאללה בסמוך לגדר, כשהם מתצפתים על יישובים ישראלים. בחדשות עשר נחשף כי בפגישה שערך מח"ט חטיבה 300 (עוצבת ברעם), האחראי על הגזרה המערבית של גבול ישראל-לבנון, אמר אחד התושבים לקצין כי "אתה בא ואומר שאתה רוצה להרגיע אותנו, אבל איפשהו אנחנו כבר לא מאמינים יותר לכל מה שתגידו, כי אתם רק רוצים להרגיע ולא לספר את כל האמת". 

המח"ט התייחס למבצע "מגן צפוני" בשיחה ואמר כי "המבצע הזה הוא מבצע מדהים. חיזבאללה נמצא עמוק בבוץ הסורי, אנחנו נותנים לו עכשיו מכה באף. נוריד לו את נשק יום הדין. ראש הממשלה היה כאן בשבוע שעבר, בא להיפגש איתנו ולהסביר לנו עד כמה המבצע הזה חשוב. אני מדבר אליכם מהפה שלו. התחושה שלכם מובנת, היא לגיטימית, אבל צריך להבין שיש דברים שהשתיקה יפה להם".
"יש לי הערכה ענקית לכל מי שגר פה. אני מפקד הגזרה כאן, אבל אני גם גר פה ומכיר את הצד השני, לכן ההערכה עוד יותר גדולה. יש לנו אויב רציני מאוד".

כוחות צה"ל חושפים מנהרת טרור שחדרה לשטח ישראל. סא"ל י': "אין מנהרה שנכנסה לתוך יישוב". צילום: דובר צה"ל

 
המח"ט אף התייחס לתמונות שנחשפו לפני ארבעה חודשים בחדשות עשר, בהן נראים תושבי לבנון בביגוד אזרחי, ככל הנראה אנשי חיזבאללה, מתצפתים סמוך לגדר על התושבים והאזרחים ביישובי הצפון. "אני לא נכנס למה שקרה כאן לפני זה", אמר לוי. "כשאותו אדם הגיע לגדר, עצרנו אותו מכ"מית ואחזה בו תצפית. אמרתי למג"ד שלא ישאל שאלות, אבל אני לא רוצה שהמ"פ יקפוץ לשמה. למה? כי יש שמה מבצע חשאי (מבצע מגן צפוני). וואלה, זו איזושהי סגירת חוב שלי אליכם, כי לא נוח שמגיע מישהו קרוב לגדר. דרך אגב, מותר לו להיות שם".
תושבת אחרת אמרה בשיחה עם סא"ל י' כי "יושבים בגבול אנשי חיזבאללה עם ביגוד אזרחי מול החבר'ה שלנו - והצבא לא עושה כלום. איזה ביטחון יש לתושבים? באמת, כאילו יש התעוררות עכשיו בגלל המנהרות, אבל רק הקדוש ברוך הוא שומר על התושבים פה".
סא"ל השיב לה כי "מהבדיקות שביצענו, וכמובן שהטכנולוגיה התפתחה עם השנים, אין אף מנהרה שחוצה את הגבול ונכנסת לתוך יישובים. אני אומר את זה בצורה ברורה". למרות כל זה, נראה כי רק מבחן הזמן ירגיע את התושבים באמת.