המפכ"ל היוצא משורות המשטרה, רוני אלשיך, דיבר היום (חמישי) בוועידת גלובס והתייחס בין היתר לאירועי סיום כהונתו, במהלכם לא אישרה ועדת המינויים ברשות השופט גולדברג את מינויו של משה (צ'יקו) אדרי למפכ"ל, צעד שהותיר את המשטרה ללא מפכ"ל, תפקיד אותו ממלא כעת באופן זמני מוטי כהן.



"אני שם אמירה בשיח, אני לא מאמין שאפשר להשפיע על מינוי המפכ"ל אופרטיבית, וזה אולי לא תקף למפכ"ל הבא אלא לזה שיבוא אחריו", אמר אלשיך. "צריך לשאול איך ממנים מפכ"ל במדינת ישראל בניגוד לראש שב"כ ומוסד, שאמורים להיות ממונים על ידי דרג פוליטי. בסופו של דבר, המפקד של הרמטכ"ל הוא שר הביטחון, אבל המפכ"ל אינו כפוף לדרג פוליטי מלבד בנושאים ביטחוניים. הוא עצמאי או כפוף ליועמ"ש".



"לכן, צריך לחשוב מה הפורמט הנכון כדי להבטיח לכולנו שהמשטרה תהיה א-פוליטית. צריך לבנות פורמט שעוסק בוועדה ציבורית. כמובן שהפוליטיקאים יהיו חלק ממנה, אבל לא רק. זה כמו למנות שופטים. כאשר הבן אדם האחד הזה לא יוכל להיות עצמאי, אז יכולה להיות משטרה שהיא לא עצמאית חלילה ולא אמונה בצורה שיוויונית על החוק".



לסיום, אמר אלשיך כי הוא "מקווה שיהיה מפכ"ל חדש, כדי שיהיה אפשר לצאת מהמצב הזמני הבעייתי הזה. אני חושב שצריך לפתוח את השיח הזה".



עוד לפני כן, התייחס אלשיך בנאומו לחשיבות אמון הציבור במשטרה, בעולם בו "אין יותר מומחים, כי כולנו מרגישים שאנחנו מבינים בהכל. הפציינט יתווכח עם הקרדיולוג והאורתופד, וכולנו גם מומחים לסוגיית הבעיות בעזה והחיזבאללה". לדבריו, בעולם כזה "אין כבוד למי שיודע יותר מאיתנו וזה מאתגר את כל אמון הציבור במערכות הציבוריות"



אלשיך טען כי "משטרה, שאוכפת חוק כלפי פנים, צריכה להיתפס כא-פוליטית, וחשוב שתישאר מחוץ לשיח הפוליטי". לדבריו, למשטרה יש את "הלגיטימציה הגדולה ביותר לעסוק בשסעים החברתיים בישראל, כיוון שהיא הגורם היחיד שפותח את שירותיו לכל החברה הישראלית, באידיאולוגיה, כדי שכל אחד יוכל לדמיין את עצמו במשטרה, מכל מגזר. אבוי למשטרה שחלק מהציבור חושב שהיא לא שלו.



"לכן, המשטרה עושה מאמצים כבירים ומשקיעה לא מעט משאבים כדי שזה יקרה. הוצאנו הרבה מאוד כסף על מנת לאפשר למוסלמים ומוסלמיות דתיות להתגייס למשטרה. לעבור את כל המיון בהצלחה. הסיפור עם עמונה גרם לכולנו לשלם מחירים לא פשוטים, והשקענו שם כספים, וגם מול חרדים. המשטרה רוצה להיות המשטרה של כולם, וכשהיא עושה את זה, יש לה את הלגיטימציה לעשות זאת. בסופו של דבר, ההבנה שלנו זה שתהליכים כאלה, שמייצרים מניעה אסטרטגית ונורמות ציות לחוק, שמפריעה פחות ואלימה הרבה פחות, אלה תהליכים אסטרטגיים.