גורם מדיני התייחס היום (שבת) לפגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ברזיל הנכנס, ז'איר בולסונארו, ואמר כי "נושא העברת השגרירות עלה בפגישה. מדובר בעניין של זמן. המצב דומה להכרזה של הנשיא טראמפ - הכריז וביצע בהמשך".



הדברים מגיעים לאחר שבהתייחסויות הרשמיות של המנהיגים לפגישתם לא צוין כלל נושא העברת השגרירות הברזילאים לירושלים, על אף הציפייה להצהרה רשמית בנושא. בולסונארו, שיושבע עם פתיחת שנת 2019 לתפקיד הנשיא, הצהיר בעבר כי הוא תומך בהעברת השגרירות והבטיח לעשות כן לאחר שיכנס לתפקידו.



בתוך כך, בפגישה בין שני המנהיגים, שנערכה בשישי בצהריים שעון ברזיל בריו דה-ז'נרו, הזמין נתניהו את בולסונארו לביקור בישראל, שנענה להזמנתו. על פי הודעת לשכת ראש הממשלה, בפגישה סוכם גם על הידוק שיתופי הפעולה בין המדינות בתחומי הכלכלה, הביטחון, ניהול מערכות מים, חקלאות, טכנולוגיה ותחומים נוספים. 


נתניהו ובולסונארו. "ישראל היא הארץ המובטחת, ברזיל היא ארץ ההזדמנויות". צילום: אבי אוחיון, לע"מ
 
בתום הפגישה, העניק בולסונארו לנתניהו את העיטור הלאומי שהוענק בעבר גם לנשיא ארה"ב לשעבר דווייט אייזנהאואר ולמלכה אליזבת השנייה. נתניהו אמר לאחר הפגישה באנגלית כי "קבלת הפנים החמה מבשרת על רגע היסטורי. זהו ביקור ראשון של ראש ממשלת ישראל אי פעם. קשה להאמין שלא היו בינינו קשרים כאלה קודם לכן. מאחר שהאחווה, הברית בינינו שציינת, היא אמיתית, והיא יכולה להביא אותנו לגבהים אדירים. ישראל היא הארץ המובטחת, ברזיל היא ארץ ההזדמנויות. ניתנה בידך המנהיגות של המדינה הזו על מנת לממש את הזדמנות הזו".
"אנו רוצים להיות השותפים שלכם במאמץ זה, ואנו חושבים ששיתוף הפעולה בינינו עשוי להיטיב עם שני עמינו, בכלכלה, בתעסוקה, בביטחון, בחקלאות, במים, בתעשייה ובכל תחום. לפיכך, כצעד ראשון למימוש שותפות זו, הזמנתי את הנשיא בולסונרו לבקר בישראל, והוא נענה. הוא יתקבל כידיד גדול, כבן ברית, כאח. תודה לך".
בדבריו בעברית, אמר נתניהו כי "זהו ביקור היסטורי, פעם ראשונה שראש ממשלה בישראל מבקר בברזיל. אנחנו כורתים כאן ברית גדולה עם מעצמת ענק של קרוב לרבע מיליארד בני אדם, שפותחת דף חדש איתנו, עם שיתוף פעולה שיעזור לאזרחים של שתי המדינות בתעסוקה, בכלכלה, בטכנולוגיה, בביטחון ולמעמדה הבינלאומי של ישראל. אני חושב שזה ביטוי נוסף לכך שישראל היא כוח עולמי עולה".

לאחר מכן, באירוע עם הקהילה היהודית בבית כנסת בריו דה-ז'נרו, אליו הגיע בהפתעה גם הנשיא בולסונארו, אמר נתניהו כי "זהו מעמד מרגש, כיוון שמדובר באמת במעמד היסטורי. אמרתי לנשיא בולסונארו שזה בלתי נתפס שהיינו צריכים לחכות למעלה מ-70 שנה כדי שראש ממשלה בישראל יבקר בברזיל".
 
"הנשיא בולסונארו אמר שזו לא רק ידידות ולא רק ברית של אינטרסים, זו גם ברית אחים. יש בזה הרבה, משום שאנחנו עומדים מול עולם חדש שבו כל בני האדם יכולים להשיג דברים מופלאים. בשיתוף פעולה ובאחווה אפשר להשיג דברים שאי אפשר לדמיין. סיכמנו בינינו על הדרך להניע את שיתוף הפעולה הזה לגבהים חדשים".
 
בהמשך דבריו, אמר נתניהו כי "יש לנו עכשיו חבר חדש, שיודע את תלאות ההיסטוריה, את המקורות של התרבות המשותפת שלנו ואת האתגרים הגדולים העומדים בפנינו כדי להבטיח את העתיד. לכן במעמד הזה, של הביקור הראשון של ראש ממשלה של ישראל בברזיל, אני מתכבד לומר לכם שנארח בקרוב מאוד את הנשיא של ברזיל, ידיד ישראל, ז'איר בולסונארו בירושלים. בשנה הבאה בירושלים הבנויה והמאוחדת שלנו".