החורף בעיצומו, ואיתו גם הסיפורים על קשישים מעוטי אמצעים, המתגוררים בדרך כלל בגפם, הסובלים מהקור בהיעדר אמצעי חימום. הכנסת היוצאת חוקקה אומנם חוק חשוב ביוזמת ראש שדולת הקשישים, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), שבמסגרתו הממשלה תקצה לכל קשיש עני בישראל, המתקיים מקצבאות זקנה והבטחת הכנסה בלבד, "מענק חימום" שנתי בגובה 555 שקל מקופת הביטוח הלאומי. המענק נועד לסייע בתשלום חשבונות החשמל, שעלותם מזנקת בחורף, וברכישת אמצעי חימום. אבל למרות היוזמה המבורכת, אלפי קשישים נופלים בין הכיסאות.
 
בשל כך, 2,780 קשישים ברשויות המקומיות העניות ביותר (אשכול 1־5) יקבלו השנה מענק סיוע לחורף מהקרן לידידות, ארגון הרווחה הפילנתרופי הגדול בישראל. מדובר בקשישים שנמצאים מעט מעל הרף שמקנה את הזכאות למענק חימום, אך נמצאים בכל זאת במצוקה כלכלית. 

"בעיריית דימונה צחקו עלי"


אחד הקשישים שייהנו ממענק הקרן לידידות הוא יעקב אזגורי (83) מדימונה. אזגורי, שעלה ארצה ממרוקו כשהיה בן 15 ועבד כל חייו לפרנסת משפחתו, פוטר מהמפעל שעבד בו משום שרעייתו (שנפטרה בינתיים) חלתה מאוד ואושפזה בבית חולים שיקומי במרכז הארץ. הוא נאלץ לנסוע הלוך ושוב באוטובוסים לבתי החולים במרכז ולשהות לצדה, אך מעסיקיו לא ראו בעין יפה את היעדרותו ופיטרו אותו. 
 
את מעט הפנסיה שצבר נאלץ אזגורי לפדות כדי לממן את הטיפולים ברעייתו, וכשהיא מתה נותר כמעט חסר כל. בשיחה גלוית לב עם "מעריב" הוא מודה: "הייתי איש חזק ומעולם לא התלוננתי, אבל מאז שאשתי מתה והשנים עוברות אני לא כתמול שלשום. הייתי צריך לקחת הלוואה מהבנק כדי לקנות מיטה, ואת ההלוואה החזרתי מקצבת הזקנה שלי. אין לי הכנסה אחרת. הילדים עוזרים בכל מה שהם יכולים, אבל הם לא גרים לידי, ורוב היום אני לבדי.
 
"קיבלתי לאחרונה תנור מהקרן לידידות, אבל אני מדליק אותו רק כשאני מתיישב לאכול. בלילה קור כלבים בדירה, ואני משתדל לא לצאת מהמיטה. אם אני צריך לשירותים, קר לי מאוד. זה יפה שעוזרים בתרומות תנורים, אבל אם לא אחסוך בחשמל אצטרך לבקש מהילדים יותר כסף לאוכל, ואני לא מוכן. הם עוזרים לי מספיק". 
 
הוא מוסיף: "היו לי רגעים, בעיקר בלילות של חורף, שנשברתי ובכיתי, וזה לא קורה לי הרבה. בעירייה צוחקים עלי. ביקור בית אחד של עובדת סוציאלית אצלי לא הניב דבר. האנשים של הקרן לידידות הם היחידים שעוזרים. במדינה הזאת, כדי לקבל משהו אתה צריך להיות מת. לא סתם זקן או חולה". 

מתנדבים המעוניינים להגיע לביתו של אזגורי בדימונה ולסייע לו בהפגת בדידות או בתיקונים בבית, מוזמנים לפנות אל מוקד הקרן לידידות ולבקש את פרטיו.

נוסף על כך, במוקד הקרן לידידות התקבלו  עד 15.1 כ־200 בקשות לקבלת אמצעי חימום כגון שמיכות ותנורים. רכזי המוקד ומתנדבים חילקו אותם, והם קוראים לאזרחים ולחברות שמבקשים להתנדב ולתרום ליצור קשר עם מוקד הידידות בטלפון 9779* או בדף הפייסבוק של הקרן לידידות. בחודש האחרון החלה חלוקת אלפי השמיכות דרך מחלקות הרווחה של הקרן, בשיתוף עמותת החסד יד ביד.
 
"אנחנו חוסכים על חשבון הורינו וסבינו"
נשיא הקרן לידידות, הרב יחיאל אקשטיין, אומר ל"מעריב": "בימים הללו, שבהם החורף חזר במלוא כוחו לישראל, רובנו נהנים לראות את הגשמים הרבים שיורדים מתוך ביתנו החם, אבל עבור אלפי קשישים החורף הוא תקופה של מצוקה קשה. רבים אינם עומדים בעלויות החשמל או שאין להם כסף לרכוש תנור, ביגוד חם ושמיכות. אנחנו מקבלים בכל שבוע מאות פניות מקשישים שקופאים בביתם כי צריך לשלם על תרופות או מזון. 
 
"יוקר המחיה בישראל עולה כל הזמן, וקצבאות הזקנה כאן הן הנמוכות ביותר בעולם המערבי. אנחנו בעצם חוסכים על חשבון בריאותם ורווחתם של הורינו, סבינו וסבותינו. זו בושה שחייבת להיפסק, ואני קורא למתמודדים בבחירות הקרובות להתחייב על כך".

מעיריית דימונה נמסר: "מר אזגורי נמצא בטיפול אינטנסיבי על ידי עובדת סוציאלית ומקבל סל שירותים בקהילה. אחת לשבוע מתקיימות עמו שיחות טלפוניות ונערכות עמו פגישות בלשכת הרווחה. הוא זוכה למענה מיידי לכל פניותיו, ומתבצעים בביתו ביקורים תכופים. הוא 'איים' לא אחת שיפנה לתקשורת, אך לא ברור לנו מקורן של טענותיו".