רופא מנהל המחלקה הפנימית באחד מבתי החולים בארץ ננזף אתמול על ידי הנהלת המוסד בו עובד, על כך שאפשר לקשישה להישאר יום נוסף באשפוז – בנימוק שהחלטתו אינה כדאית כלכלית. "אפילו את תחושת הסיפוק שהייתה לי אתמול בבוקר, שעשיתי טוב וטיפלתי במקצועיות בקשישה, שהצלתי את חייה באמצעות החלטה אחת נכונה, ההנהלה לקחה לי, כי ננזפתי שהשארתי אותה ככה לפחות עוד יום במחלקה, "היא תופסת מיטה, וזה לא כלכלי", סיפר.
 
הרופא, שאינו מזדהה בשמו מחשש להיפגע, הוא בין מספר מנהלי מחלקות פנימיות שהרימו בשבועות האחרונים מחאה מחתרתית כנגד העומסים הכבדים איתם נאלצים להתמודד, שכללה צילום ופרסום לא חוקי של תמונות בהן נראים מאושפזים על מיטות לאורך המסדרונות והצגת תמונת המצב של מספרי המאושפזים ביחס נטול פרופורציה למספרי התקנים והרופאים. היום (רביעי), פונים מנהלי המחלקות הפנימיות לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר האוצר משה כחלון, לאנשי אגף התקציבים באוצר ולראשי משרד הבריאות "להפסיק לשתוק, להפסיק להתעלם מהמחאה הכואבת שלהם, להפסיק להתכחש למראות הקריסה במערכת הבריאות הציבורית".
 
"זה בא בגלים", משתפת מנהלת מחלקה פנימית בבית חולים אחר. "מתחשק לזרוק את המפתחות לים. מה היה קורה אם הממשלה לא הייתה בונה כיתות לימוד? או עוצרת את בניית הכבישים, המחלפים והרכבות, אם צה"ל היה מפסיק להצטייד בטנקים ובמטוסים? כל המדינה הייתה קמה אז על הרגליים. אבל אצלנו, קיפאון כבר שנים, ואף ראש ממשלה לא הולך הביתה בגלל זה, וגם אף שר אוצר לא מתפטר ולא שר בריאות, וכל יום, כל השנה זה מרגיש כמו אירוע רב נפגעים".
 

"הכי נורא ומלחיץ זה החייאה במסדרון. המון אנשים מסביב ויש הרגשה שעוד רגע עולה התפאורה והזיקוקים, אבל החולה הקשיש, שהתדרדר פתאום מצבו, לא צריך להיאבק על חייו מול הקהל. זו בושה גדולה למדינה שהביאה לכך שקשישים מסיימים ככה את חייהם", הוסיפה.
 
מנהל אחר מספר כי "הרופאה התורנית מהלילה צצה מקצה המחלקה עם בקבוק של נוזל שזה עתה נוקז מחלל הריאה של חולה סרטן, לשאלתי 'מה שלומה' היא ענתה 'היה קשוח, 15 קבלות חדשות, ואת הניקור לא יכולתי לדחות. הוא מאד סבל וכאב, ואני כל כך לחוצה לסיים, כדי להגיע לאחרים, וזה ריצה משוגעת כל הלילה, ואני רק מקווה שלא טעיתי בשיקול הדעת מי דחוף יותר ומי פחות'".

נתונים מחרידים
 
גם היום חושפים המנהלים את המספרים המחרידים, באופן שלדבריהם מייצג את כלל 110 המחלקות הפנימיות בישראל (בוקר רגיל באמצע השבוע). כפי שעולה, בבילינסון מאושפזים היום 44 חולים במחלקה פנימית ג' (בתקן 38 מיטות), בהם חמישה מונשמים וחולים מורכבים ועוד שלושה שממתינים במיון, כולם בטיפול של רופא מומחה אחד, ארבעה מתמחים ושלושה סטז'רים.
 
בשיבא, מאושפזים 47 חולים בפנימית א' (בתקן 36 מיטות), בהם שישה מונשמים, שבעה בתנאי בידוד ועוד שניים שממתינים במיון. כל זאת, בטיפול שני מומחים (ועוד אחד שמחלק זמנו בין יתר המחלקות), ארבעה מתמחים, שני רוטציונרים ושני סטז'רים (שנמצאים אחרי עבודה במהלל הלילה). בסורוקה, מאושפזים 46 חולים בפנימית ג' (בתקן 38 מיטות), בהם ארבעה מונשמים, כולם בטיפול שלושה רופאים מומים, ארבעה מתמחים ושלושה סטז'רים.
 
המצב בצפון חמור אף יותר. בהלל יפה מאושפזים 40 חולים בפנימית ג' (בתקן 36), בהם שישה מונשמים ושניים שלפני הנשמה, ועל כולם אמון רופא מומחה אחד לצד ארבעה מתמחים. בזיו, מאושפזים 40 חולים בפנימית ב' (בתקן 32) ובהם שישה מונשמים, בטיפול של רופא מומחה אחד, ארבעה מתמחים ושני סטז'רים. במרכז הרפואי לגליל נהריה מאושפזים 37 חולים בפנימית א' (בתקן 32), תחת שלושה רופאים מומחים, ארבעה מתמחים ושלושה סטז'רים. 
 
ברמב"ם מאושפזים 45 חולים בפנימית ב' (בתקן 32) ובהם שישה מונשמים כשעוד חמישה ממתינים במיון להיקלט, כולם בטיפול רופא מומחה אחד, ארבעה מתמחים ושלושה סטז'רים, ובפנימית ח' (בתקן 36), מאושפזים 38 חולים בהם חמישה מונשמים כשחמישה עוד ממתינים במיון להיקלט, כולם בטיפול שני רופאים מומחים, ארבעה מתמחים ושלושה סטז'רים. בבית החולים האנגלי בנצרת מאושפזים 38 חולים (בתקן 28), בטיפול שלושה רופאים מומחים, ארבעה מתמחים, רופא רוטציונר ושני סטז'רים.

"תחלואת השפעת חריגה"
 
מנגד, משרד הבריאות מעדיף להפנות את האצבע המאשימה לעובדה שאנשים אינם מתחסנים נגד השפעת בכמויות מספקות. זאת, בצד נתונים שהוא מפרסם היום, המעידים על נתוני אשפוז גבוהים בשל תחלואה דמוית שפעת (בדרך כלל הכוונה לדלקת ריאות). מדובר בכ-18 מאושפזים ל-10 אלף נפש, כשבשבוע המקביל אשתקד (סוף ינואר) השיעור עמד על כ-13 מאושפזים ל-10 אלף נפש. מסתמן כי עד לפני מספר שבועות לא חל שינוי משמעותי, ואילו העלייה לעומת אשתקד נרשמה בעיקר בשבועיים האחרונים. עם זאת, יודגש כי מספר המקרים והנפטרים אינו גבוה משנים עברו.
 
"תחלואת השפעת ודלקת הריאות השנה חריגה, דבר היוצר עומס על המערכת והתשתיות", אומרים היום במשרד הבריאות. "לצד זאת, אנו רואים התמתנות בעומסים. המשרד נוקט במספר רב של צעדים על מנת לייצב את הלחץ על מערכת האשפוז. על פי הנתונים עד כה, עונת השפעת הנוכחית מתאפיינת בשיעורי תחלואה גבוהים מעל לממוצע הרב שנתי. משרד הבריאות שב וקורא לכלל הציבור לגשת ולהתחסן נגד מחלת השפעת בהקדם האפשרי. במשרד הבריאות ערים לעומסים ופועלים להקל על המצוקה ולווסת את ריבוי המטופלים ככל הניתן".
 
עם זאת, במשרד הבריאות לא דוחים את ההאשמות על תקנים נמוכים: "מערכת האשפוז סובלת ממחסור במיטות אשפוז וכוח אדם לאור תוספת של 200 מיטות אשפוז כלליות בלבד מדי שנה. גם אנחנו במשרד וגם הנהלות בתי החולים והעובדים המסורים במערכת עושים ככל הניתן על מנת לתת את השירות הטוב ביותר הניתן במסגרת המשאבים הנתונים למערכת. רק לאחרונה הוספנו למערכת, מעבר למיטות האמורות, מעל 200 תקני אחיות ו-600 תקני רופאים ועשרות תקני עוזרי רופא. משרד הבריאות עוקב מקרוב אחר התמודדות הצוותים המקצועיים בשטח, הפועלים במסירות ובסבלנות למתן שירותי רפואה בימי העומס ועושים ככל הניתן כדי להקל על המצב במיונים ובפנימיות. אנו מקווים שבימים הקרובים נמשיך לראות הקלה בעומסים".