יוסי צור, אביו של אסף צור ז"ל שנרצח בפיגוע התאבדות באוטובוס קו 37 בחיפה בשנת 2003, מייצג כ-100 משפחות שכולות בפנייתם המשותפת לשרת התרבות מירי רגב לבטל את קבלת פרס מפעל חיים שצפוי להינתן לסופר ולמשורר יהונתן גפן במסגרת טקס חלוקת פרס ישראל. צור דיבר על הנושא היום (חמישי) בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM: "פתאום מופיע אמן כזה שירק בעין למשפחות השכולות ורגב נותנת לו פרס מפעל חיים".

צור הסביר את הקובלנה של המשפחות אותן הוא מייצג: "יהונתן גפן, מלבד הדעות הפוליטיות שלו שהן לגיטימיות, לפני כמה חודשים יצא מביתו עם חולצה שכתוב עליה ש'כל מה שמחבל מתאבד זקוק לו זה חיבוק', כאיזושהי פרפראזה על שיר של הזמר ג'ון לנון, ואנחנו חשבנו שזה לא ראוי, שזה מבזה, שזה מעליב ובטעם רע".

עוד אמר האב השכול: "מירי רגב היא שרה שנלחמת על החוק למען נאמנות בתרבות, שחושבת שלא מגיע סבסוד למוסדות תרבות שמסיתים, מעליבים ועושים דברים נגד המדינה, אז שדווקא היא תיתן פרס מפעל חיים שכולל בתוכו מימון לא קטן של 25 אלף שקל לאמן שירק בעין למשפחות השכולות?".
גפן הסביר את האמירה? 

"אני יודע שהוא סירב להגיב. ביקשו ממנו תגובות, כי אנחנו חשבנו שזה לא ראוי ומחינו, ואף הגשנו תלונה במשטרה, אבל עכשיו זה חזר אלינו לא מרמתו של גפן אלא מרמתה של רגב. הוא לא הגיב. אנחנו לא יודעים מה דעתה של רגב בעניין, אבל מבחינתנו זה ביזיון".
המעשה של גפן הוא סוג של אמירה הומוריסטית, הוא הרי שירת בצנחנים. אתם לא מגיבים באובר-רגישות?
"אני לא חושב שאנחנו רגישים מדי. אנו רואים לא פעם ולא פעמיים שכל הנושא של ייצוג מחבלים בהצגות, בסרטים ובפסטיבלים הם ניסיון להאניש ולהפוך את המחבלים לבני אדם. מתוך ההלם של הפיגוע ושל אובדן בנינו הלכנו וחקרנו את המחבל שנסע עד לחיפה מחברון כדי להרוג את הבן שלי. הוא השאיר מכתב לתפארת השהידים, כלומר עשה זאת מתוך סיבות דתיות. למדנו את ההיסטוריה שלו ואפילו איך אמא שלו הגיבה אחרי הפיגוע".
צור סיכם: "המטרה שלנו זה למנוע שימוש במחבלים לצורכי אמנות. אפשר לעשות אמנות ב-1,000 דרכים אחרות עם כיוון יותר נכון".



כזכור, זוהי לא הפעם הראשונה בה משפחות שכולות מבקשות לטרפד אירוע תרבותי סביב גפן. בעקבות ההתבטאות בה השווה את חנה סנש לאהד תמימי הפלסטינית, 75 משפחות שכולות פנו לעיריית חולון על מנת לנסות לבטל את המופע שלו שהיה אמור לעלות בתיאטרון העירוני.