חברת הקונגרס קרולין מלוני הכריזה היום (שני) במעמד הקונסול הכללי בניו יורק, דני דיין, על תחילתו של הליך חקיקה שיביא לרפורמה בהנצחת השואה והטמעתה במערכת החינוך האמריקאית. החוק, שנקרא "Never Again Education Act", הוא חוק דו-מפלגתי שצפוי להכניס את לימודי השואה לתכנית הלימודים במערכת החינוך בארה"ב, יעודד מוסדות חינוך להעמיק בלימודי השואה וייצור תוכנית חדשה ללימוד הנושא, שתעניק למערכת החינוך כלים ללימוד הלקחים מהשואה וההשלכות הקשות של השנאה והאנטישמיות. 



הרקע לחוק הוא עלייה משמעותית של האנטישמיות והפשעים האנטישמיים ברחבי ארה"ב, כאשר סקר חדש שנערך ע"י ועדת התביעות, המטפלת בהעברת הפיצויים ממשלת גרמניה לניצולי השואה, מצא כי 31% מאזרחי ארה"ב ו-41% מהצעירים בה מאמינים שבשואה נרצחו שני מיליון יהודים או פחות. 52% מהאמריקאים אף מאמינים כי היטלר תפס את השלטון בגרמניה בכוח, ולא דרך בחירות דמוקרטיות, ומרבית הצעירים (66% לעומת 41% מהמבוגרים) כלל לא יודעים מה הוא אושוויץ. מנתוני הליגה נגד השמצה עולה כי מספר האירועים האנטישמיים בארה"ב זינק ב-60% בין השנים 2016 ל-2017, ונתוני משטרת ניו יורק מצביעים על 180 אירועים אנטישמיים ב-2018, שהם עלייה של 22% לעומת 2017 ו-38.6% מ-2016. 
 
נתונים אלו מתווספים לאירועים רבים נוספים נגד יהודים, ביניהם בשארלוטסוויל, פיטסבורג, תקיפות פיזיות נגד יהודים בברוקלין, צלבי הקרס במשרדה של פרופסורית באוניברסיטת קולומביה ועוד מקרים רבים אחרים. 

"החוק יוביל למהפכה". דני דיין. צילום: הקונסוליה הכללית בניו יורק


הקונסוליה הישראלית בניו יורק מסרה כי כיום ישנה חובת לימוד שואה רק בשמונה מדינות ברחבי ארה"ב, ולמרות תכניות פיתוח מקצועיות מוצלחות על לימודי השואה, מרבית התלמידים לא זוכים לחשיפה מספקת לחינוך על השואה ועל הרלוונטיות שלה לחייהם. החוק צפוי לספק מעטפת מקצועית, פיננסית ולוגיסטית, יחד עם מרכז חינוך ללימוד שואה, כדי להבטיח שהתלמידים בארה"ב ייחשפו לה ויקבלו גישה היסטורית מדויקת ומרתקת לרצף האירועים הקשים.
 

חברת הקונגרס קרולין מלוני אמרה כי "הקהילה היהודית בארה"ב תחת מתקפה. עלינו לעמוד על המשמר במאבק בשנאה ולהבטיח שהנוער שלנו ילמד ויבין את הזוועות של השואה ואת חוסר הסובלנות והקנאות שגרמו לה. זו לא התשובה לאנטישמיות אבל זה צעד חשוב בדרך לשם, רק כך נוכל לממש את ההבטחה 'לעולם לא עוד'".
הקונסול הכללי בניו יורק, דני דיין: "שארלוטסוויל, פיטסבורג והתקיפות הפיזיות האחרונות נגד יהודים בברוקלין מחייבות פעולה חינוכית מעמיקה. החוק יוביל למהפכה בתחום לימוד השואה בארה״ב, ימנע את השכחת העבר וחיוני להבטחת העתיד. המציאות שבה רוב הקהל הצעיר בארה"ב לא יודע מהו אושוויץ מעוותת ויש לתקנה. מהפכה זו תאפשר לתלמידי ארה"ב להבין למה החיה האנטישמית יכולה להיהפך".