עברה את הגבול? אושרת קוטלר, מגישת מהדורת סוף השבוע של החדשות 13 האשימה הערב (שבת) את חיילי גדוד "נצח יהודה", בכך שהתנהגו כ"חיות אדם", בפרשת הכאת העצורים הפלסטינים, ותלתה את האשמה בהתנהגותם במה שהיא הגדירה ככיבוש. במהלך שידור המהדורה, אחרי כתבה על הכאת הפלסטינים אמרה קוטלר: "שולחים ילדים לצבא, לשטחים ומקבלים אותם חיות אדם, וזאת התוצאה של הכיבוש". בהחדשות 13 סירבו להתייחס להתבטאות.



לאחר מספר דקות התייחסה קוטלר לביקורת נגדה, והוסיפה "ילדיי שלי וגם חבריהם כולם לוחמים קרביים בשטחים הרבה שנים הביקורת שלי הופנתה אך ורק כלפי אותם חיילים שהשליטה שלנו על הפלסטינים בשטחים הביאה אותם לפגוע בחפים מפשע", קוטלר המשיכה ואמרה כי "רק אוסיף שמי שבאמת הקשיב לדבריי ולא רץ להתלהם עליי ברשת הבין שנאי בכלל בעד להקל בעונשם של החיילים שכן אנחנו שלחנו אותם למציאות הבלתי אפשרית הזו". את דבריה סיימה קוטלר בהתרסה, ואמרה "טוב לכם? אני אמשיך להביע את דעתי בתוכנית הזו לא תצליחו להשתיק אותי".



קוטלר התייחסה לאישום כלפי חמישה לוחמי הגדוד, שנאשמים בהכאה של עצורים פלסטינים אזוקים. על פי כתב האישום, הלוחמים הכו את העצורים הפלסטינים, שנעצרו בעקבות פיגועי הירי ביהודה ושומרון, בסטירות, אגרופים ואף באמצעות חפצים קהים. כל זאת, בזמן שהיו העצורים אזוקים ומכוסי עיניים, ונגרמו להם חבלות קשות.

שניים מהלוחמים מואשמים, בנוסף לעבירות אלו, גם בעבירה של שיבוש הליכי משפט, לאחר שתיאמו את הגרסה אותה ימסרו לגבי אירוע זה. מפקדם של הלוחמים, קצין בדרגת סגן, נמצא כעת במעצר פתוח והחלטה בעניינו תתקבל בנפרד. הפלסטינים נעצרו בפעילות נגד אנשי חמאס ברמאללה והאלימות שהפעילו לכאורה הקצין והחיילים היתה כל כך קשה, שהפלסטינים נזקקו לטיפול רפואי ולא ניתן היה לחקור אותם. 

הורי החיילים: "מטובי בניה של ישראל"

"מדובר באמירה אומללה ומכוערת שאין לה מקום בשיח הישראלי ובטח שלא על ידי מגישת חדשות שאמורה להציג עובדות ולא את השקפת עולמה המעוותת", כך הגיבו הערב הורי הלוחמים מגדוד נצח יהודה הנאשמים בפרשת האלימות כלפי המחבלים הפלסטינים על דבריה של קוטלר, "הבנים שלנו התגייסו לצה"ל מתוך תחושת שליחות וציונות, בחרו במסלול קשה ומפרך, ביקשו להיות לוחמים בצה"ל, לא רצו שום הנחות, מבצעים משימה מורכבת באחת הגזרות הכי מורכבות שיש. אלה טובי בניה של מדינת ישראל שלמרות שאיבדו רק לפני חודש שני חברים לנשק, הרימו את ראשם, הלכו זקופים, וביצעו כל משימה שהוטלה עליהם – ללא דופי".

"קוטלר לא שאלה מי החיילים האלה, מה עברו כי להתגייס, איזה קושי עצום חוו ובחרה לכנות אותם במילים נוראיות. הבנים האלה היו במכינות קדם צבאיות, הצטיינו בשירותם, התמודדו עם מצבים מסובכים מאין כמותם רק כדי להעניק ביטחון לאזרחי ישראל. האירוע שבגינו הם נעצרו רק התחיל להתברר כעת וכבר עולות בו שאלות נוקבות שבראשן מדוע היה צריך להטיל עליהם משימה כה רגישה ומיותרת, מדוע לא קיבלו סיוע נפשי הולם לאחר הטראומה הקשה שחוו ומדוע למה לא הוכנו כראוי להובלת מחבלים שהיו מעורבים ברצח חבריהם".

עוד הוסיפו הורי הלוחמים כי קוטלר, "שישנה טוב ובטוח בלילות בגלל הבנים שלהם, בחרה לחרוץ את דינם ללא משפט ומתבססת, בין היתר, על מצג שווא שמנסה לבנות התביעה הצבאית שמאז שנודע על האירוע. הם הפכו את הבנים שלנו לשעירים לעזאזל, זורקים בכל הזדמנות אמירות קשות ובוטות, יוצרים תחושה מסולפת כאילו הם פושעים אלימים חסרי רסן, מנסים לצרוב תודעה בקרב הציבור שהם לא לוחמים גיבורים – אלא אחרוני העבריינים ולכן לא פלא לשמוע שהפכו ל"חיות אדם". אנחנו לא נוותר ולא נשקוט, נעשה הכל על מנת להגן על הבנים שלנו, זה מגיע להם, כמו שהם הגנו על הביטחון של אזרחי מדינת ישראל".

נתניהו: דברי קוטלר ראויים לכל גינוי

לאחר פרסום הדברים, תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו את העיתונאית הוותיקה ואמר כי הוא גאה בחיילי צה״ל ואוהב אותם מאוד. נתניהו הוסיף כי "דבריה של אושרת קוטלר ראויים לכל גינוי". גם חבר יו"ר הקואליציה, חבר הגנסת דודי אמסלם תקף את קוטלר צייץ: "אושרת קוטלר, תדברי יפה על החיילים שלנו. צה״ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם. אני גאה בחיילי צה״ל. בזכותם אנחנו כאן".

במפלגת הימין החדש קראו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, להעמיד לדין את העיתונאית על פי חוק איסור לשון הרע, ושר החינוך נפתלי בנט אמר: "חיילי צה"ל מוסרים את נפשם כדי שכולנו, גם אושרת קוטלר, נוכל לישון בשקט. ״חיות אדם״ הם המחבלים שרוצחים ילדים במיטתם, נערה שהולכת לטיול או משפחה שלמה שנוסעת בכביש. חיילי צה"ל הם הילדים שלנו והעוצמה שלנו. דבריה של קוטלר הם פגיעה בשמם הטוב של חיילי צה"ל הגיבורים והוצאת דיבתם". ח"כ סמוטריץ' מהאיחוד הלאומי עקץ את העיתונאית ואמר: "אושרת יקרה, מבין שאת עדיין בונה על שיריון אצל אחמד טיבי".

ממפלגת ישראל ביתנו נמסר: "שולחים את העיתונאים לשבת באולפן ממוזג עם משכורות עתק ומקבלים אותם מתנשאים. זאת התוצאה של הניתוק. אנחנו מחבקים את חיילי צה״ל". בשלום עכשיו, לעומת זאת, גיבו את קוטלר ומסרו כי "מותר ורצוי להסתכל במראה לפעמים ולהודות ביושר בנזקי הכיבוש. מי שעתיד ילדיו חשוב לו, צריך לפעול לסיום הסכסוך ולא להמשך התחזוקה שלו, כי המחיר כבד. אז כשהימין מסלף ומסית וכשחברי כנסת רצים להתקרנף, ראוי לתת במה לדבריה האמיצים של אושרת קוטלר".

יו"ר מרצ תמר זנדברג הצטרפה לתנועת שלום עכשיו ואמרה: "כמה עלובה ועם זאת צפויה ההתנפלות על דברים צודקים של קוטלר. לא רוצים מציאות של כיבוש ואלימות? צריך לשנות אותה. לעצום עיניים ואז להתלהם על השליח זה לא הפיתרון".