החלומות של נועה זנדגרטן אינם בשמיים. היא בסך הכל מבקשת ללכת. להיכנס לאמבטיה בלי עזרה. לרוץ. ואולי, אולי יום אחד, אפילו לרקוד. נועה היא נערה יפהפיה בת 17. תלמידה טובה, בת למופת ואחות נהדרת. והיא גם לוקה בשיתוק מוחין. הלקות מתבטאת, יותר מכל, בגפיה התחתונות. כך שהיא מתקשה בהליכה. טיפולים וניתוחים בישראל לא צלחו, ולאחרונה נחשפה נועה ובני משפחתה לתקווה חדשה – ניתוח בעמוד השדרה, שיתקן את העוויתות שמונעות ממנה ללכת.



הניתוח מתבצע בארצות הברית ולשם כך זקוקה נועה לסכום של 350 אלף שקל. באמצעות עמותת "קו לחיים" מתבצע גיוס תרומות עבור הניתוח, האשפוז והליווי של אמה של נועה, שירלי זנדגרטן. "הכי חשוב לי שלא ישתמע שאנחנו זקוקות לרחמים או לצדקה", מבקשת שירלי להדגיש. "נועה מתמודדת היטב עם החיים. היא ילדה עם אינטליגנציה רגשית מאד מפותחת, שאוהבת חיות וחולמת לפתוח מספרה לכלבים. כיום היא מתנדבת אצל וטרינר, שם היא לומדת לקבל קהל, להוציא קבלה ולטפל בחיות".



שירלי מציינת כי "מבחינה קוגניטיבית המצב של נועה תקין לחלוטין, יש לה קשיי למידה ולכן היא לומדת בחינוך מיוחד, שמקנה לה ביטחון ואהבה, וגם רגישה של מיומנויות חיים. בנוסף, היא מתנדבת בקרב ילדים בבית החולים תל השומר. לא סתם קוראים לילדים כמוה 'ילדים מיוחדים'".

עוזרים לנועה זנדגרטן



נועה. צילום: פרטי



נועה, תושבת רמת גן היא אחות לשחר - חיילת בת 20. נועה נולדה עם שיתוק מוחין שפגע בגפיה התחתונות, ורק בגיל שבע היא אובחנה. "יש לה ספסטיות ברגליים, שמביאה לא רק לבעיות בהליכה, אין לה אפשרות לבצע תנועות בסיסיות, כמו להרים את הרגל כדי להיכנס לאמבטיה, ולכן אחותה או אני צריכות לעזור לה בזה. היא לא יכולה לרקוד, לא יכולה לרוץ. אין יום שהיא לא נופלת. אבל נועה לא מוכנה ללכת עם מקל או הליכון. היא אומרת לי 'אמא, את סתם היסטרית, לא צריך'. היא פייטרית".



בגיל 13 עברה נועה ניתוח מורכב להארכת גידים, שההחלמה ממנו הייתה כרוכה בייסורים ובשיקום ארוך, אך הוא לא שיפר את מצבה. ביולי הקרוב הייתה נועה אמורה לעבור ניתוח נוסף כזה. "כמו בסרט דרמה תורכי, שבועיים לפני הניתוח אני מקבלת טלפון מחברה", משחזרת האם, שירלי. "בהתרגשות גדולה היא אומרת לי שמישהי העלתה סרטון באינסטגרם, על ילד שהולך כמו נועה, ועבר ניתוח בארצות הברית. אחרי שראיתי את הסרטון לפני ואחרי, הבנתי שאוריד גם את הירח בשביל זה. והשאר היסטוריה".



המירוץ לניתוח


הניתוח נקרא Selective Dorsal Rhizotomy (SDR). מדובר בניתוח בעמוד השדרה, המנטרל את העצבים הפגומים שמביאים לספסטיות, שנגרמת כתוצאה משיתוק המוחין. ההליך מבוצע אמנם כבר בישראל, אך את עיקר הניסיון צברו בבית החולים לילדים בסנט לואיס, מיזורי. שירלי מיהרה ליצור קשר עם בית החולים ונועה החלה בסדרת בדיקות, שמצאו אותה מתאימה ביותר לביצוע הניתוח. הוא נקבע לינואר 2020 והמשפחה החלה במרוץ לאיסוף כספים למימונו.



מי שהתגייסו ראשונים היו חבריה של נועה ממגמת הקונדיטוריה בבית הספר שלה, יעד בבת ים. הם החלו למכור עוגות פרי ידיהם לטובת המטרה. שירלי נרגשת גם מההתגייסות של הציבור הרחב. "הנתינה היא מאד מרגשת. אין לנו ארץ אחרת ואף אחד לא יכול לקחת לנו את זה", היא אומרת. ויותר מכל, מרגשים דבריה של נועה עצמה בפוסט שכתבה.



"זו הפעם ראשונה שאני כותבת פוסט, או אפילו משהו על מי שאני, אבל אני צריכה עזרה ולכן אני רוצה לשתף בסיפור שלי. קוראים לי נועה ואני בת 17. נולדתי עם שיתוק מוחין ומעבר למגבלות ולקשיים שאני עוברת מבפנים בלי שאף אחד רואה, יש מגבלה מאוד ברורה שאותה כולם רואים – אני לא יכולה ללכת כמו שצריך, הרגליים שלי פשוט לא עובדות. הליכה, הדבר שכל כך ברור מאליו בשבילכם, כבר לא חולף במחשבותיי. בשנה הבאה אהיה בת 18, כל חבריי הולכים לצבא... ואני? חולמת ללכת, בלי ליפול".



לתרומות באשראי ניתן לגשת לאתר קו לחיים

לתרומות בהמחאה: משלוח המחאה לפקודת "קו לחיים עבור נועה זנדגרטן" לרחוב גונן 15 פתח תקווה. 
העברה בנקאית: בנק הפועלים, סניף 532, חשבון 498259, קו לחיים עבור נועה זנדגרטן. לקבלת אישור תרומה יש להעביר את אישור ההעברה ולציין שם וכתובת למשלוח לפקס: 03-9215566.
תרומה טלפונית: 03-9250505.