אמש נודע כי העיתונאי עמית סגל הגיש תביעה נגד פובליציסט "הארץ", יצחק לאור, שכינה את סגל בפוסט בפייסבוק "א. היטלר". בתביעה שהגיש אמש, תובע סגל מלאור פיצויים בסך 140 אלף ש"ח, וטוען כי הסכום הולם את המקרה משום שלאור גרם לו "פגיעה קשה" בשמו הטוב. 



כזכור, לאור פרסם לפני כיומיים פוסט בפייסבוק, בו צירף ארבע תמונות של סגל, וכתב: "מלמעלה א. היטלר, מלמטה מימין לשמאל: א. היטלר, א. היטלר, א. היטלר". הפוסט גרם לסערה אדירה, כשלאור עצמו נדרש להתנצל, הסיר את הפוסט וכינה את הדברים "בדיחה לא מוצלחת". סגל פרסם בתגובה כי "הגשתי הבוקר לביהמ״ש השלום בהרצליה תביעת לשון הרע על סך 140,059 ש״ח נגד יצחק לאור. ‏הגיע הזמן לשים קץ אחת ולתמיד לתופעה בזויה שהפכה לשיגרה. כאן לא ישוו יותר יהודים לנאצים. ‏מי שישווה - ישלם, והרבה".



בכתב התביעה נכתב כי הפוסט של לאור "הופץ לאלפי חברים ועוקבים" בפייסבוק, וכן אף פורסם במספר אתרי חדשות. כמו כן, נטען בתביעה כי "אין צורך להכביר במילים על הפגיעה, ההשפלה ועוגמת הנפש העצומות שנגרמו לתובע - כאדם, כיהודי וכמי שבני משפחתו נחלצו ברגע האחרון מציפורני הנאצים - כתוצאה מפרסום הדיבה". 



כמו כן, בכתב התביעה נאמר כי "הפרסום (של לאור) הוא דוגמה מובהקת לחץ של לשון הרע - חמורה מאין כמוה, אשר נורה על ידי הנתבע לעברו של התובע בכוונה לפגוע בו פגיעה קשה. את החץ שנורה כבר לא ניתן להחזיר לאשפתו. ניתן רק לבקש סעד הולם בגין פגיעתו, כנעתר במסגרת תביעה זו". 



בתוך כך, היום התראיין עורך דינו של לאור, עו"ד יחיאל וינרוט, בתכניתה של אילה חסון ב-103FM, וטען בשיחה כי סגל לא נפגע באופן ממשי מהפוסט. "אף אחד לא טוען, כולל לאור עצמו, שהפוסט הזה ראוי לשבח, אך חייבים לבצע הבחנה בין ביטוי צורם לאוזן וגורם לאי נוחות לבין השאלה הרלוונטית לתביעה – האם יש בפרסום כדי לפגוע פגיעה אמיתית בשמו הטוב של עמית סגל".





"אף אחד מהנמענים שראה את התמונה לא חושב שיש כאן זיהוי אמיתי עם היטלר אלא מדובר בדרך התבטאות קיצונית", המשיך וינרוט. "גם סגל התבטא ביחס למפלגה חוקית בישראל וכינה אותה מפלגת טרור. אם יתבעו אותו באשמת לשון הרע בנושא הוא בוודאי יטען לחופש הביטוי שמכיל גם ביטויים מקוממים, טענות שהפסיקה מקבלת אותן. לכן קשה לי להבין על רקע הדברים האלה את התביעה הנוכחית שלו כנגד מרשי. הנמענים שקיבלו את הפוסט של לאור בקבוצת פייסבוק סגורה מבינים היטב שמדובר בביקורת, גם אם הובאה בצורה לא מוצלחת, על ההתבטאות של עמית סגל".



חופש הביטוי הוא ערך עילאי ועליון שאני מכבדת אותו. השאלה היא האם עם כל השנאה המוטרפת היום לא צריך להציב קו? היטלר הוא גדול הצוררים של העם היהודים ושרף שישה מיליון מאתנו.


"לא צריך להסביר כאן מיהו היטלר ויש לזכור שמדובר בקבוצת פייסבוק סגורה".



אין דבר כזה היום פייסבוק סגור.
"אם עמית סגל לא היה מפרסם את התביעה מישהו היה יודע מזה? אדם חש מושפל ורץ לפרסם את התביעה בראש חוצות למרות שהפוסט ירד קצת אחרי שפורסם".



מרשך התנצל בפניו?
"הוא התנצל תקשורתית ופומבית. אני מניח שהוא גם מוכן להתנצל בפניו של עמית. הוא אמר שזו הייתה התבטאות לא מוצלחת, אך מכאן ועד להגשת תביעת לשון הרע, הדרך רחוקה".