הטרגדיה הבלתי נתפסת של הילדה משי באביס, שנפטרה לאחר שנחנקה מנקניקיה שאכלה אצל סבה וסבתה, העלתה שוב את סוגיות האוכל לתינוקות וילדים שעלולים לגרום לקשיי נשימה, לחנק ולמרבה הצער גם למוות.

משי בת ה-3 נפטרה שלשום לאחר שנחנקה כשאכלה נקניקיה בארוחת ערב בבית הוריה של אמה בדרום תל אביב. הסב ניסה לבצע בה פעולות החייאה ממושכות, ולמקום הוחש מתנדב של איחוד הצלה וניידת טיפול נמרץ של מד"א. היא פונתה על ידי מד"א לבית החולים "שיבא "בתל השומר במצב אנוש, והרופאים נאלצו לקבוע לאחר ניסיונות החייאה כושלים את מותה.

בחודש ינואר נחנק למוות תינוק כבן שמונה חודשים, בעת שאכל בפעוטון במודיעין עילית. על פי נתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, משנת 2008 מתו 107 ילדים מחנק ומתחילת 2019 מתו שלושה ילדים בשל חנק. עוד עולה מנתוני "בטרם", כי כ-80% ממקרי התמותה מחנק הם של פעוטות בגילאי 4-0.

 "חנק הוא אחד הגורמים המרכזיים לתמותת ילדים, בעיקר כאשר מדברים על תינוקות ופעוטות עד גיל 4. הסיבה לכך היא פתח הנשימה של תינוקות ופעוטות, שהוא צר משמעותית ביחס לזה של מבוגרים", התריעה מנכ"לית ארגון "בטרם", אורלי סילבינגר. לדבריה, גם כישורי הלעיסה של הפעוטות עדיין אינם מפותחים והם עלולים לשאוף אוכל למערכת הנשימה.

משי באביס. צילום: באדיבות המשפחה
משי באביס. צילום: באדיבות המשפחה


ברשימת המזונות המסוכנים לתינוקות ופעוטות עד גיל 4 ניתן למצוא, מלבד נקניקיות, מזונות שצורתם עגולה או מזונות קשים ללעיסה, כגון עגבניות שרי, גזר, אגוזים, פופקורן ומסטיקים. ירק קשה כמו גזר מומלץ להגיש מבושל לתינוקות ופעוטות, ובמידה והוא מוגש טרי, מומלץ לחתוך אותו ואת יתר המאכלים העגולים לאורכם, על מנת שבמקרה של בליעה, לא ייחסם קנה הנשימה. 

כמו כן מומלץ להורים או למבוגרים המאכילים את התינוק או הפעוט לעודד את הילד ללעוס היטב את המזון. יש להקפיד שהאכילה תתבצע בישיבה, להשגיח על הילד בזמן האוכל ולא לאפשר לו לרוץ, לשחק או לשכב בשעה שהמזון בפיו.