אבל כבד ירד על משפחות שני הישראלים שהיו במטוס של חברת התעופה אתיופיאן איירליינס, שהתרסק אתמול לאחר שהמריא לניירובי מנמל התעופה באדיס אבבה. שני הישראלים מוכרים היטב ביישובים שבהם התגוררו. “הכרתי אותו באופן אישי. הוא היה נעים הליכות ומעורב בחיים הקהילתיים”, סיפר ל”מעריב” ראש עיריית אחד היישובים והוסיף: “המשפחה מבקשת לשמור על פרטיותה. שלחנו צוותים של הרשות לסייע בכל הניתן”.

משפחתו של הישראלי השני עדיין ציפתה אמש לנס. “עד שלא יהיה זיהוי ודאי, המשפחה מבקשת להמתין. אולי בכל זאת הוא שרד או שלא היה על הטיסה”, אמר חבר של המשפחה. 

אחד מהישראלים ההרוגים שירת משך שנים ארוכות במערכת הביטחון ובשנים האחרונות עבד בחברה פרטית לייעוץ לגופים וארגונים בינלאומיים. הישראלי השני היה איש עסקים, שעשה את דרכו לניירובי לפגישת עסקים.


שני צוותים ביחידה הבינלאומית של זק”א יצאו אמש מישראל ומדרום אפריקה בטיסות ישירות לאתיופיה, כדי לסייע באיתור גופות ההרוגים, תיעוד וזיהוי ואיסוף הממצאים מזירת ההתרסקות. מרגע קבלת ההודעה, מטה זק”א היה בקשר רציף עם משרד החוץ, הקונסוליה הישראלית באדיס אבבה ושליח חב”ד באתיופיה, הרב אליהו חביב.

“חברי המשלחת של זק”א יוצאים לאתיופיה במטרה לעשות כל מאמץ לאתר את הישראלים ההרוגים ולהביאם לקבר ישראל”, אמר אמש יו”ר זק”א יהודה משי זהב. “לצערי, בניסיון הרב שצברנו באירועי אסון בעולם, רכשנו מקצועיות רבה באירועים מסוג זה”.
 
פריט שאותר לאחר התרסקות המטוס. צילום: רויטרס
פריט שאותר לאחר התרסקות המטוס. צילום: רויטרס


מיד עם קבלת ההודעה על התרסקות המטוס של אתיופיאן איירליינס, חדר המצב של משרד החוץ פעל במתכונת חירום. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לחדר המצב והתעדכן בפרטי האירוע הקשה. סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה כי היא משתתפת בצער המשפחות שיקיריהן נספו באסון התרסקות המטוס באתיופיה. “מדינת ישראל תשלח צוות שיסייע בזיהוי הנספים בתאונת המטוס”, הוסיפה חוטובלי.

מרשימת הנוסעים עולה כי 32 מתוכם היו מקניה, 18 נוספים מקנדה, תשעה מאתיופיה והיתר ממדינות שונות בעולם, בהן מישראל, איטליה וארה”ב. בנמלי התעופה באדיס אבבה ובניירובי נראו מחזות קורעי לב של קרובים שציפו לשווא למידע על יקיריהם. “בלוח הטיסות הנוחתות היה רשום שההמראה כבר הייתה, אבל שמענו שהמטוס התרסק”, סיפר קרוב של אחד מהנספים בנמל התעופה בניירובי.

בינתיים, ברשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה ביקשו להצטרף לחקירה. זאת, כיוון שעל פי הנוהל הבינלאומי, מדינה שאזרחיה נספו בתאונה אווירית רשאית להשתתף בתחקור האירוע. סיבה נוספת נובעת מכך שהמטוס החדיש שהתרסק, מדגם בואינג 737 Max 8, נחת בישראל בשבוע שעבר. 
 
מטוס של חברת "אתיופיאן איירליינס". צילום: רויטרס
מטוס של חברת "אתיופיאן איירליינס". צילום: רויטרס

יצוין כי ב־29 באוקטובר התרסק מטוס מאותו הדגם של חברת התעופה האינדונזית “ליון אייר”, לאחר שהמריא מנמל התעופה בג’קארטה. הוא התרסק בים ג’אווה כ־12 דקות לאחר ההמראה. המאפיינים הדומים באסונות באינדונזיה ובאתיופיה הם הדקות המעטות שחלפו מרגע ההמראה עד להתרסקות, למרות מזג האוויר הנאה. לאחר ההתרסקות באינדונזיה עלה חשש כי בשל תקלה במערכת הבקרה למניעת הזדקרות של המטוס כלפי מעלה, המטוס איבד שליטה.
 
מומחים של חברת בואינג ורשות התעופה האמריקאית יצאו לאתיופיה במטרה לתחקר את האירוע. למרות המאפיינים הדומים, עדיין לא ברורה סיבת ההתרסקות וכל האפשרויות נבדקות. באתיופיאן איירליינס ציינו שהטייס בטיסה היה מנוסה. מבדיקת המכשירים במטוס עולה, כי לאחר ההמראה הוכרז מצב חירום והטייס ביקש לחזור לנחיתה בשדה התעופה.

הלילה הודיעה חברת אתיופיאן איירליינס כי היא מקרקעת את צי מטוסי הבואינג 737 Max 8 שברשותה. "למרות שאנחנו טרם יודעים את הגורם להתרסקות, החלטנו לקרקע את הצי המסוים הזה לצורך זהירות בלבד", נמסר מהחברה. אתמול כבר הורתה סין לחברות התעופה שלה לקרקע את המטוסים מדגם זה. 

עוד יצוין כי מטוס הבואינג 737 Max 8 נחשב למתקדם והמודרני ביותר של בואינג מבין המטוסים צרי הגוף. הייצור שלו החל בשנת 2013, וטיסת הבכורה שלו הייתה במאי 2017 מקואלה לומפור לסינגפור. 

בתוך כך, חברת בואינג הודיעה הלילה שתדחה את קיום טקס השקת המטוס החדש שלה, מדגם ה-777X, שאמור היה להיערך ביום רביעי הקרוב, בעקבות אסון התרסקות המטוס האתיופי.