ב־ 7 בינואר השנה טבע סמל אביתר יוספי ז"ל בנחל חילזון במסגרת שבוע פעילות מסכמת של גדוד הסיור בצנחנים, שבו שירת. בימים האחרונים הוגשו ממצאי תחקיר האסון לרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי. בעקבות התחקיר החליט הרמטכ"ל כי תירשם נזיפה פיקודית למפקד חטיבת הצנחנים, והורה להדיח מתפקידם חמישה קצינים, ובראשם את מפקד הגדוד (קצין בדרגת סא"ל). עוד יודחו מתפקידם מפקד המגמה )קצין בדרגת רס"ן (מפקד הפלוגה), קצין בדרגת סרן(סגן מפקד הפלוגה), קצין בדרגת סגן ומפקד הצוות (קצין בדרגת סגן).



רועי דנילוב, בן דודו של אביתר, התייחס היום (שני) בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM לממצאי התחקיר הצה"לי. "אני בקשר יומיומי עם משפחתו של אביתר, מדברים כמעט כל יום", אמר רועי, "תמיד עלו שאלות למה, במיוחד במזג האוויר שהיה שם. אין ספק שמישהו יכול היה למנוע את זה".

יש כעס, תסכול?

"תסכול מאוד גדול. אביתר היה מלח הארץ. אי אפשר לתאר במלים מי הוא היה אין אחד שלא אהב אותו. חבריו ליחידה לא מספרים מה היה. קיבלו הוראות לא להגיד כלום. גם בזמן השבעה ניסינו להבין מה היה שם, וכנראה שבאמת היה משהו מעבר, לא רוצה להגיד טיוח".


כזכור, דובר צה"ל הדגיש כי במסגרת התחקיר הורה הרמטכ"ל על שורת הנחיות מערכתיות לשיפור המענה הבטיחותי ביחידות צה"ל בכלל וביחידות המיוחדות בפרט, ובנוסף הוא הורה כי כל יחידות צה"ל יקיימו במהלך החודש הקרוב השתלמות בת יומיים שתעסוק בבטיחות בכלל ובטיחות באימונים בפרט.

צוות התחקיר מצא שלושים חריגות לפחות מפקודות הצבא בהתנהלות המפקדים בהכנת האימון ובמהלכו. החייל שהיה יחד עם אביתר דיווח כי נאלץ לחצות במהלך הניווט את נחל חילזון עשר פעמים. התמונה שעולה מהתחקיר מציגה כי במהלך הניווט נוצר משבר אמון בין המפקדים לחיילים. המפקדים לא היו מוכנים לקבל את דיווחי החיילים כי תנאי השטח אינם מאפשרים את ביצוע הניווט. כעשרה חיילים שהתקבצו יחד במהלך הניווט טענו בשלב מוקדם יותר שצריך להפסיקו, אבל החפ"ק לא קיבל את טענתם.
 
מעבר לפרטים הללו שמצוינים בתחקיר הקשה, יש נקודה נוספת שאינה מצוינת ונבדקת  בחקירת המצ"ח, והוא הפער בדיווחים של חלק מהמפקדים מיד לאחר האירוע, לעומת המסקנות העובדתיות שעולות גם ממסקנות ועדת הבדיקה.
בסיכום התחקיר ציין הרמטכ"ל: "מדובר באירוע קשה ביותר, שבסופו תוצאה טרגית אשר שורשיה בסדרת תקלות ושגיאות בהכנת האימון ובאופן מימושו, תוך התנהגות לא מקצועית של כל שרשרת הפיקוד, והתנהגות לא ערכית של חלק משרשרת הפיקוד - שהובילו להתפרקות מסגרת האימון לנגד עיני המפקדים, ומבלי שעשו דבר למנוע זאת".

יודגש כי בנוסף לתחקיר הצבאי ומסקנותיו הקשות, מתנהלת במקביל חקירת מצ"ח, שבמסגרתה נבדקים, בין היתר, גם חשדות לרשלנות ולתיאום גרסאות בין הגורמים שהיו מעורבים לכאורה במחדל שהוביל לאסון.