שמו של אחד הישראלים שנספו בהתרסקות מטוס הבואינג 737 באתיופיה הוא אברהם מצליח (49) ממעלה אדומים. מצליח הותיר אחריו אישה ושתי בנות תאומות, בנות 19, המשרתות בצה"ל. שמו של ההרוג השני בהתרסקות עדיין לא אותר לפרסום. 



מצליח, שעבד כאיש שיווק בחברת היי-טק, נהג לנסוע פעם בחודש לאפריקה ושהה שם כשבוע. "הוא אהב את העבודה ואת אפריקה", סיפר אחד מחבריו.

"אברהם היה אדם צנוע מאוד, נעים הליכות עם אמונה גדולה, איש מבריק מאוד שנחבא אל הכלים. לא היו לו אויבים. הוא היה אהוב על כולם", סיפר בעצב אסף כהן, הרב של בית הכנסת "קול יעקב" במעלה אדומים, שם נהג מצליח להתפלל וללמוד שיעורי תורה. "זו טרגדיה קשה מאוד ואנו עומדים לימין המשפחה ומנסים לחזק אותם. התחושות הן קשות", הוסיף הרב כהן. ראש מועצת מעלה אדומים, בני כשריאל, הביע את צערו העמוק על מותו של מצליח. "כל מעלה אדומים כואבת את מותו הטראגי", אמרו במועצה.

שש דקות בלבד הספיק מטוס הבואינג 737 מקס-8 של אתיופיאן איירליינס לשהות באוויר עד שאבד עמו הקשר. היעד היה ניירובי בירת קניה אולם כ-60 ק"מ דרומית-מזרחית לאדיס אבבה שממנה המריא, באזור העיירה בישופטו, צלל המטוס אל הקרקע. ל-157 הנוסעים מכ-30 מדינות, בהם שני ישראלים, ולשמונת אנשי הצוות, לא היה כל סיכוי לשרוד את ההתרסקות.

149 הנוסעים ושמונת אנשי הצוות בטיסה מספר 302 היו בדרכם לניירובי בירת קניה. המטוס המריא בשעה 8:38 בבוקר מנמל התעופה באדיס. צילומים מהזירה הראו חלקים מפויחים של המטוס ופריטים הרוסים של הנוסעים, כאשר אחד מעדי הראייה סיפר כי כאשר המטוס פגע בקרקע, התרחשו פיצוץ ושריפה גדולים "שלא יכולנו להתקרב אליו". "הכל בער", אמר.
 
ההודעה הראשונה על האסון הגיעה ממשרדו של ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, שצייץ כי הוא מביע "תנחומים עמוקים למשפחות" שאיבדו את יקיריהן בהתרסקות המטוס שהיה בדרכו לניגריה. זמן קצר לאחר מכן, אישרה חברת התעופה האתיופית את דבר ההתרסקות וציינה כי כוחות הצלה נשלחו לאזור על מנת לחפש אחרי קורבנות וניצולים אפשריים.

התרסקות המטוס. צילום: AFP

 
אולם כשעה מאוחר יותר התברר כי התקוות נמוגו כאשר נמסרה הודעה רשמית שכל הנוסעים ואנשי הצוות נספו בהתרסקות. לפי חברת התעופה, רשימת הקורבנות כללה אזרחים של 33 מדינות שונות, בהם שני ישראלים, בנוסף ל-32 מקניה, 18 קנדים, תשעה אתיופים, שמונה סינים, שמונה אמריקאים, שמונה איטלקים, שבעה בריטים, שבעה צרפתים, שישה מצרים וחמישה הולנדים ובני לאומים נוספים. בין ההרוגים היו נציגים בדרכם לכינוס של סוכנות האקלים של האו"ם בניירובי, רעייתו ובתו של חבר פרלמנט בכיר מסלובקיה ואיש צוות מלשכתו של ראש ממשלת סומליה.
 
בני המשפחות לא ידעו במשך דקות ארוכות מה עלה בגורלם של יקיריהם והתלוננו כי אנשי חברת התעופה ושדה התעופה לא עדכנו אותם ולכן הם החזיקו בתקווה שיהיו חדשות טובות עד שהתבררה האמת המרה. "כשהסתכלנו על לוח הטיסות, ראינו שהמטוס נחת בזמן והרגשנו בנוח. ראינו אנשים יוצאים החוצה", סיפר אדם בשם ג'סטין לסוכנות רויטרס. "היינו בטוחים שקרובי המשפחה שלנו גם יצאו. אחרי מספר דקות, ראינו חדשות בפייסבוק והייתה הודעה שמטוס של אתיופיאן איירליינס התרסק וכאשר הסתכלנו על השעה ראינו שזה הזמן שבו הם עזבו את אתיופיה".
 
עדיין לא ברור מה גרם לאסון, שהיה ההתרסקות השנייה של מטוס בואינג 737-800 מקס בתוך פחות מחצי שנה. המטוס שהתרסק אתמול הצטרף לצי של חברת התעופה האתיופית ביולי שעבר, לפי אתיופיאן איירליינס, הוא עבר בדיקת תחזוקה מקיפה ב-4 בפברואר. מנכ"ל חברת התעופה, טוולדה גברמרים, סיפר כי הקברניט, קפטן יארד גטאצ'ו, עדכן את מגדל הבקרה שיש לו קשיים עם המטוס וכי מבקש לחזור ואנשי הבקרה נתנו לו אישור, אולם הוא לא הספיק.
 
לדברי הבכיר האתיופי, לטייס היה ניסיון של יותר מ-8,000 שעות טיסה עם "תפקוד ראוי לשבח" וכי המטוס הגיע מדרום אפריקה שלוש שעות לפני ההמראה לניגריה וכי לא זוהו בעיות. "מוקדם להעריך מה הגורם לתאונה ותתנהל חקירה נוספת עם כל הגופים המעורבים, כולל בואינג, רשות התעופה האזרחית של אתיופיה וישויות בינלאומיות אחרות", נמסר מחברת התעופה. גם הסוכנות הפדרלית האמריקאית לבטיחות בתחבורה הודיעה כי תסייע לחקירה. המטוס שהתרסק פעל גם בקו שבין נתב"ג לבין אדיס אבבה ובשבוע שעבר הוא קיים שלוש טיסות הלוך ושוב בין המדינות, האחרונה שבהן מישראל לאתיופיה ביום חמישי בבוקר.