לאחר שמדינות רבות ברחבי העולם, ביניהן גרמניה, סין ובריטניה, החליטו לאסור את השימוש במטוסי בואינג 737 MAX8, הודיעה היום (שלישי) גם סוכנות בטיחות התעופה האירופאית (EASA) השייכת לאיחוד האירופי כי היא מקרקעת את המטוס ולא תאפשר נחיתות או המראות שלו משטחי האיחוד. זאת, עקב התרסקותו ביום ראשון של מטוס "אתיופיאן איירלינס" מדגם זה, שגרם למותם של כל נוסעי המטוס.

"בהמשך לתאונה הטראגית, אנו מודיעים כי נעשה כל צעד הדרוש על מנת להבטיח את בטיחות הנוסעים", נמסר בהודעת הסוכנות. "כאמצעי זהירות, סוכנות התעופה האירופית לא תאפשר את כל הטיסות של דגמי MAX 737-8 ו-MAX 737-9 באירופה". בהודעה צוין כי גם טיסות מסחריות של חברות שאינן אירופאיות לא יוכלו לנחות או להמריא משטחי האיחוד. 

רק היום נאלץ אחד המטוסים שהיה בדרכו לישראל לסטות ממסלולו, לאחר שלא אושרה כניסתו למרחב האווירי של מספר מדינות. מדובר במטוס נורווגי שהיה בדרכו לישראל מכיון שטוקהולם. 
התרסקות המטוס פגעה באמינותה של בואינג, והובילה כאמור שורה ארוכה של מדינות לסרב לנחיתה או המראה של מטוסים מהדגם שהתרסק בשטחם. בנוסף, גם המשקיעים מודאגים מהמצב, מה שבא לידי ביטוי בירידה של כ-6.5 אחוזים במניית החברה. נכון לשעה 18:00, מניית בואינג נסחרה ב-375 נקודות בלבד, ומאז התרסקות המטוס ירדה המנייה ב-15.2 אחוזים.

אברהם מצליח

שמעון ראם-ביטון

 

מומחי השוק חוששים מהמשך הירידה בשער המניה, שכן עולם התעופה קושר את התרסקות המטוס האתיופי לזו של המטוס האינדונזי לפני כחצי שנה. עד שבואינג לא תודיע על מציאת פתרון לתקלה, קיים חשש שהביקוש למטוסי בואינג ימשיך ויירד.
בהתרסקות המטוס האתיופי נהרגו 157 בני אדם, בהם הישראלים שמעון ראם-ביטון מזכרון יעקב ואברהם מצליח ממעלה אדומים. המטוס המריא בשעה 8:38 בבוקר מנמל התעופה באדיס. צילומים מהזירה הראו חלקים מפויחים של המטוס ופריטים הרוסים של הנוסעים, כאשר אחד מעדי הראייה סיפר כי כאשר המטוס פגע בקרקע, התרחשו פיצוץ ושריפה גדולים "שלא יכולנו להתקרב אליו". "הכל בער", אמר.