מבקר המדינה פרסם היום (רביעי) דוח חריף על המשבר בתחבורה הציבורית, וכצפוי, התגובות לא איחרו להגיע. ברכבת ישראל, המצויה במשבר פנימי משלה בעקבות הסכסוך בין ההנהלה לוועד העובדים, הגיבו לדוח ואמרו כי "נלמד את דוח מבקר המדינה ביסודיות, ונפעל יחד עם הגורמים הרלוונטיים למימוש ההמלצות הנדרשות, ככל שניתן".



בארגוני הנוסעים הגיבו בחריפות לממצאים של השופט בדימוס שפירא. "דוח מבקר המדינה משקף היטב את המציאות הקשה. אבל עם זאת חסרה לדעתי בדוח התייחסות לריכוזיות הכבדה ומניעת יצירת פתרונות תחרותיים ואיכותיים לצרכני התחבורה הציבורית", אמר מנכ"ל ארגון "נוסעי תחבורה ציבורית", איתי חיים. לדבריו, קיים מחסור חמור בתשתיות לתחבורה ציבורית ואין רשויות מטרופוליניות שיטפלו בכל הבעיות הקשות בראייה מערכתית".



עוד אמר חיים, כי "גם למשרד האוצר אחריות רבה על היעדר מדיניות הוליסטית-תקציבית בתחבורה, בעשור האחרון, שהובילה לכשלים: היצמדות לשיטת מיסוי מיושנת שמתעדפת רכב פרטי, מדיניות של הכבדת רגולציה שיוצרת פגיעה במשתמשים ועל תקצוב שאינו תואם לביקושים שהביאו למרבית הכשלים אותם סקר המבקר. קיימת בעיה של היעדר תפיסת שירות מערכתית בתחבורה, בריכוזיות וברגולציה מחמירה בשיטת המכרזים הקיימת".

אבי גבאי תוקף את נתניהו על התחבורה הציבורית



מנכ"ל "15 דקות", גיל יעקב אמר: "נוסעי התחבורה הציבורית אינם מופתעים מדוח מבקר המדינה. מדובר בכישלון מערכתי המתמשך על פני שנים. את מחיר הזנחת התחבורה הציבורית משלמים היום כל אזרחי ישראל שתקועים בפקקים".



לדבריו, "ישראל צריכה שר תחבורה ציבורית במשרה מלאה, כזה שנוסע בתחבורה ציבורית, שמחויב לקיצור זמני הנסיעה באוטובוסים, שיקדם הקצאת נת"צים במהירות, שיסיר את החסמים שתוקעים את פיתוח הרכבת ושיהיה מחויב לנוסעים ולא לטקסי גזירת סרטים".



"הממשלה ירדה מהפסים"


מפלגת העבודה פרסמה סרטון לקראת הדוח, בו תקף היו"ר אבי גבאי את ראש הממשלה בנימין נתניהו על מצב התחבורה בארץ. "החיילים שלנו מתאמנים בלמצוא מקום ברכבת", אמר גבאי, "צריך לבנות תחבורה ציבורית חזקה, יעילה, מתפקדת. כן, גם בשבת". לאחר פרסום הדוח אמר גבאי כי "הממשלה ירדה מהפסים". לדבריו, "בתקופת ממשלת נתניהו מיליוני המשתמשים בשירותי התחבורה הציבורית מקבלים שירותים ברמה של מדינת עולם שלישי. רכבות לא מתפקדות, אוטובוסים עמוסים. מפלגת העבודה תפעל לשינוי סדרי העדיפויות בהקצאת תקציבים בתחבורה. נשקיע בכבישים אדומים, נפתח את התחבורה הציבורית ונשווה אותה לזו הקיימת במדינות מתקדמות בעולם כיום. בנוסף, מפלגת העבודה תילחם על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, זהו צורך חברתי שישפיע על מאות אלפי ישראלים".



יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, אמרה כי "דוח מבקר המדינה הוא כתב אישום חריף נגד שר התחבורה. במדינת מתוקנת השר האחראי היה צריך לשים את המפתחות ולחזור הביתה באוטובוס. בעוד כץ ונתניהו גוזרים סרטים של מחלפים ומעמיסים רכבים פרטיים על הכביש, התחבורה הציבורית בקריסה טוטאלית. ישראל חייבת תוכנית חירום לאומית".

"המבקר מחזיר את נתניהו לקרקע המציאות"

ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בתגובה לדו"ח מבקר המדינה: "הדוח הוא תגובה מוחצת לנתניהו שלא רואה פקקים אלא רק מחלפים. המבקר מוריד את נתניהו מהמסוק ומחזיר אותו לקרקע המציאות, של אזרחים שלא עוקפים את הפקקים ברכבי שרד ובעזרת אופנועי משטרה, של אזרחים שממשיכים לסבול ברכבות תקועות ובאוטובוסים צפופים ואיטיים"
 
לדברי חנין, "משבר התחבורה בישראל הוא אחד המחדלים החמורים והקשים ביותר של ממשלות ישראל לדורותיהן. זהו התוצר של מדיניות ארוכת שנים של הזנחת והפקרת התחבורה הציבורית. למשבר הזה יש עלויות עצומות – כלכליות, חברתיות, בריאותיות וסביבתיות. מדיניות העדפת הרכב הפרטי הגיעה למבוי סתום. אך למרות ההבנה המתרחבת בקרב הדרגים המקצועיים שדרוש שינוי כיוון מהותי, הממשלה ממשיכה להימנע מקבלת ההחלטות הדרושות ואף לבלום חוקים שניסינו לקדם למען התחבורה הציבורית". 

להפריט את התחבורה הציבורית

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ויו"ר השדולה לשיפור השירות בתחבורה הציבורית, ח"כ אורי מקלב על דו"ח המבקר: "דוח זה אינו מפתיע כלל, בחלק מהנושאים המבקר אף המעיט בחומרתו, ישנו פער גדול בין התכנון והמחויבות לבין הביצוע בפועל, כאשר אנו רואים כי במבחן התוצאה אין ביטחון תחבורתי לנוסעים ובשעת אמת השירות לא אמין או לא ניתן כלל, זהו מצב שלא ניתן להמשיך איתו. נעשתה רפורמה ענקית איך היא אינה עולה על המדדים בהם נבחנת תחבורה ההיקפית והפנימית".
 
"המבנה הממשלתי במשרד אינו מתאים להיות גוף מבצע, אלא עליו להפוך לגוף מפקח, יש להפריט את כל תחום התחבורה הציבורית בארץ ולהוציאו לחברות וגופים חיצונים, זהו אינו תחום המתאים לפקידים - הם מנותקים, הם אינם נוסעים בתחבורה ציבורית ואינם חשים על בשרם את חולשות המערכת, התכנון טוב על הנייר אבל בפועל אין בו התאמות לצרכים אין בו גמישות ולכן המערכת קורסת במיוחד בשעות הלחץ. - הטעות המרכזית הינה לשים את הדגש על מערכות הסעה המוניות ולא על אוטובוסים שנותנים את השירות היומי לאזרחים".

כחול לבן תקים קבינט תחבורה

ב"כחול לבן" הגיבו גם הם לדוח, ואמרו כי "דוח מבקר המדינה מוכיח שוב שאצל נתניהו, רק השרידות הפוליטית חשובה. הדוח מציג את כשלי התחבורה הציבורית בישראל בעיקר בתקופתו כראש הממשלה - בגלל זה ישראל עומדת בפקקים. כל ישראלי שעומד עכשיו בפקק צריך לדעת שזה בגלל שראש הממשלה עסוק בעצמו ולא באזרחים. מה שנתניהו לא עשה ב-10 שנים, הוא כבר לא יעשה. מגיע לאזרחי ישראל יותר". 
 
"לאחר הבחירות 'כחול לבן' תקים קבינט תחבורה – נכנס סביב שולחן אחד את כל משרדי הממשלה הרלוונטיים, על מנת לקדם במהירות, וביעילות את הליכי התכנון הנחוצים ויפתח פתרונות יצירתיים לבעיית הפקקים. ועל מנת להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות בארבע המטרופולינים במדינה, כדי שיתאפשר תכנון תחבורתי אזורי משותף. כמו כן, נעודד תחבורה שיתופית, נשיק תוכנית לאומית שתביא תחבורה ציבורית איכותית, זמינה ונגישה לכל מקום בישראל, נתגבר את קווי התחבורה הציבורית בפריפריה, נחזק את מערך הרכבות, נקדם ויסות של שעות הכניסה למטרופולין ת"א, נקדם מאמץ לאומי להקמת רשת מטרו מודרנית במרכזי הערים הצפופות בישראל, ונהפוך את ישראל למדינה מובילה בתחום התחבורה החדשה".

גל הירש, יו"ר מפלגת מגן, אמר בתגובה: "ממשלת ישראל לא סופרת את חיי היומיום של האזרח במדינת ישראל. היום זה הדו"ח על התחבורה, אבל האזרחים לא נספרים לא בבריאות, לא בחינוך ולא ברווחה. מפלגת מגן התחייבה במצע שלה לדאוג לכל ההיבטים הללו – בחינוך, תחבורה, קשישים, רווחה, דיור וסיוע לצעירים ויש לנו תכניות מפורטות כיצד לעשות זאת".