אלפי בני אדם ליוו היום (שני) את הרב אחיעד אטינגר, שנרצח אתמול בפיגוע בצומת אריאל, בדרכו האחרונה. מסע ההלוויה החל מיישובו עלי והגיע לבית העלמין סגולה בפתח תקווה, והצטרפו אליו מכרים של אטינגר מדרכו המיוחדת, לצד אנשים שבאו להוקיר לו כבוד אחרון על גבורתו ובכירים במערכת הפוליטית ואישים נוספים. אטינגר, כזכור, נורה ונפצע אנושות בפיגוע והיום נאלץ הצוות הרפואי בבית החולים בילינסון לקבוע את מותו. 


אטינגר, על פי הדיווחים, שמע את יריות המחבל בזמן שהיה ברכבו - ובחר לעצור ולפתוח לעברו באש. כתוצאה מכך, נורה על ידי המחבל ונרצח - וקרוביו בלוויה אמרו כי הוא מסר את נפשו למען עם ישראל. גיסו, שנרצח בפיגוע באיתמר לפני כ-17 שנים, היה קצין תורן בזמן הפיגוע - ונורה למוות כשבא להציל את הנפגעים.

הרב הראשי לשעבר, שלמה עמר. צילום: אלון חכמון

"אצילות הנפש של משפחתו היא השראה לכולנו". בנט. צילום: מרק ישראל סלם


החברים שהגיעו להלוויה סיפרו על אדם שכולו "נתינה אין סופית, איש שלום ואחווה שרצה להעצים את כוחם של מדינת ישראל". לדבריהם, בפועלו הוא חיבר בין עלי לתל אביב, ורצה שכולם יכירו בעם ישראל כפי שהוא - "עם חזק". אחותו, רחל טויטו, שאיבדה את בעלה בפיגוע באיתמר לפני 17 שנים, אמרה כי "באחדותנו איש לא יוכל לנו, אנחנו עם חזק".

שר החינוך נפתלי בנט ספד לרב ואמר: "המעשה החינוכי הגדול שאפשר לעשות היום כשר החינוך זה לדאוג שכל ילד וילדה בישראל יסתכלו על הרב אחיעד ויגידו ממנו תראו ותעשו. הוא הלך למקום הכי קשה - לדרום ת"א, להצמיח שם תורה וחיים. כשהמרצח עמד לא רחוק ממנו, הרב אחיעד לא היה במסלול שהיה אמור להיות שם. הוא היה יכול להתעלם כמו רוב בני האדם. אבל הרב אחיעד חתר למגע. ירה יריות על המרצח ושילם על כך בחייו. את מורשת הנצח של הרב נקיים לתמיד".
 
עוד הוסיף בנט: "ילדים יקרים, אתם יכולים להיות גאים באבא כזה על כך שהפיח רוח של תקווה. עם הנפש העצומה שלו שינה את דרום ת"א. גם בשניות האחרונות של חייך בחרת לעשות טוב. חתרת למגע. אתם תמשיכו את הדרך של האבא הקדוש שלכם. המשפחה המופלאה הזו תמחה את הדמעות ותמשיך. כי זה מה שעושים כאן בארץ ישראל. העם היהודי לא יהיה עוד המצרך הזול ביותר במזה"ת. הרשע המפעפע הזה, שגודע שוב ושוב את הטובים שבאנשינו, חייב להיגדע. נגדע את הטרור רק כשנשחרר את הכבלים המשפטיים שמונעים מאיתנו לנצח. אצילות הנפש של משפחתו שבחרה להמשיך לתרום גם אחרי חייו היא השראה לכולנו".

הרב אברהם שילר, רב הישוב עלי, אמר בדברי ההספד על אטינגר: "הרב אחיעד אתה גיבור באהבת ישראל, בחיזוק של דרום תל אביב, לחזק יהודים טובים שמחזיקים מעמד בדרום תל אביב. זעקה גדולה ומרה. איך תמר תגדל 12 ילדים לבד? זעקה גדולה ומרה, איך תמר תוביל אותם לחופה לבד? זעקה גדולה ומרה, איך גדלים 12 ילדים בלי אבא?".

צילום: איתן שוייבר/TPS

צילום: איתן שוייבר/TPS


עוד הוסיף שילר: "לראש ממשלתנו נאמר, אתה בנימין, אתה איש ימני. ראש ממשלתנו, אתה מנהל את ההווה, אתה מומחה לנהל את ההווה, המורכב, והמסובך, אבל יש הווה ויש עתיד, יש הווה ויש נצח, ואנחנו עם ישראל מודיעים לך: נצח ישראל לא ישקר. לא ישקר ולא ינחם, אנחנו לא חיים ארבע שנים ועוד ארבע שנים. אנחנו נצח ישראל ואתה השליח של נצח ישראל. ובכל פעם שאתה בא לשקול את שיקולי הווה, זכור - על כתפיך מוטל משא הנצח".

אטינגר, תושב עלי, היה בן 47 במותו, והותיר אחריו אישה ו-12 ילדים בני שנה עד 20. הוא נורה בעת שניסה לנטרל את המחבל ואף ירה לעברו, אולם נפגע מירי בעצמו. בני משפחתו סיפרו אתמול כי הרב כבר היה מעבר לצומת כשהבחין כי מדובר באירוע חריג. הוא חזר ברכבו לאחור וירה לעבר המחבל ארבעה כדורים, עד שנפגע מכדור שירה המחבל.
 
הרב אטינגר עבר לעלי לפני כשלוש שנים ובימים אלה בתו מתעתדת ללדת. בנו, לוחם בנח"ל, מיהר אתמול לבית החולים "בילינסון" להיות לצדו של אביו ברגעיו האחרונים. הרב אטינגר הוא בנם של יורם וכרמית אטינגר מפתח תקווה, שאיבדו בשנת 2002 את חתנם איתמר טוויטו בפיגוע באיתמר. 

 
הרב ייסד את ישיבת "עוז ואמונה" שברחוב יסוד המעלה בשכונת נווה שאנן בתל אביב ופעל להוצאת המסתננים מדרום העיר. "הרב אטינגר התגורר עד לפני כשלוש שנים בשכונת קריית שלום בתל אביב והיה הרב של בית הכנסת 'הפועל המזרחי' בשכונת שפירא", סיפר חיים גורן. "לפני ארבע שנים הוא הקים את הישיבה בנווה שאנן כדי להקים 'אי של יהדות' בשכונה שהפכה למוקד של עובדים זרים ומסתננים".
 
"בית הכנסת ברחוב יסוד המעלה הוקם לפני כ-80 שנה ובשנים האחרונות הוא היה עזוב", סיפר גורן. "הרב אטינגר קיבל את המפתח והפך את בית הכנסת לישיבה, שהייתה שלוחה של ישיבת הסדר. הגיעו עשרות צעירים והמקום הפך למוקד של יהדות באזור. הוא תמיד תמך באנשים".
 
בפיגוע נרצח החייל גל קיידאן ז"ל, בן 19 מבאר שבע, שהובא למנוחות בבית העלמין הצבאי בבאר שבע. חייל נוסף נפצע באורח קשה ועדיין מאושפז ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים "בילינסון". 

אפרת, הבת, מספידה לצד האלמנה תמר. צילום: איתן שוייבר/tps
אפרת, הבת, מספידה לצד האלמנה תמר. צילום: איתן שוייבר/tps