נדיה כהן, אלמנתו של המרגל הישראלי אלי כהן ז"ל, אמרה הבוקר (שישי) לכאן ב' כי היא "מאוכזבת עד עומק נפשה" מיחס המדינה למשפחתה. כהן הביעה סיפוק מהשבת גופתו של נעדר צה"ל זכריה באומל ז"ל שנהרג במלחמת לבנון ב-1982, אך שאלה מדוע לא הושבה עדיין גופתו של בעלה, שנתלה בסוריה ב-1965, ומדוע איש לא עדכן אותה מראש על השבת גופת החייל.

"ישבתי לבד בבית ובכיתי. לבי עם משפחת באומל, אך לו ידעתי מראש לא הייתי צופה בזה. זה מחזיר אותי לסיפור שלי, של אלי ושל הילדים. אני זוכרת איך הילדים היו קטנים וקראו בעריסה: 'אבא'", סיפרה. היא מחתה גם על כך שבעלה לא נחשב לחייל של מדינת ישראל.  
"זה מעליב, כואב לי על היחס, איך הם מתנהגים. שהם מבטיחים ונעלמים", אמרה כהן. "זה פצע שפעם היה ולא מגליד, מתעצם מיום ליום, מחודש לחודש. כאילו שאלי יצא בשליחות רק למוסד, את יודעת כמה גופים הוא שירת? מכל מקום ביקשו. מכל החילות, בירורים, הסברים, שכחו אותו".

"אירוע כזה ממוטט, אני התעלפתי היום, רוב היום הייתי במיטה. אכזבה מעומק נפשי. רק מי שדופק להם בשולחן, רק אלה שכל הזמן במרקע, אין לי כוחות לזה", הוסיפה אלמנתו של המרגל המפורסם ביותר בתולדות מדינת ישראל. כהן נתפס לאחר שהצליח להתיידד עם נשיא סוריה אמין אל־חאפז, עם אנשי מפלגת השלטון ועם ראשי הצבא וסיפק לישראל מידע מודיעיני רב.



נדיה ואלי כהן ביום חתונתם. צילום: יוסי אלוני, רפרדוקציה
נדיה ואלי כהן ביום חתונתם. צילום: יוסי אלוני, רפרדוקציה



כזכור, דובר צה״ל, תא״ל רונן מנליס, חשף אתמול פרטים נוספים על מבצע ״זמר נגה״, שבמהלכו הושבה גופתו של זכריה באומל, שנפל במהלך קרב סולטן יעקב במלחמת שלום הגליל. מתדרוך שהעביר לכתבים צבאיים עולה כי מדובר היה במבצע משותף של אגף המודיעין של צה"ל וצבא רוסיה, שארך כשנתיים, ובמהלכו ניהלו הצדדים שיח מודיעיני פורה. לדבריו, מי שפעל בשטח זה הצבא הסורי, על סמך מידע מודיעיני של גופי המודיעין של צה"ל.