ועד האסירים והמשוחררים הפלסטיניים הודיע היום (שבת) כי החל ממחר תחל קבוצה ראשונה של אסירים ביטחוניים בשביתת רעב, שתימשך כשבוע ימים. על פי ההודעה, אם בתום השבוע לא ייענו דרישותיהם, ביניהם הקלת תנאי הכליאה והסרת המיסוך הסלולרי מבתי הכלא בהם הוא הותקן, יפסיקו האסירים גם לשתות מים. 



השר לביטחון פנים, גלעד ארדן (הליכוד), התייחס באירוע שבתרבות של עיריית כפר סבא לשביתת האסירים הביטחוניים הצפויה להתחיל מחר: "השביתה תהיה מדורגת, מחר אמורים להתחיל אותה ראשי ארגון החמאס ולאחר כמה ימים עשרות מחבלים נוספים, כמו אלה שהובילו את הפיגוע במלון פארק. שבוע לאחר מכן יצטרפו עוד מאות אסירים".
לדבריו, "זה נכון שלאסירים הפלסטיניים יש מעמד, אבל כמו לפני שנתיים כשברגותי הוביל שביתת רעב המונית והכי ארוכה אי פעם, הם לא הצליחו להדליק את השטח ולגרום להפגנות המוניות. בזמנו אנחנו גרמנו לברגותי להאמין שאת הטורטית העביר לו מישהו מהצד שלו אבל זה היינו אנחנו שהעברנו לו אותה. כרגע ההיערכות שלנו היא לתגבר בתוך הכלא, רופאים ופראמדיקים כדי שלא יהיה צורך לפנות אותם וכמה שפחות שהם יצאו ויציפו בתי חולים אזרחיים, אנחנו מקווים שהם יישברו לפני כן".


מאיים להסלים את המצב בעקבות מצב האסירים. איסמעיל הנייה. צילום: AFP

 

המשבר פרץ, כזכור, לאחר התקנת המיסוך הסלולרי בחלק מבתי הסוהר בשב"ס, המשבש את הקליטה הסלולרית בין כותלי הכלא ונועד למנוע מהאסירים הביטחוניים להשתמש בטלפונים ניידים. 



לפני מספר ימים כינס מנהיג החמאס, איסמעיל הנייה, מסיבת עיתונאים בה הציג את רשימת הדרישות של ארגון הטרור מישראל במשא ומתן להסדרה ברצועה. "שמנו את סוגיית האסירים הפלסטינים בראש רשימת הדרישות שלנו וסדר העדיפויות. המשלחת המצרית נושאת שלוש בקשות שהעברנו להם הקשורות לאסירים. ראשית, הסרת משבשי הקליטה בבתי הכלא. שנית, ביטול הסנקציות שהוטלו על האסירים על מנת להבטיח להם חיים בכבוד ובנוסף, החזרת הביקורים עבור האסירים", אמר.

על פי גורם המעורה במגעים להסדרה ברצועה, הנייה הזהיר את שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, כי היחס של ישראל לאסירים הפלסטינים עשוי להוביל להסלמה. לדברי הגורם, הנייה אמר לדיפלומט הבולגרי כי מדובר בנושא שנמצא בקונצנזוס לאומי בקרב העם הפלסטיני ועלול להשפיע על ההסדרה בין ישראל וחמאס. 
 
"הנייה הסביר למלדנוב בפירוט את המצב בבתי הכלא ו”התקיפות הברבריות” נגד האסירים כטענתו, בעקבות דקירת שני סוהרים בשבוע שעבר בכלא קציעות", טען הגורם. הוא הציג בפני שליח האו”ם מסר מראשי האסירים, שלפיו המצב עלול להסלים אם לא יהיה שינוי. עוד אמר הגורם כי בכיר חמאס ביקש ממלדנוב ומהאו”ם להתערב במצב בבתי הכלא כדי למנוע את ההידרדרות. על פי דיווח בתקשורת הפלסטינית, גם מצרים וקטאר פועלות בנושא. 

שבועות של מתיחות בבתי הסוהר 

בחודש שעבר שני סוהרים בכלא קציעות על ידי קבוצת אסירים הכלואים בשל פעילות טרור מטעם ארגון חמאס. הפצועים, שניהם קצינים, נפצעו אחד קשר ואחד באורח בינוני, קיבלו טיפול רפואי ראשוני במקום ופונו לבית החולים. יממה לאחר מכן, במהלך חיפוש שערכו סוהרים בבית הסוהר, ניסה אסיר לשלוף דוקרן כנגד סוהר. 

לפני מספר ימים דווח כי נמשכת המתיחות בכלא קציעות בנגב, והאסירים נמנעו מלצאת לספירה ביטחונית לאות מחאה. הוועד לענייני אסירים ומשוחררים פלסטינים טען, כי היחידה המיוחדת של שב"ס פרצה לאגף 1 וערכה חיפושים בחפצים של האסירים הפלסטינים. לפי הדיווח, שב"ס סגר את האגף ופיזר את האסירים שהיו בו לאגפים אחרים. 
 
בשבועות האחרונים גבר המתח בבתי הכלא הביטחוניים בשל החלטת השר לביטחון פנים גלעד ארדן על שורת צעדים להקשחת תנאי הכליאה של אסירים הכלואים על רקע ביטחוני. בעקבות זאת אסירים ביטחוניים הציתו תאים ומזרנים, ואסיר אחד אף הבעיר את עצמו במחאה על הצעדים. בין הצעדים שהונהגו: התקנת משבשים סלולריים שמקשים על האסירים להשתמש בטלפונים מוברחים, ביטול האפשרות להכנת הארוחות בתאים, ביטול חלוקת האגפים על פי ארגוני הטרור וביטול תפקיד דובר האגף.