האלוף יאיר גולן יכל להיות כעת הרמטכ"ל ה-22 של צה"ל. במקום זאת, נאלץ לתלות את המדים, לאחר שרב-אלוף אביב כוכבי מונה לתפקיד בתמיכת שר הביטחון לשעבר, אביגדור ליברמן. מועמדותו של גולן עוררה סערה, כזכור, בעקבות דברים שאמר ביום השואה 2016, לפיהם "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום".



הערב (ראשון) הוא דיבר, לראשונה כאזרח, עם חדשות "כאן 11". זאת, לאחר שכבר תקף את שר החינוך נפתלי בנט בראיון, כשעוד היה בחופשה וטרם השתחרר מהצבא. בהתייחסו לנאום, אמר גולן כי "חשתי שאם כבר אני בא ומדבר, אני לא יכול לשאת עוד נאום שואה סטנדרטי, להגיד 'כצאן לטבח', 'לעולם לא עוד', 'לעולם לא נשכח', וכן הלאה. אלא, הרגשתי שצריך לומר דברים משמעותיים. אני נזכר במה שהיה שם, רואה עדויות, ניצנים. אני לא משווה את זה. ניצנים קטנים, טוב לטפל בהם כשהם קטנים".

על המתקפה שהחלה נגדו בעקבות הדברים, בעיקר בקרב פוליטיקאים מהצד הימני של המפה הפוליטית, אמר גולן כי "אמרתי שימו לב מנהיגים, התפקיד שלכם הוא להוביל את העם באחריות קדימה. מה שאתם עושים פה, בשותפות הזאת למעשי אלימות בלתי מרוסנים, מסוכן ביותר. גם אם הוא מביא לכם רווח פוליטי בטווח הקצר. אני חשבתי שכאן, באמת, הגיעו מים עד נפש".



 
ושילמת על זה מחיר כבד.
"נכון".
איבדת סיכויים להיות רמטכ"ל בגלל זה.
"כנראה שכן".
תפקיד ששאפת אליו כל חייך.
"בסדר, זה החיים. אני לא מצטער על מה שאמרתי".

גולן חתם השבוע קריירה צבאית מפוארת, שזמן רב ממנה היה תחת פיקודו של יו"ר כחול לבן, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. לדבריו, הוא מתקשה לראות את הקמפיין השלישי שמתנהל נגד מפקדו לשעבר במערכת הבחירות הנוכחית. "אני חושב שזה דבר נורא, באמת דבר נורא", אמר. "זה חלק מהשיח הציבורי הקלוקל שהתפתח במקומותנו שעליו צריך למחות. כל אזרח בישראל צריך לומר 'די, תפסיקו עם זה'".
"אתה לא חייב להסכים עם בני גנץ", הוסיף. "אני לא חושב שבני גנץ צודק בכל דבר שהוא אומר. הוא בטח לא קדוש ובטח לא חסין מביקורת. אבל להעליל עליו את מה שמעלילים עליו? איזה מן שטויות אלו?"
כבר מציגים אותו כמישהו שלא כשיר להיות ראש ממשלה.
"אני חושב שזו הבל, שטות ורעות רוח".