מנכ"ל בנק הפועלים אריק פינטו הודיע היום (שני) על פרישה מניהול בסוף 2019 אחרי 40 שנות עבודה. הודעת הפרישה נמסרה לאחר שהחליט שלא להאריך את כהונתו. לפי הסכם העבודה הוא חייב למסור הודעת פרישה חצי שנה מראש. הודעת הפרישה נמסרה באופן סמלי ביום שבו נערך טקס הרישום למסחר בבורסה של מניות ישראכרט שבבעלות הבנק. למקורביו אמר פינטו כי הוא מיצה את עצמו בתפקיד ומן הראוי היה למסור את ההודעה ערב חג הפסח.
 
עם זאת, נראה כי לנוכח ריבוי האתגרים שעמדו בפתחו של פינטו, ההנחה הרווחת היא כי התגמול בסך 2.5 מיליון שקל שאותו קיבל לא פיצה על רמת הסיכון הגבוהה הכרוכה בתפקיד. אף שהפועלים הוא הבנק הגדול במדינה, שכרו של פינטו היה נמוך מזה של מנכ"לית בנק לאומי ומנכ"לית דיסקונט.
 
זאת ועוד: נגד המערכת הבנקאית הופעלו צעדים פופוליסטיים ובראשם הפרשת חברות כרטיסי האשראי, שבסופו של דבר פגעו בלקוחות עצמם. עם פרישתו צפוי פינטו לקבל מהבנק פנסיה בסכום הנאמד ב־100 אלף שקל לחודש. פרישתו של פינטו מהווה מכה לבנק הפועלים, שכן הוא - יותר מכל מנהל אחר - היה מזוהה עם הבנק והצעיד אותו להצלחתו.  תקופתו כמנכ"ל נחשבת להצלחה מסחררת. מכה נוספת לבנק עלולה להתרחש בחודש יולי הקרוב, כאשר אז אמורים לבחור מחדש יו"ר דירקטוריון. בתפקיד משמש עודד ערן, שמונה על ידי שרי אריסון. אריסון כזכור התנתקה מבנק הפועלים לפני כחצי שנה והבנק נסחר ללא גרעין שליטה.
 

המועמדים המוזכרים להחלפת פינטו הם ראש החטיבה הקמעונאית רונן שטיין והמשנה למנכ"ל הבנק והממונה על האסטרטגיה והתפעול ארז יוסף. עם זאת, הדירקטוריון יחליט על הקמת ועדת איתור, שדרכה יוכלו להגיש מועמדות מבפנים ובמחוץ. כשפינטו נכנס לניהול הבנק הוא לא חשב שייאלץ להתמודד עם כל כך הרבה אתגרים. מדובר בין השאר בהמשך תהליכי ההתייעלות, שיפור הרווחיות בפעילות הליבה של הבנק (שם מציג הבנק את התוצאות הטובות ביותר), כניסה לתחומי פעילות פיננסיים חדשים כמו תחום המשכנתאות, במקביל לפעילויות חברתיות.
 
האתגר הממשי, שהושלם אתמול, היה מכירת תשלובת כרטיסי האשראי ישראכרט בבורסה. ואילו האתגר האחרון הוא החקירות האמריקאיות, שעל פי ההערכות יסתיימו במרוצת השבועות הקרובים. ללא הפרשת הון העתק בגין החקירה האמריקאית, בנק הפועלים היה מסיים את 2018 ברווח של 4 מיליארד שקל - הרווח הגדול אי פעם במערכת הבנקאית.
 
פינטו אמר אתמול כי "מעולם לא חשבתי שאעבוד בבנק 40 שנה, וזה הרגע המתאים להסתכל לאחור בגאווה ובסיפוק ולהספיק להגשים חלומות ואתגרים נוספים. בסוף 2019 אפרד מבנק, שהוא לא רק המוסד הפיננסי המוביל בישראל אלא גם ארגון עם נשמה". יו"ר הדירקטוריון עודד ערן הוסיף כי "קיבלתי בצער את החלטתו של אריק להיפרד מהבנק. אני בטוח שימשיך להוביל את המערכת הפיננסית בקשב ובחוכמה שהביא איתו לתפקיד".