ההקלטות שפורסמו אמש ב"חדשות 13" בהן נשמעים בכירי המכינה בעלי עם אמירות מעוררות ביקורת וסערה. באחת מהן, הרב אליעזר קשתיאל, ראש הישיבה לבוגרי צבא שעל יד מכינת בני דוד בעלי, נשמע כשהוא אומר: "כן, אנחנו גזענים. אנחנו מאמינים בגזענות, יש גזעים בעולם ויש תכונות גנטיות של עמים וזה דרש מאיתנו לחשוב איך לעזור להם. יש הבדלים בין גזעים". הוא נשאל על ידי תלמיד - "מי שמך להחליט מי זה מי". הרב השיב: "רואה שאני מגיע להישגים יותר מרשימים ממנו". הרב קשתיאל התארח הבוקר (שלישי) בתוכניתה של איילה חסון ב-103FM וניסה להסביר מה עומד מאחורי הדברים שאמר.

"הדברים לא נאמרו ביחס לשואה. זה היה שיעור מלפני הרבה שנים שהנושא שלו היה לנסות לתת תרגום מודרני למושג העבדות התנ"כי. כשאנחנו קוראים על המושג עבד בתנ"ך אנחנו מיד מתקוממים ובצדק כי זה זר לנו. אנחנו כאנשים דתיים מתמודדים עם המושג עבדות והביטוי 'בחר בנו מכל העמים' והמשמעות המודרנית הסוציאליסטית שלהם".

אתה מדבר על הבדלים בין גזעים.

"המילה גזעים אינה מילה מוצלחת אם היא נאמרה בהקשר מסוים. כשרואים שיש עמים מאוד מוצלחים עם יכולות גבוהות ויש עמים שההיסטוריה מראה שהם נכשלים, אותי מעניין מה זה אומר".

אתה חושב שזה שעם היהודי מצליח זה אומר שהוא גזע עליון?

"לא. זה אומר שהוטלה עליו אחריות כבדה יותר. בכיתת ילדים אפשר לראות מי נולדו עם נתוני פתיחה טובים יותר. זה אומר שהם יעופו קדימה ויזלזלו בחלשים או שמוטלת עליהם אחריות?".


אתה אומר שיש ילדים שהם מגזע מסוים ומראש עם נתוני פתיחה טובים יותר? תסביר את האמירה שלך 'אנחנו מאמינים בגזענות'.

"אלוהים נתן לאדם מסוים או לחברה מסוימת תכונות מולדות חזקות כדי שהוא ייתן לאחר".


כשאתה אומר שאנחנו מאמינים בגזענות האם אתה מתכוון לכך שהעם היהודי הוא גזע איכותי יותר ולכן יכול לתת יותר?

"בדיוק כך. כשאדם אומר בקידוש 'כי באנו בחרת ואותנו קידשת מכל העמים' למה הוא מתכוון? זו תורת הגזע? הוא אומר שאנחנו עם שהאלוהים בחר בו. לא בשביל להתנשא אלא בשביל להביא ברכה לכולם".

במה היהודים חזקים לדעתך?

"לאור הדורות אנחנו רואים את החמלה של העם היהודי".

אתה אמיתי שאתה אומר את זה?

"אמיתי לגמרי. עם שרואה מולו אנשים במצוקה ומושיט יד".

אני ראיתי בבחירות האלה שהעם היהודי בינו לבין עצמו לא מוצא חמלה.

"אם יש משהו שקורע לי את הלב זה חוסר החמלה הפנימית שלנו".


זה נכון שבנט ונתניהו רצו להגיע לדבר במכינה ולא אפשרת? אתה בעד שהרב פרץ יהיה שר החינוך?

"אני לא מתעסק בפוליטיקה ובעד שלכולם יהיה טוב. אני מתעסק עם נוער ימני ודתי ומתמקד ביחס בוגר יותר ומוסרי יותר כלפי האוכלוסייה הערבית שאנחנו, אם אנחנו רוצים או לא, שולטים בה. זה מחייב אותנו להמון נתינה, רגישות ומוסריות. על זה התחנכתי בבית ובסוף זה יוצא הפוך וזה כואב לי. אנחנו צריכים להיות הרבה יותר בוגרים ביחס שלנו אליהם. אנחנו כחברה מזלזלים בהם ומתנשאים מעליהם ואנחנו צריכים לחפש איך להושיט יד. אנחנו אומה חזקה שיכולה לתת".

אז הדברים שפורסמו מתוך השיעור שלך הוצאו מהקשרם?

"לגמרי. הפוך מכל המטרה של השיעור".

דקה של שיעור לא יכולה לשקף שעה שלמה

יהושע מור-יוסף, אסטרטג ודוברו של הרב גיורא רדלר, אף הוא איש מכינת עלי שנשמע אמש בהקלטות אומר דברים חריפים ביותר, התייחס לדברים שעוררו סערה: "אין יהודי אחד שיאמר שהיטלר צדק ויישמע הגיוני. בוודאי לא הרב גיורא שהוא יהודי חכם שמחנך את התלמידים שלו. מדובר במשפט אחד בשיעור שלוקחים אותו בלי הלפני והאחרי. זה כמו לראות במהדורת החדשות רק את תחזית מזג האוויר ולומר שהחדשות זה התחזית. זה לא כך".


מור-יוסך המשיך: "החדשות זו מהדורה שלמה של כתבות ונושאים שונים. במהלך השיעור הוא ניסה להבין את הלוגיקה שמאחורי הרוע הנורא והאיום של השואה ומה עמד מאחורי ראשו של היטלר. כעת עשו מזה אייטם בחדשות ליום השואה. עומרי מניב סימן וי והביא לכם במערכת עוד גולגולת אך מדובר בגולגולת מופרכת. הציבור הישראלי לא קונה את זה. יש פער בלתי ניתן לגישור בין שעה של שיעור לבין כתבה של כמה דקות. מכינת בני דוד נמצאת על המוקד לא מהיום. לקחו שיעור של שעה שלמה והשמיעו דקה ממנו ואמרו שזה השיעור כולו. רק טמבל יכול להאמין שדקה של שיעור יכולה לשקף שעה שלמה".

"השואה באמת זה לא שהרגו את היהודים. כל התירוצים הללו הם שטויות". אני לא יודעת באיזה הקשר יכול להיאמר משפט כזה.
"אני ואת לא היינו בשיעור. עלינו להיות בשיעור המלא כדי להבין על מה הוא דיבר. הרב ניסה להסביר את הרעיון הנוראי שעומד מאחורי השואה שאינו מתמצה רק ברצח המזעזע של היהודים. ברור שזה משהו הרבה יותר מקיף. תורת הגזע מדברת על הדבר הזה".

הוא מדבר על כך שהחילוניות וההומניזם הם השואה האמיתית. הוא אמר זאת בקולו. דיברת איתו הבוקר, מה הוא אמר לך?
"הוא אמר שהתלמידים שלו קיבלו את המכלול המלא במשך שעה שלמה וכעת מצפים שאסביר בשתי דקות של ריאיון שעה שלמה. אני לא אצליח להתגבר על זה".

צודק, לדברים יש הקשר, אך לא הצלחתי להבין ממך מה ההקשר של הדברים שנאמרו.
"הוא דבר על הלוגיקה שעמדה מאחורי העמדות השפלות של היטלר, נכנס לעיניים של היטלר ואמר שמנקודת מבטו הוא רצה למגר את הרוע בעולם. כשרוצים להבין איך יכול להיות שהתקיימה שואה בעולם בו הקדוש ברוך הוא מנהל את הדברים, מנסים להגיע גם למקומות הללו".