לאחר שבתחילת החודש הודיע שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, כי הוא דבק בהחלטתו שלא למנות את פרופסור יעל אמיתי למועצת הנגידים של הקרן הישראלית-גרמנית למחקר מדעי,  כעת נראה שהפרשה עוד רחוקה מלהסתיים. ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) שלח אתמול מכתב לשר אקוניס בו טען כי החלטתו "כרוכה בשיקולים פוליטיים זרים" וקרא לו להודיע ללא דיחוי על ביטולה של ההחלטה ועל מינוי פרופ' אמיתי לתפקיד עד ל-1 למאי. הוועד ציין כי במידה ולא תתקבל תשובה, הוא יפנה לערכאות המשפטיות.



"החלטתך לפסול מועמדת שנמצאה כראויה והמתאימה ביותר על ידי הגורמים המקצועיים אך בשל עמדה שהביעה בעבר אשר אין לה כל רלוונטיות לתפקיד אותו היא התעתדה למלא, ובשל כך שהיא אינה לטעמך - מהווה פגיעה בוטה וצורמת בחופש הביטוי שאין לקבלה", נכתב במכתב עליו חתומות עו"ד רחל בן-ארי ועו"ד ענת לזר, המייצגות את הוועד.



עוד נכתב, כי ההחלטה הביאה לפגיעה בחופש העיסוק של פרופ' אמיתי: "סיטואציה בה נדרשת מועמדת לתפקיד לשלם מחיר אישי בשל התבטאות שלה מלפני שנים רבות מעבירה מסר קשה לפיו עדיף לאדם להימנע מכל התבטאות, קל וחומר שנויה במחלוקת, שמא ביום מן הימים יידרש לשלם מחיר בשל אותה התבטאות".



פרופ' רון רובין, יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות ונשיא אוניברסיטת חיפה, התייחס לכך ואמר כי "החלטת השר היא בלתי סבירה, שכן היא מערבת שיקולים פוליטיים זרים בהחלטות מקצועיות, ופוגעת באופן בלתי מידתי בחופש הביטוי ובחופש העיסוק של פרופ' יעל אמיתי. דווקא עכשיו אחרי הבחירות, ראוי שהממשלה החדשה תבהיר באופן ברור שטובת המדינה בחיזוק מדע בלתי תלוי ופורץ דרך חייבת להיות מעל כל שיקול פוליטי. במידה והשר לא יחזור בו, אנו נגיש עתירה נוספת לבג"ץ שיכריע בסוגיה".



כזכור, בחודש יולי מנע השר אקוניס את מינויה של פרופ' אמיתי, מחוקרות המוח המובילות בישראל, לוועדה מדעית ישראלית־גרמנית למדע מחקר ופיתוח, לטענתו בשל חתימתה לפני כעשור על עצומת תמיכה בחיילים המסרבים לשרת מעבר לקו הירוק. בתגובה, יו"ר ור"ה, פרופ' יוסף קלפטר פנה לראש הממשלה בדרישה שיתערב בביטול המינוי. למעלה מ-1,300 חברים במוסדות להשכלה גבוהה מכל רחבי הארץ חתמו על עצומה המגנה בחריפות את ההחלטה, וגם האקדמיה הלאומית למדעים פרסמה הצהרה בה נכתב כי היא מודאגת מביטול המינוי על רקע שיקולים פוליטיים.