"גם השנה אני עומד כאן ורואה לנגד עיניי את הקושי שלנו לתת לאנשים ששרדו את השואה, עברו גיהנום ועומדים אתנו כאן, את הכוח לחיות ולא להילחם על הזמן שנותר להם", אמר שמעון סבג, מנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" בטקס המרכזי של יום השואה שנערך אתמול ברחבת יד לניצול בקרית החסד של עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה.



סבג, שפתח את הטקס, ציין כי "גם היום זו האחריות שלנו להשמיע את קולנו ולזכור את הסבל הנורא שעברו האנשים שחלקם לשמחתי עוד יושבים כאן. אני תמיד אומר וגם הפעם אומר, שיש לי בלב תפילה אחת: שלניצולי השואה לא יחסר דבר".


 


למעלה מ-1,500 אורחים, ביניהם מאות ניצולי שואה ודיירי הבית החם של עמותת "יד עזר לחבר", כשלצדם אנשי כוחות הביטחון, קציני משטרה וצבא, עשרות חיילים, מתנדבים, אישי ציבור ואורחים רבים, השתתפו בטקס הזיכרון ברחבת "יד לניצול".



הטקס נפתח בדברים לזכר ששת המיליונים שנספו בשואה. גם השנה כיבדו את הטקס בנוכחותם אישי ציבור רבים, ביניהם שר הכלכלה והתעשייה, חבר הכנסת אלי כהן, ראש העיר לשעבר יונה יהב, חברי הכנסת מיכאל מלכיאלי, ח"כ אריאל קלנר, סגן ראש העיר דוד עציוני ועוד פוליטיקאים מכל קצוות הקשת הפוליטית בישראל, כשלצידם שגרירים וקונסולים מרחבי העולם.



החשובים ביותר בטקס היו כמובן מאות ניצולי השואה, ביניהם 100 דיירי הבית החם של עמותת י"ד עזר לחבר". את אש הלפיד באנדרטת "יד לניצול" הדליקו השנה שלושה ניצולי שואה, דיירי הבית החם הנושקים לגיל 100: שלום שטמברג, בן 95, ניצול גטו ורשה, יהודית רוזנצוייג, בת 95, ניצולת אושוויץ ושלמה שרצר בן ה-92, ניצול שואה מרומניה.



שר הכלכלה והתעשייה כהן אמר כי "חובתנו כעם היא לא לשכוח ולא לסלוח, לעמוד לצד הניצולים ולא להפנות גב ולו לרגע למי שזקוק. עלינו לסייע ככל שביכולתנו".



יונה יהב, אורח כבוד קבוע בטקס, דיבר בין היתר על היכולת של סבג לשמר את מפעל החיים הזה שבזכותו הוא מסייע למאות ניצולי שואה מידי יום. בסיום הטקס הוזמנו האורחים לבקר ולסייר ב"מוזיאון השואה" שבשנה הראשונה לפעילותו ביקרו בו כבר 225 אלף מבקרים. יחודו של המוזיאון הוא בעדויות החיות של חלק מדיירי הבית החם. חלקם אף העניקו למוזיאון חפצים שהביאו איתם מהשואה והם מוצגים  לצד הסיפורים האישיים.