על רקע סבב ירי נוסף מרצועת עזה אל עבר יישובי הדרום התראיין גלעד שרון, בנו של אריאל שרון שהוביל כראש הממשלה את מהלך ההתנתקות מרצועת עזה, לענת דוידוב וינון מגל ב-103FM והתייחס למהלך והאם לא היה מדובר במעשה שגוי לאור ההתרחשויות מאז בגבול הדרום.



ענת: "תכף ינון ישאל אותך אם אתה מתחרט על ההתנתקות". ינון: "ומה אתה אומר על המצב היום?"


"אני חושב שהאלטרנטיבה הייתה רעה יותר. זו חוכמה קטנה מאוד כשצריך לבחור בין אפשריות אחת טובה ושנייה גם טובה. זה מתחיל להיות מורכב כשכל האפשרויות הן לא משהו וצריך לבחור את הגרועה פחות. אני חושב שעם כל המנהרות שיש היום, אם היו חופרים מתחת לגן ילדים היינו מדברים אחרת. עברו מאז כבר 14 שנים. כשאתה רוצה לשפר את מצבך ואין לך עם מי לעשות את זה אז אתה עושה את מה שטוב לך בלי קשר למה שזה עושה לצד השני. בארץ היה קונצנזוס די רחב שבמהלך הסכם שלום ישראל לא תישאר ברצועת עזה. השאלה הייתה מה קורה עד ההסכם ואם יהיה בכלל הסכם. רוב הציבור, כ-60% לא רצה להישאר ברצועה".



ינון: "אבא שלך עשה מה שהציבור רצה?"
"הוא עשה מה שהוא חשב שנכון לעשות. הייתה לו ממשלה יציבה והוא יכל לאבד את כיסאו. אפשר לבחון את הדברים בדיעבד, ובדיעבד האלטרנטיבה הייתה גרועה יותר".





ינון: "האלטרנטיבה הייתה לעשות חומת מגן ברצועת עזה ואת זה אביך לא רצה לעשות, במקום זה הוא ברח מהרצועה".
"את מבצע חומת מגן הוא עשה ולא אף אחד אחר. אזכיר לך איזה צבא הוא קיבל, צבא שהשאיר את מדחת יוסף לדמם חמש שעות. את המציאות הזו הוא הפך לחלוטין ועד היום כל לילה מתבצעים מעצרים שמונעים טרור. כבר היינו שלוש - ארבע פעמים בעזה מאז ואיש לא הציע להישאר".



ינון: "אתה לא חושב בדיעבד שהיה נכון ללכת על חומת מגן וליצור מציאות שאפשר לחיות בה, כמו שהיום יש ביהודה ושומרון רשות פלסטינית ואנחנו שומרים על הביטחון מסביב? לא ברור לך שזו מציאות טובה יותר?"


"אזכיר לך שבתקופה ההיא את רוב הטרור שיצא מעזה חוללו מנגנוני הרשות הפלסטינית ולכן אני לא חושב שבכידוני צה"ל אנחנו צריכים להמליך ארגון טרור אחד כנגד ארגון טרור אחר. בעיני לא היה שום הבדל. רוב הטרור שהיה אז היה מאנשי הרשות הפלסטינית. עזה היא מקום שונה לחלוטין מיהודה ושומרון".



ינון: "אז אתה לא מצטער".
"אני חושב שהאלטרנטיבה הייתה גרועה יותר".



ינון: "הצגתי לך את האלטרנטיבה, של חומת מגן בעזה".
"ראש הממשלה כבר עשור בתפקידו ולא עשה את זאת. הוא היה בין מנסחי החלטת הממשלה, הצביע בעדה ארבע פעמים בכנסת יחד עם רוב חברי הכנסת של הליכוד. באותם ימים גידלתי כבשים, אם הייתי בכנסת הייתי הולך אחרי אבא שלי לכל מקום אבל אני לא הייתי שם. ראש הממשלה בנימין נתניהו יכל היה לעשות חומת מגן כבר עשר שנים ומשיקוליו לא עשה זאת".



ינון: "יצרת שם צבא עכשיו, איך תעשה חומת מגן? נהיית כמו השמאלנים גלעד".
"מה אתה חושב שהיה שם קודם? דיסנילנד?"



ינון: "אתה משווה בין לעשות חומת מגן אז או עכשיו?"
"עובדה שאף אחד לא עשה את הדבר הזה. עברו מאז הרבה שנים. אתה יושב באולפן וקל לך להגיד דברים. זה לא דבר פשוט ויש לנו עוד הרבה אפשרויות ודברים לעשות לפני שצריך להכניס חייל אחד לעזה".



ינון: "אומר לזכותך ושל אביך שלדעתי הצלתם את יהודה ושומרון, גם אם לא התכוונתם".
"אין ישוב או מאחז אחד ביהודה ושומרון עד היום שאבא שלי לא הקים. קצת צניעות".



ינון: "הוא הקים גם את גוש קטיף והחליף אותו".
"את זה הקימה ממשלת גולדה. תלמד קצת היסטוריה. כשהוא הגיע למסקנה מסוימת הוא לא ידע אם הציבור יתמוך או לא והציבור תמך".



ינון: "נו באמת, הוא לא ידע שהתקשורת תתמוך?".
"אתה לא תקשורת? אתה תומך?"



ינון: "אני הייתי הכתב היחיד שהתנגד לתוכנית ההתנתקות והורידו אותי משידור. בוא לא נהפוך את כל ההיסטוריה"
ענת: "אני רוצה להתקדם. מה עושים עכשיו? לכבוש את עזה זה לא פשוט".
"לא צריך לכבוש את עזה. אנחנו מחזיקים את החיים בעזה. מספקים מים וחשמל. תראי לי מדינה אחת נורמאלית שבזמן מלחמה מספקת את כל צרכיו של האויב. מבחינתי יש שם מדינה וממשל שנבחר בצורה דמוקרטית. תארו לכם שהאמריקאים היו מאכילים את הגרמנים בזמן המלחמה. זה לא סביר ואני לא חושב שצריך לתת להם אפילו רבע שעה של חשמל ביום או טיפת מים כשהם יורים עלינו. זה בידיים שלנו ואנחנו לא עושים את זה".



ענת: "כלומר להפסיק הזרמת אוכל ומים?"
"לא מים ולא חשמל. הדבר הזה לא יכול להחזיק בלעדינו, אך אנחנו משחקים כמו אציל פולני".



ענת: "מה אשמים התושבים המסכנים ששבויים בידיו של חמאס?"
"יש מחיר לבחירות שלהם. יש שם מדינה עוינת וצריך לטפל בה. האלטרנטיבה היא שיירו עלינו ואנחנו ננשק את התינוק שנושך את היד שלנו?"



ענת: "ממש לא. השאלה היא עד מתי נפסיק לתת להם מים, חשמל ודלקים?"
"עד שלא יירו עלינו".



ינון: "ומבחינה צבאית מה כדאי לעשות?"
"לחסל ולהוריד אך יש לנו כלים נוספים. אי אפשר לחיות בלי המים והחשמל שלנו. אנחנו יכולים לחנוק את הדבר הזה".



ינון: "איך אתה מגדיר את ההתנהלות הישראלית?"
"אני לא אוהב אותה. יש לנו כלים שאנחנו לא משתמשים בהם ואני לא מבין מדוע. יש התנהלות שאני לא מקבל אותה".



ינון: "כשאתה המלצת על ההתנתקות חשבת שזה יביא שלום?"
"איזה שלום? שלום לא יהיה פה. אתה תמים? יש מסביב מיליונים שהחלום שלהם הוא להרוג אותך ואתה עושה את החשבונות שלך, איפה אתה רוצה ולא רוצה להיות. 60% מהציבור בישראל לא רצה להיות בעזה. מיהודה ושומרון בחיים אי אפשר יהיה לצאת. גם שם יש גבולות גזרה שצריך לעבוד ביניהם. מקרה עזה אינו דומה ליהודה ושומרון. אי אפשר שיהיה רצף אסלאמי מפרברי גוש דן למשוגעים בארצות ערב. גם אי אפשר יהיה לספח, לא נוכל להוסיף עוד 1.8 מיליון אזרחים כי זה גם יהרוס את ישראל. בגבולות הגזרה הללו צריך להתנהל".



ענת: "קצת אופטימיות לסיום?"
"הרבה אופטימיות. בצד שלנו חיים טוב יותר מרצועת עזה. הם יכלו לחיות כמו בני אדם אם היו מתנהגים כמו בני אדם. בסך הכל ישראל היא מדינה נהדרת".