במעמד הנשיא, ראש הממשלה והרמטכ"ל, נערך היום (רביעי) בשעות הצהריים טקס האזכרה הממלכתי לזכר נפגעי פעולות איבה, זאת לאחר שמוקדם יותר התקיים טקס האזכרה המרכזי לחללי צה"ל בהר הרצל בירושלים, שנפתח עם צפירה. במקביל, התקיימו טקסי אזכרה לנופלים בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ, בהשתתפות נציגים מהממשלה והכנסת. מדינת ישראל מתייחדת היום עם זכרם של 23,741 חללי מערכות ישראל שנפלו משנת תר"ך (1860) ועד היום, ושל 3,150 האזרחים שנרצחו בפעולות איבה מאז קום המדינה, בהם ארבעה שנהרגו בסבבה הלחימה בדרום.



רה"מ התייחס בנאומיו לסבב האחרון ברצועת עזה, כשאמר אמר בטקס לזכר נפגעי פעולות איבה כי "המערכה בעזה לא תמה". בטקס האזכרה לחללי צה"ל הוסיף נתניהו: "לא נאפשר לאיראן להגיע לגרעין".



בפתח נאומו בטקס האזכרה המרכזי לחללי צה"ל אמר נתניהו כי "לפני כמה שבועות מדינת ישראל עצרה מלכת, אך אחרי 37 שנים החזרנו את זכריה באומל ז"ל הביתה. אלפים הגיעו להלווייה המרגשת שנערכה על ההר הזה. הם נתנו חיבוק עצום למשפחתו, והעם הנפלא שלנו שוב הוכיח שגם אחרי עשרות שנים הוא אינו שוכח את בניו. כשהודיתי לנשיא פוטין אמרתי לו שבעבורנו אחוות לוחמים היא ערך עליון, וראיתי את ההערכה בעיניהם. זוהי המשמעות העמוקה ביותר של היום המקודש הזה. זהו יום של יגון כבד, אבל גם של אחווה עילאית, ובו כולנו חשים כמשפחה אחת".

לדבריו, "קשה לתאר את הכאב למי שלא נכנס למעגל השכול, כי הגעגוע אף פעם אינו פוסק. אמש, בטקס מרטיט לב בכנסת 'שרים לזכרם' אמר בן אחד המשפחות השכולות שהלב מתפוצץ לרסיסים. ומצד שני, האחווה. חברים לנשק מבקרים את האמהות גם לאחר עשרות שנים, והיום העם כולו מחבק את משפחות חללי מערכות ישראל - יהודים, דרוזים מוסלמים, נוצרים, בדואים וצ'רקסים".
 
ליצמן בקריית גת. צילום: דוברות השר יעקב ליצמן
ליצמן בקריית גת. צילום: דוברות השר יעקב ליצמן

"לפני שנה הוסיף לוחם דובדבן רונן לוברסקי", הוסיף רה"מ. "בני משפחתו אמרו למנחמים שהם מרגישים כאילו היה להם יהלום ביד. כל אחד מתאר אותו מכיוון אחר. זה תיאור ציורי כל כך, שכל כך נוגע לאמת. אהבת האדם והמשפחה, תחושת השליחות, נכונות ההקרבה. ויש גם יהלומים שנסתרים מן העין כמו סגן אלוף מ'. חייו נגדעו בחשכת ליל במשימה נועזת ברצועת עזה. הוא גיבור עלום שנתן את נפשו במאבק המתמשך במבקשי נפשנו. רעייתי ואני ביקרנו בכפר שלו ופגשנו את משפחתו. איזו משפחה אצילית. איזו מחויבות לגורל המשותף של כולנו".
את דבריו חתם באומרו: "משפחות יקרות, אזרחי ישראל. הימים האחרונים מבהירים על מה נסוב מאבקנו. ב-100 השנים האחרונות אויבינו ניסו להשמידנו פעם אחר פעם, אך הם נכשלו. בבוקר, בדרכי לכאן, שמעתי שאיראן מתכוונת להמשיך בתכנית הגרעין שלה. לא נאפשר זאת, ננעץ את שורשנו עמוק יותר באדמת המולדת". 

ליברמן: "עידן ההסדרה צריך להסתיים"

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, השתתף בטקס יום הזיכרון בבית העלמין הצבאי במגדל העמק, ואמר: "לצערי, גם היום, כאשר אנו מציינים 71 שנות עצמאות, אנחנו עדיין עומדים בפני איומים ביטחוניים מדרום ומצפון. צה"ל הוא צבא מאומן, נחוש, איכותי וחזק, שיכול לגבות מחיר כבד על כל ניסיון לפגוע בנו. עידן ההכלה וההסדרה צריך להסתיים. יש לעבור למדיניות של הכרעה. לצה"ל יש את כל הכלים והיכולות להכריע את הטרור העזתי. ההכרעה בידי צה"ל. ההחלטה על המדיניות בידי הממשלה".

ליברמן
ליברמן


במקביל, סגן שר הבריאות, ח״כ יעקב ליצמן, לקח חלק בטקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בבית העלמין הצבאי בקרית גת, שם הוא הניח זר, קרא פרק תהילים לעילוי נשמות הנופלים, ונשא דברים בשם ממשלת ישראל. השר יואב גלנט, לעומת זאת, השתתף בטקס שנערך בבית העלמין הצבאי קריית שאול.

השר אריה דרעי אמר בטקס בבית העלמין שליד כפר עציון כי "גם כאשר ישנם המעוניינים לחדד את המחלוקות ולמצוא את המפריד בתוכנו, צריך לזכור את כוחה של האחדות והמכנה המשותף בעם ישראל, דתיים חילונים וחרדים. רב המשותף על המפריד. נוסחת האחדות והחיבור, חיבור בין ציבורים שונים, אחדות בין חלומות שונים זה סוד ההצלחה שלנו. ביום בו אנו זוכרים את החללים במערכות ישראל ופעולות האיבה, ביישוב כפר עציון זוכרים את יום נפילת גוש עציון בד' אייר תש"ח' בו נהרגו ונפלו בשבי מגיני הגוש, בערב קום המדינה".