טקס הענקת פרסי ישראל תשע"ט לרגל יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל מתקיים הערב (חמישי) במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, נשיאת בית המשפט העליון, שר החינוך ועוד.



הזוכים בפרסים השנה הם: בתחום אומנויות הבמה - גב' נעמי פולני. בתחום חקר לשונות היהודים וספרותיהם, חקר התרבות העממית - פרופ' אהרן ממן. בתחום חקר מדעי החיים - פרופ' עדי קמחי. בתחום חקר הגאוגרפיה, חקר ידע ארץ ישראל, חקר הארכיאולוגיה - פרופ' אמנון בן תור. בתחום אדריכלות ועיצוב - האדריכל דן איתן. בתחום חקר ההיסטוריה של עם ישראל - פרופ' מרדכי עקיבא פרידמן. בתחום חקר מדעי כדור הארץ, גיאולוגיה ומדעי האטמוספירה - פרופ' דן יקיר. חקר הסוציולוגיה והאנתרופולוגיה - פרופ' דבורה ברנשטיין. תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה - מירי וחיים ארנטל, תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה - רונה רמון ז"ל.



במהלך הטקס נאם שר החינוך נפתלי בנט, והתייחס לשלושה מקרים בולטים בהיסטוריה היהודית בהם לקחו אישים פורצי דרך החלטה שוברת מוסכמות - בנימין זאב הרצל, דוד בן גוריון ונחשון בן עמינדב. "לעיתים קרובות, גורלו של הנחשון הוא שמזלזלים בך. אבל הנחשונים הם אלה שבונים את העולם", אמר בנט. "בזכות המעטים הללו, שמוכנים ליטול סיכון, שמוכנים להיאבק על דרכם כנגד כולם, שמוכנים לספוג ציניות והגחכה - העולם שלנו מתקדם". 





טקס פרסי ישראל. צילום: עודד קרני, לע"מ



צילום: עודד קרני, לע"מ



"כשר החינוך של ישראל אני פונה מכאן לכל תלמידה ותלמיד, לכל יזם, ולכל אדם בישראל שנושא חלום -  תהיו נחשונים", הוסיף בנט. "מי שלא יכול להרשות לעצמו להיכשל בגדול, לעולם לא יהיה אמיץ מספיק לְנַצח בגדול. תפעלו למען מימוש החלום שלכם. נהיה מאלו שמתאמצים ונלחמים בחזית, ולא מאלו שלועגים ומבקרים מן העורף". 

בסוף נאומו חתם בנט בכמה מילים אישיות, לקראת סיום תפקידו כשר החינוך. "כולם היו ילדיי", אמר. "תודתי העמוקה לכם, תודתי העמוקה לכם, אזרחי ישראל, ולבורא עולם, על שהענקתם לי את הזכות לשרת אתכם. רק דבר אחד אני יכול לומר: עשיתי הכי טוב שיכולתי למענכם, עם ישראל, העם האהוב שלי. יש עוד כל כך הרבה עבודה, ויש אנשים טובים לא פחות ממני שיעשו אותה. אתם בידיים טובות. אני אוהב את העם שלי, עם ישראל, ואת הארץ שלי, ארץ ישראל, בכל לבי. ואני מבטיח: בכל מקום שבו אהיה, לעולם לא אפסיק לתת כל שאוכל לְעם ישראל".

פרופ' אהרן ממן, שזכה בפרס בתחום חקר הלשונות היהודים וספרותיהם וחקר התרבות העממית, אמר בעת קבלת הפרס: "תפקידי לתעד את כל מה שניתן לתעד, להציל כל מה שניתן להציל, לפני שהשפות האלה ייעלמו. בדורות הבאים, אם ירצו לדעת באיזו שפה דיברו אבות אבות אבותינו אז יוכלו לקרוא את זה בספרים, יוכלו לשמוע את זה". 

טקס פרסי ישראל. צילום: עודד קרני, לע"מ