השלכות נחל צפית: שנה חלפה מאז אסון השיטפון בו נספו תשע נערות ונער אחד, שיצאו לטיול גיבוש של מכינת בני ציון בנחל צפית ונקלעו לשיטפון עז ועתה מתברר כי עתיד המכינה אינו ברור ויתכן והיא תיסגר לאחר שמשרד החינוך החליט להשהות את תקצובה. בנוסף, שירה אטינג, המנכ"לית שמונתה לאחר האסון, הודיעה כי היא עוזבת את התפקיד. 
 
למרות שלא ברור כיצד המכינה תוכל להמשיך להתקיים ללא תקצוב משרד החינוך, גורמים במכינה מדגישים כי הוועד המנהל החדש וההנהלה לא החליטו בינתיים על סגירתה. במכינה אף התייחסו לפרסומים השונים אודות סגירתה ומסרו כי "עמותת בני ציון לא קיבלה החלטה על סגירתה של המכינה לצמיתות. בימים אלו העמותה בוחנת את אפיקי ההתפתחות של המקום וטרם נקבעו החלטות בנדון. שירה אטינג הודיעה להנהלת העמותה על סיום תפקידה והועד המנהל והעמותה מודים לה על פועלה בשנה האחרונה".
 
כזכור, בעקבות האסון התפטר מנהל המכינה, יובל כהאן, שנגדו ונגד המנהל החינוכי, אביב ברדיצ'ב הוגשו כתבי אישום בכפוף לשימוע בגין הריגה. שלושה חודשים לאחר האסון מונתה למנכ"לית המכינה אטינג, רס"ן במילואים, טייסת מסוקי קרב שלאחרונה הודיעה כאמור, על עזיבתה. בחודש דצמבר פורסמו מסקנות הוועדה המיוחדת בראשות מפכ"ל המשטרה לשעבר, שלמה אהרונישקי, שבדקה את התנהלות המכינות הקדם צבאיות והפיקוח עליהן, בו נמתחה ביקורת על ההתנהלות בסוגיית המכינות הקדם צבאיות, על רקע מספרן הגבוה והיעדר פיקוח מספק.

מתאבלים על אסון נחל צפית. צילום: קרן שלו

 

חודשיים לאחר מכן הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא יקים ועדת בדיקה ממשלתית לחקירת האסון, כפי שההורים השכולים ביקשו, אך בשל הקדמת הבחירות הוועדה לא הוקמה. מהנהלת מכינת בני ציון והוועד המנהל נמסר: "הועברה לידינו החלטת משרד החינוך להשהות ולא לתקצב את המכינה בשנה הבאה. לעולם נזכור ונכאב את מותם הטרגי של יעל, עדי, רומי, אילן, שני, גלי, מעיין, אגם, אלה וצור זכרונם לברכה. המכינה מצטרפת באופן מלא לקריאת המשפחות להקמה ועדת בדיקה ממלכתית בלתי תלויה".

עוד נמסר כי: "מאז האסון, ראשי המכינה החדשים לקחו אחריות על האסון וביצעו תהליכי התחדשות עמוקים, לצד החלטה על הקפאת שנת הלימודים הנוכחית לטובת הליך בדק בית מקיף, אשר בסיומו נכתב מסמך שקוף לציבור המפרט את מה שעל המכינה לשפר בנושאי בטיחות, צוות חינוכי, אורחות חיים, תוכנית חינוכית ועוד".
 
"למרות השינויים הרבים שנעשו, נלמד את הערות משרד החינוך, ולאור זה אנו נבחן את צעדינו להמשך", סוכם במכתב מטעם הוועד המנהל: "לאורך 11 שנים מכינת בני ציון עסקה בפעילות חברתית פורצת דרך עם אזרחים ותיקים ונוער בסיכון והתחנכו בה כ-500 בוגרים שמשולבים כיום בתפקידים משמעותיים בצבא ובאזרחות. אנו מקווים שמפעל המכינות ימשיך לפעול בביטחון לטובת החברה הישראלית".