אם ישראל היתה מקבלת את מתווה האו"ם לסוגיית המסתננים, חיל הים היה יורה על סירות של מסתננים חדשים שיגיעו לארץ, כך עולה מהקלטות של שיחה בין מנהל רשות האוכלוסין, פרופ' שלמה מור יוסף, לבין מובילי המאבק נגד המסתננים בדרום תל אביב, ובהם שפי פז. הקלטות השיחה שודרו היום (רביעי) בתוכניתו של אראל סג"ל ב-103FM, בה שוחחו סג"ל ורועי עידן עם דוד, שמוגדר כ"יועצה הפוליטי" של פז: "ההקלטות הללו בוצעו ב-21 למאי 2018 ושמרנו אותם בסתר כדי לא לשרוף את עצמנו. ככל שאנחנו רואים שמתווה האו"ם מתקדם יותר ויותר מתחת לקלעים קיבלנו החלטה, שהיא סוג של התאבדות מצידנו, על מנת לטרפד את הדבר הזה".



למיטב ידיעתכם, מתווה האו"ם עומד כרגע על השולחן?
"ראש הממשלה סיפר בריאיון לאברי גלעד שהם הגיעו למתווה האו"ם ופתאום הוא נשמע מאוד נגד הדבר הזה וראה אותו כאיום אסטרטגי ממשי. לאחרונה פורסם שראש הממשלה מעוניין להעביר את פסקת ההתגברות ולטפל קודם כל בסוגיית המסתננים וגירוש משפחות המחבלים. נראה שראש הממשלה הבין שמה שדרעי וחבורתו ניסו לדחוף אליו יוביל לבכייה לדורות ולכן הוא החליט לעשות אחורה פנה בזמן ששופטי בג"ץ, ברוב חוצפתם, מנסים להכתיב לממשלה מהי המדיניות שיש לנקוט. אגב, במקביל מדברים גם על פסילת חוק הפיקדון".



סג"ל: "מתווה האו"ם נוצר מתוך רצון להעביר חלק גדול מהמסתננים, כ-16 אלף איש, למדינות באירופה. למה התנגדו למתווה הזה? כי על ידי קליטה של חלק מהאפריקאים נעודד אחרים להגיע לכאן. הטענה היא שחלק מהסיבות שהמסתננים הפסיקו להגיע לישראל היא הגדר שנבנתה בדרום בשילוב הקמת מתקן חולות. ברגע שיהיה צ'ופר למסתננים להגיע דרכנו לאירופה הם יגיעו לכאן בהמוניהם בסירות גומי.



בהקלטה נשמעת שפי פז שואלת את מור יוסף: " אצה רואה את חיל הים יורה על זירות?" והוא עונה לה "כן".



סג"ל: "לנו ברור שדבר כזה לא יקרה. מנכ"ל רשות האוכלוסין אמר בהקלטה שישראל תקבל את מתווה האו"ם ואחר כך יירו כאן במסתננים.



בהקלטה נוספת נשמע מור יוסף מתאר מה יקרה למסתננים החדשים שיגיעו ואומר כי כל האמצעים שבג"ץ לא אישר יהיה בשימוש: משמורת, חולות ללא הגבלה, גירוש. כל מה שבגץ לא נתן לנו מכל מיני סיבות, לחדשים זאת תהיה סאגה אחרת לגמרי".



סג"ל: "לכן, לפני שעה קלה שוחחתי עם נציבות האו"ם לפליטים ונאמר שם שבשום פנים באופן האו"ם לא יוכל לקבל מצב בו אנשים יכנסו לכליאה עד אין קץ".


עידן: "בוא נאמר את האמת. זה לא משנה לנו אם האו"ם יקבל זאת. מישהו בישראל יעתור לבג"ץ והדבר הזה ייעלם".





גם היועץ המשפטי של רשות האוכלוסין, עו"ד דניאל סלומון, הוקלט בשיחה, ותיאר מה חשבו שופטי בג"ץ על מתווה האו"ם: "כשאנחנו עדכנו את בג"ץ אחרי שמתווה האו"ם בוטל, יכולת לראשות שברור שאם נביא להם משהו של האו"ם הם יזרמו איתנו על כל דבר שנבקש".  



עידן: "זאת אומרת שהם רוצים שהאו"ם יוציא בשבילם את ערמונים מהאש כמו שהממשלה שלנו אוהבת שבג"ץ מוציא בשבילה את הערמונים מהאש".


סג"ל: "גם בית המשפט העליון יודע שסוגיית המסתננים היא אחד הקופים שנמצאים לו על הגב ובגללם בוטלו חוקים פעם אחר פעם וזה מרגיז את הציבור. 



דוד: "זה שאתם לא רואים אותם בהפגנות לא אומר שהציבור הישראלי לא יכול להתקומם. כשמתווה האו"ם עבר לתקופה קצרה, בזמן המסתננים פתחו את השמפניות, היה מדהים לראות מה קרה ברשתות החברתיות. פתאום ראינו את הכוח האמיתי שלנו. מכל מקום תקפו את הממשלה, את ראש הממשלה ואחרי ההדהוד ראש הממשלה עשה אחורה פנה. זו פעם ראשונה שאני זוכר מקרה בו זה היה כל כך פומבי ומהיר. יש לנו כוח אבל לא תמיד רואים אותו בהפגנות. אני חושב שהסיפור של דרום תל אביב הוא זה שפגע הכי הרבה בבית המשפט העליון יותר מכל דבר אחר".



סג"ל: "אני חושב שהפתרון היחידי הוא שישראל תשלם הרבה כסף לרודן האריתראי. גם באירופה יש כעס וחוסר רצון לקלוט עוד מהגרים ולכן מפלגות שמתנגדות למהגרים עולות. האם ישראל תוכל להעביר את המסתננים שיגיעו אליה לאירופה? וגם אם יסכימו לקבל את המסתננים באירופה, אנחנו רוצים שיהיו הפגנות בעולם נגד ישראל על כך שהיא זורקת את האנשים? אני חושב שהפתרון היחידי שצריך לנסות לייצר הוא החזרתם של המסתננים לאריתראה עצמה".



דוד: "דיברתי בזמנו עם שרון הראל, הנציגה הבכירה בנציבות האו"ם לפליטים, ושאלתי אותה לשמות המדינות מדוברות והיא השיבה שאינה יכולה לגלות לי. לכן ביקשתי שתאמר לי רק בכמה מדינות מדובר ואז היא השיבה לי שאפילו את זה היא לא מוכנה לספר".



סג"ל: "תגובת רשות האוכלוסין וההגירה: 'כחלק מהפעילות שמבצעת רשות האוכלוסין וההגירה בסוגיית המסתננים נפגשת הנהלת הרשות עם גורמים שונים, לרבות נציגי דרום תל אביב במטרה למצוא פתרון לסוגיה. מעבר לכך לא נתייחס לתוכן הפגישות'.



עידן: "נשמע שהם מחפשים פתרון סופי לסוגיה. לא יאומן. לשלוח את הילדים בני ה-18 שלנו לירות במסתננים. במחבלים לא יורים כאן אבל מסתננים אומללים רוצים לירות. הכי מעצבן אותי שאף אחד לא הולך לדבר על זה. אף אחד לא יעשה לזה פולו-אפ".