שנה לאסון השיטפון בנחל צפית בו נספו 10 בני נוער, התקיימה היום (ראשון) עצרת זיכרון שקיימה מועצת המכינות הקדם צבאיות בארנה בירושלים. חלק מהמשפחות בחרו להגיע, אך חלקן לא הסכימו להשתתף באירוע של מועצת המכינות, אותה הן רואות כאחראית לאסון. כך בני משפחתה של אילן בר שלום ז"ל לא הגיעו לעצרת ואף לא הסכימו שתוקם במקום עמדה לזיכרה כך שרק 9 עמדות היו במקום.
מנכ"ל מועצת המכינות הקדם צבאיות, דני זמיר, ביקש בפתח דבריו לעמוד דקת דומיה לזכר ההרוגים. "עברה שנה, מאז יום האסון פעלנו בזירה מורכבת להסדרה ותיקון וזה תהליך ארוך", אמר. "עבודתנו הייתה מיידית, עולם המכינות עבר שינוי כוללני. מה השתנה, ראשית, בעזרת משרדי החינוך והביטחון, כל המכינות עברו תהליכי הכשרה והתמקצעות".

"הקמנו את ועדת אהרונישקי שלא ישבה על המדוכה, לצערנו הרב משרדי החינוך והביטחון מלא התייחסו לדוח", אמר זמיר. "למרות האסון הנורא הם לא השכילו להקים ועדת חקירה. אני פונה מכאן לראש הממשלה, לממש לאלתר את התחייבותך האישית - הקם ועדה. זו איננה רק חובתך, זו צוואת הנספים. תנו סמכות סטטוטורית למועצת המכינות".

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שלח סרטון בו אמר: "אסון בו עילית הנוער שלנו קיפחו את חייהם באסון בזק בשיטפון בנחל צפית. נער ותשע נערות אהובים כל כך, מלאי חיים, הבטחות וציפיות, הלב לא מרפה מאז, מתקשה במציאת נחמה". 
 
"שאלות שהציף השיטפון אין בהם נחמה ומזור אבל הזעקה שאתם זועקים מחוללת הד חזק", הוסיף הנשיא. "ברגע ששמעתי על הרגע החשוב שאתם מקיימים לבי התמלא גאווה, גאווה על הנוער שיש לנו, שלא שוכח את הכאב ואף מצליח לנתב אותו לתיקון, עשייה וצמיחה".  

"לאן התדרדרה המדינה"


יו״ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, אמר בעצרת: ״מורשתם של הנספים מצווה עליכם ללכת בדרך ה׳מעבר׳ ולעולם לא להסתפק בלהיות רק ׳בסדר׳. מעבר בצבא, בלימודים, בעבודה, במעורבות פוליטית. בעוד 20 שנה בני הדור שלי כבר לא ישבו בהנהגת המדינה. אבל אתם כן. אני יודע שאם תלכו בדרך חבריכם שכבר לא איתנו, שעוד לפני שהגיעו למכינה כבר התנדבו והצטיינו בספורט ובלימודים ועשו כל כך הרבה מעבר, יש לנו על מי לסמוך. בעוד 20 שנה אתם תנווטו את המדינה הצעירה שלנו ותמשיכו להוביל את מה שאבותינו חלמו עליו במשך אלפי שנים - לקבוע את עתידנו במו ידינו״. 

נציגי המשפחות, שרית ואיציק אור, הוריה של אלה ז"ל, אמרו: "אני לא נבין לאן התדרדרה המדינה, איך זה ששנה אחרי האסון עדיין לא קמה ועדת חקירה
. אני פונה אליך הרב רפי פרץ - חייבת לקום ועדה. אנו מקווים ודורשים שהוועדה שתקום תזמן את כל המשפחות השכולות ותשמע מה יש לנו לחדש בנושא". 
 
"לא יתכן ששנה אחרי האסון יושבים במשרד החינוך אנשים שהתנהלותל הכושלת הובילה לאסון", הוסיפו. "במדינה מתוקנת אנשים היו צריכים להתפטר יום אחרי האסון ועדיין אנשים אלה קובעים איזו מכינה תפתח ואיזו תסגר, תיאטרון האבסורד במדינת ישראל. רק ועדה תוכל לעצור את התיאטרון העצוב הזה".