מסכם שבוע: גמר האירוויזיון ששודר אמש חתם שבוע מוצלח מבחינת התאגיד "כאן", שהצליח לגרוף מחמאות מקצה לקצה על הופעות האורח המרהיבות וההפקה המרשימה של האירועים השונים. למרות זאת, בתאגיד יצטרכו כעת להתמודד עם הקיצוצים המתוכננים של הממשלה, וההוצאות הרבות על הפקת המופע עשויות לפגוע בו משמעותית. היום (ראשון) דיבר מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM ודיבר על הפקת האירוע, הבעיות שהותיר אחריו וגם על ניסיונות החבלה הרבים של גורמים עוינים שביקשו לפגוע בשידור. 

ראשית, התייחס להופעת האורח מעוררת המחלוקת של מדונה, במהלכה הוצגו על הבמה דגלי ישראל ופלסטין. "היא לא הייתה מהות האירוע", אמר. "אנחנו עדיין שמחים מאוד שהיא הגיעה, יש מעט מאוד אמנים בסדר הגודל שלה שמוכנים להופיע בישראל בימים אלה ואנחנו שמחים על הופעתה, גם אם זו לא הייתה אחת המוצלחות שלה". לדבריו, החזרות של מדונה היו סגורות, ולכן לא יכלו לדעת על התכנון להציג על הבמה דגלי ישראל ופלסטין.  
לדברי קובלנץ, "40 אחוז ריטינג שעשה המשדר בטלוויזיה הם בערך מחצית מכמות הצופים, כי היו לנו 1.4 מיליון צפיות בדיגיטל - שזה מה שמדהים בסיפור והופך את האירוויזיון למשדר הכי נצפה בתולדות ישראל בכל ההיסטוריה. האירוע נתפס כמחמיא מאוד לישראל, בעייני הוא הראה את היכולות הווירטואזיות של המדינה בתחום הטכנולוגי, ההפקתי ובעיקר בקריאייטיב".


"מה שהאירוויזיון תרם למדינה לא נמדד בכסף". פתיחת הגמר הגדול. צילום: AFP

 
למי צריך לתת קרדיט על הקטע האמנותי בצד שלנו? מי חשב על המטוס עם נטע, על כל זוכי האירוויזיון, על הצגת המשתתפים המטריפה בהתחלה?
"יובל כהן העורך הראשי, הוא היה הגיוס הראשון שלנו לאירוע. מיד אחרי שנטע זכתה היה לי ברור שהתאגיד לא יוכל להתמודד עם דבר כזה בלי עזרה מבחוץ. ראשית, יש לנו לנהל שלוש תחנות טלוויזיה, תשע תחנות רדיו, חטיבת חדשות וחטיבת דיגיטל, אז ההחלטה הייתה לגייס את האנשים הכי טובים מהשוק הפרטי. פגשנו את יובל והייתה פה קומבינציה של אדם מאוד מוכשר, אפילו גאון, ובנוסף ליכולות זה גם היה חלום חייו. זו הייתה הגשמת חלום בשבילו לערוך ולביים את האירוויזיון. כשכישרון נפגש עם מוטיבציה ותקשורה, יכולים לצאת דברים נפלאים".
ממשלת ישראל גם לא בדיעבד לא תתמוך בכם? נגיד משרד החקלאות על תשדיר השירות ננה בננה?
"לא נראה שהוא יתמוך בנו, ושוב - זה בסדר גמור, רק מי שייפגע מכך היא תעשיית התוכן בישראל. האירוע עלה 110 מיליון שקלים שנצטרך להחזיר בין 15-10 שנים". 
אתה לוקח את כל יוצרי התוכן בישראל כבני ערובה. שמעתי תגובה של לשכת רה"מ – 'חברה, אנחנו מממנים את התאגיד, אז ברור שמימנו גם את זה'. 
עם אותו היגיון אפשר לדרוש מישראל כץ, שר התחבורה, שיממן גם את כל הנפגעים בתאונות הדרכים כי זה חלק מהדברים שהמשרד שלו אחראי עליהם. זו טענה מגוחכת. תאגיד השידור תקציבו סגור. אירועי זמר הם לא חלק מהמנדט שלנו וחבל. אני חושב שאם מדינת ישראל הייתה לוקחת בעלות, גם התיירות הייתה מצליחה לטפס וגם היה אפשר למנף את האירוע, אבל עדיין אני חושב שמה שהאירוע הזה תרם למדינה בכלל לא נמדד בכסף, אלא היכולת להראות משהו שהוא שפוי עם הומור עצמי, חם, כיפי, אור לגויים וזו באמת גאווה".



"קפיצת מדרגה ביכולת של ישראל להתגונן מפריצות סייבר"
 
מה לגבי פריצת הסייבר לאתר התאגיד? ראו סימנים לה באירוע עצמו?
"זאת פעם ראשונה שאני חושף את זה: במהלך חצאי הגמר היו יותר מ-10 ניסיונות פריצה שחבורת הדיגיטל והטכנולוגיה, יחד עם מערך הסייבר של המדינה, הצליחה להתגבר על לפחות 10 מהן. להבנתנו, תוך כדי הניסיונות והמבנה ההגנתי, הצליחו לייצר קפיצת מדרגה קטנה ביכולות של ישראל להתגונן מפריצות סייבר. לא צריך להגזים אבל אני יודע שהאופן שבו התגוננו ביחד עם מערך הסייבר הישראלי, שעשה עבודה מדהימה איתנו, יאפשר לישראל להתגונן יותר טוב במקרים דומים".
איך שמתם לב? פתאום השיר של איסלנד נשמע נעים לאוזן? הזיופים של מדונה, מתברר שזה הג'יהאד האסלאמי בכלל?
"בחצי הגמר הראשון באתר, הנבלות תקפו בהתחלה את האתרים המונגשים. באתר הראשון שהותקף עלה סרטון שלא אחזור עליו, שאומר דברים לא כ"כ מנומסים על מדינת ישראל. תוך פחות מדקה וחצי הוסר הסרטון והייתה סדרה של עוד 10 כאלה. אתמול היו בערך עוד שישה או שבעה ניסיונות שניסו לפרוץ מכל מיני מקומות ובתחבולות עשינו להם מלחמות והצלחנו לשמור על שידור דיגיטלי מושלם". 

אלדד קובלנץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 
היה צריך לעבור לשידור שהוקלט בחזרה?
"לא, אבל החברה בקונטרול היו מאוד מוכנים בהופעה של איסלנד כי חששו מפרובוקציה הרבה יותר קיצונית. בלייב עצמו אף אחד לא שם לדגלונים האלה, אבל בסופו של דבר הוחלט שלא לעבור לגיבוי. איסלנד תגיע לשימוע בפני איגוד השיגור האירופי עם סכנה להדחה".
השידור הסתיים לאחר שקובלנץ ציין לטובה את הופעתו המרשימה של קובי מרימי, שלא קיבלה ביטוי בתוצאות ההצבעה. אריה אלדד המליץ להעניק לבלארוס, שהעניקה לישראל 12 נקודות, את תואר חסידי אומות העולם, ובן כספית טען כי "במדינה מתוקנת היית מפרק את התאגיד כבר הבוקר, כי יותר מזה לא תשיגו".