היערכות שיא בשירותי החירום לקראת גל החום הקיצוני שמתחיל היום ומדורות ל"ג בעומר שיובערו הערב. החזאית התורנית בשירות המטאורולוגי בבית דגן, עליסה רזי, מסרה כי הטמפרטורות יעלו היום בכ־3 מעלות בממוצע ויהיה חם מהרגיל עד שרבי. עוד נמסר כי מחר גל החום יתעצם וצפויה עלייה נוספת של 2־3 מעלות בחלק מהאזורים, ובאזורים מסוימים בארץ מידות החום יזנקו ב־5־6 מעלות. ביום שישי צפויה אף עלייה נוספת של עד 3 מעלות במידות החום, וצפויים עומסי חום כבדים עד קיצוניים, ורק בשבת תחול ירידה ניכרת של 6־10 מעלות במידות החום.
 
לנוכח גל החום הכבד, חתם נציב כבאות והצלה רב־טפסר דדי שמחי על צו המורה על שורת הגבלות לקיומן של מדורות ל"ג בעומר. בצו נמסר כי ממדי המדורה יוגבלו עד לגובה של מטר וחצי, ונאסר על הדלקת מדורות ביערות וחורש קיים. בימים האחרונים נערכו הרשויות בהתאם, ובכל הארץ ניכרה מגמת ירידה במספר המדורות שהודלקו כבר אתמול על ידי הילדים והוריהם, והצפי הוא לתמונה דומה גם הערב.

במשרד להגנת הסביבה סיפרו השבוע כי בשנה שעברה נרשמה ירידה בזיהום האוויר בהשוואה לשנים קודמות, הודות להיענות הציבור להנחיות. עם זאת מדגישים במשרד: "בכל שנה, עם הדלקת מדורות ל"ג בעומר, נרשמות במרבית תחנות הניטור עליות בריכוזי החלקיקים העוברים בדרכי הנשימה – המגיעות לשיאן במהלך הלילה ועד לפנות בוקר. נוסף על כך, בעשר השנים האחרונות נרשמה עלייה במספר הפניות למיון בקרב ילדים עקב כוויות בל"ג בעומר".
 
עוד יצוין כי בשל המודעות הציבורית ההולכת וגדלה בשנים האחרונות לנזקי המדורות, מסורת החג עברה שינוי ניכר. השנה רשויות רבות בארץ ארגנו מדורות שכונתיות וצמצמו באורח דרמטי את מספר המדורות הכיתתיות. עיריית ראשון לציון למשל ארגנה 12 מדורות שכונתיות בסך הכל, והיא גם דואגת לקרשים ואף למופעי אש: "החלטנו השנה לארגן מדורות קהילות, הן מהטעם של שמירה על איכות הסביבה והן מתוך רצון לחזק את הקהילתיות. אנו דואגים להכשיר את השטחים מבעוד מועד כדי שיהיה מקום נוח ומדורה בטוחה", סיפר ראש העירייה רז קינסטליך. עיריית כפר סבא יוזמת מסורת חדשה של תחליף למדורות בדמות מנגלים שיתופיים, ואילו ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן מסר: "החלטנו לצמצם את מדורות ל"ג בעומר ולאחדן למדורות קהילתיות גדולות, לשם צמצום זיהום האוויר ושמירה על כדור הארץ שלנו". שאמה הכהן הבהיר כי במהלך בערב תמנע העירייה הבערת מדורות במקומות שאינם מורשים ותבצע אכיפה מוגברת בפארקים ובגינות הציבוריות. 
 

פעילות קצת אחרת
 
בקהילות העירוניות של החברה להגנת הטבע מציעים השנה טיולי עששיות מודרכים, שמותאמים גם לגיל הגן ובית הספר היסודי. "במסגרת הפעילות, נצא אל הטבע בלילה, נאזין  לקולות החיות, נדבר על היחסים שבין האדם לטבע ועל האחריות של האדם לשמר את הסביבה, וכמובן - נספר על מקורות החג ועל מרד בר־כוכבא", אומרים בחברה להגנת הטבע ומוסיפים: "כשהיינו ילדים, מדורות ל"ג בעומר עם הקרשים ותפוחי האדמה היו קונצנזוס, אולם בשנים האחרונות, עם העלייה במודעות לאיכות הסביבה, נשמעים יותר ויותר קולות לפעילות ל"ג בעומר קצת אחרת, שאיננה פוגעת בטבע. מבחינת הסביבה, מדובר באירוע קצר, אבל עוצמתי, של זיהום אוויר שפוגע ישירות בנו, בבני האדם, ובטבע".
 
בתוך כך, בבית החולים זיו בצפת הושלמה ההיערכות לקראת ההילולה המסורתית בהר מירון, שבה צפויים להשתתף מאות אלפים. בין היתר יוקם חפ"ק גדול באזור מירון למתן מענה רפואי מיידי, ובחדר המיון בבית החולים תהיה היערכות מוגברת. גם במד"א נמצאים בכוננות גבוהה, וכוחות יעמדו בהיכון להעניק מענה רפואי מיידי לכל צורך שעלול להתעורר. מנכ"ל מד"א אלי בין הנחה לתגבר את תחנות מד"א בחובשים, פרמדיקים, אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ ואופנועי מד"א. זאת ועוד, בשל עומסי החום הכבדים הודיעו כמה רשויות מקומיות, בהן תל אביב ורמת גן, על פתיחת בריכות שחייה הערב ללא תשלום או בעלות סמלית לתושבים.