הציבור הישראלי המשיך את המגמה מהשנה שעברה ונענה לקריאות להימנע מקיום מדורות ל"ג בעומר באזורים רבים בארץ, אך למרות זאת, גם בשל התנאים המטאורולוגיים הקשים, זיהום האוויר היה גבוה הלילה בשיא עד פי 11.1 לעומת 7.1 בשיא בשנה שעברה.



על אף תנאי מזג אוויר קשים, היעדר רוח ותנאים אטמוספריים שגורמים לכליאת המזהמים ("האוויר עומד") ששררו ביממה האחרונה, נרשמה ירידה בזיהום האוויר באזורים רבים בארץ בל"ג בעומר 2019 בהשוואה לזיהום האוויר בשנים הקודמות. זאת, בעקבות קריאות הרשויות השונות ובהן המשרד להגנת הסביבה, שקראו להפחית ולצמצם מדורות, ובעקבות האזהרות של כוחות ההצלה מפני מזג האוויר. התוצאה ניכרת בכ-150 תחנות ניטור של מערך ארצי לניטור אוויר של המשרד להגנת הסביבה הפזורות ברחבי הארץ וכן בהפחתה בריח החריף המוכר גם בימים שלאחר המדורות. יחד עם זאת, תנאי מזג האוויר הקשו על פיזור האוויר.


 


ממדידות איכות האוויר שביצע המערך הארצי לניטור אוויר במשרד להגנת הסביבה עולה, כי ריכוזים גבוהים יותר של חלקיקים נשימים נרשמו ברוב הישובים בלילה שבין ה-22 במאי ל-23 במאי בהשוואה ליום בהיר. עליות הריכוזים החלו בשעות הערב, והגיעו לשיא בין 22:00 ל-05:00 בבוקר.


 


בחיפה, בנשר ובקרית אתא התושבים נענו בצורה ראויה לציון לקריאת הרשויות המקומיות והמעיטו במדורות. ניתן לראות זאת לפי נתוני הניטור, מהם עולה כי היחס בין החלקיקים הנשימים העדינים לחלקיקים הנשימים הגסים הוא 83%-34%. גם באשדוד נרשמה ירידה משמעותית בהשוואה לשנים הקודמות.