גל השריפות שפקד את הארץ היום (חמישי) בעקבות החום הכבד הוביל לפינוי של מספר יישובים מחשש לחיי אדם, ביניהם גם קיבוץ הראל הסמוך לירושלים. על פי הודעת המשטרה, מספר בתים ביישוב נפגעו כתוצאה מהאש. נוגה, מטפלת בקיבוץ שפונתה יחד עם הגן בו היא עובדת, סיפרה לגל"צ כי "פינו את כל הגן. אנחנו בדרך למושבים פה באזור, אני מקווה שהבית שלי בסדר. הבנתי שיש כמה בתים שנפגעו".

למרות זאת, ציינה נוגה כי "הכי חשוב שכולנו בסדר והילדים בסדר, למרות שכמה בתים נפגעו". לדבריה, לא חוותה מקרים דומים בקיבוץ מעולם.
"הילדים היו מאוד גיבורים", הוסיפה. "הם הקשיבו לנו, הלכו אחרינו והיו מאוד רגועים. שרנו שירים בשבילם ונתנו להם מים. לא ראינו אש, אבל ראינו המון עשן, זה היה מלחיץ ולא ברור. מזל שהיה אוטובוס שחיכה לנו".
השריפה בקיבוץ הראל. קרדיט: דוברות כבאות אש

 

לדברי נוגה, בעקבות הפינוי לא נותר אף אדם בקיבוץ. "קשה לחשוב שהבית שלי עולה באש, אני כל הזמן מתפללת ומקווה לחזור אליו כפי שהיה בבוקר".
רוני מרקוביץ', דובר מחוז ירושלים במשטרה בו מתרחשות מירב השריפות, אמר כי "אנחנו מתעסקים בנושא הזה כבר שעות. שוטרים רבים נפרסו ביישובים ובצירים ואנחנו מוכנים לכל תרחיש. כביש 44 סגור לכיוון בית שמש, אנחנו קוראים לציבור לנהוג במשנה זהירות ולהקשיב להנחיות המשטרה ושירותי הכבאות. כרגע הנושא החשוב הוא לא לעשות פעילות שיכולה להביא לשריפות".

שריפות באזור ירושלים. צילום: דוברות כב"ה


"שמענו שמועות על הצתות, הנושא נבדק"

בן כספית ואריה אלדד דיברו ב-103FM עם מנכ"ל קיבוץ הראל, עוזי הנגבי, דובר מחוז ירושלים במשטרה, רוני מרקוביץ', ודובר כבאות והצלה מחוז ירושלים, אודי גל. עוזי הנגבי, מנכ"ל קיבוץ הראל, אמר כי "האש אכן כבר בתוך היישוב והכבאים עושים מאמצים להשתלט עליה. כל התושבים פונו בזמן. קיבוץ הראל עטוף ביערות אך זה היה מבצע שהסתיים בהצלחה".
 
רב-סמל אודי גל, דובר כבאות והצלה מחוז ירושלים, אמר בתוכנית כי "מספר בתים בקיבוץ הראל עדיין עולים בלהבות והיער סביב היישוב כולו בוער. כוחות גדולים מנסים לבלום את השריפה שמתקדמת בחסות הרוחות לכיוון יישובים נוספים ואנחנו לא יכולים לומר שאנחנו לקראת שליטה על האש. אנחנו עושים כל מאמץ להגיע לשם. מבחינת העוצמות לא מדובר בשריפה בכרמל אך יש היום מגוון שריפות במוקדים שונים ברחבי הארץ והרוח המזרחית משפיעה. היה לנו חורף מבורך שאפשר לצמחייה לצמוח. כעת אותה צמחייה בוערת. המטוסים עוברים משרפה לשריפה בלופ אין סופי בזמן בזמן שלוחמי האש בשטח נאבקים באש. לעת עתה אין לכודים".
 
על פי מרקוביץ', אין כרגע חשודים בהצתות. "למיטב ידיעתנו, מדובר בשריפות שפרצו כתוצאה מהחום הכבד. אנחנו קוראים לציבור לא להדליק אש בשטח ולהישמע להוראות כוחות הביטחון". אודי גל אמר כי "בחלק מהמקרים מדובר במדורות ל"ג בעומר שיצאו משליטה או לא כובו כראוי. שמענו שמועות על הצתות, הנושא נבדק". 

שריפה בסמוך לשכונת רוממה בירושלים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


"שני שליש מלוחמי האש בארץ גויסו"

ברחבי עוטף עזה פרצו מספר שריפות כתוצאה מבלוני תבערה שהופרחו ככל הנראה על ידי החמאס, שביקש לנצל את מזג האוויר ולפגוע בשטחים רבים. לוחמי אש רבים הגיעו למקום ופועלים לכיבוי האש. 

טפסר שמוליק פרידמן, מפקד מחוז הדרום בכיבוי והצלה, אמר לחברת החדשות כי "אנחנו מתמודדים עם עשרות שריפות שפרצו מהבוקר. מזג האוויר מאוד קיצוני, יובש קיצוני, רוחות חזקות וחום גבוה מאוד. לפני כשעה היה פה השיא, 47 מעלות. מזג האוויר בהחלט מטורף. אני יודע שיש שריפות גם באזור ירושלים, שלחנו לשם תגבור".
 
האם יש גיוס כללי?
"אנחנו במצב חירום, מאז אתמול תגברנו אנשים. היום הגענו למצב שמעט מאוד אנשים נמצאים בבית, עצרנו חופשים, שני שליש מלוחמי האש בכל רחבי הארץ לדעתי גויסו. תגברנו את המרכז גם. אנחנו מאוד מתוגברים, מאוד מתוחים, יש לנו הרבה מאוד אירועים ואנחנו מגיבים מאוד מהר. משתדלים להשתלט על הכל כדי שלא יתפתח לאירוע יותר משמעותי".
 
"כנראה שהשכנים שלנו ברצועת עזה לא מפספסים הזדמנות, אתמול היו 11 שריפות כתוצאה מבלונים. מזג האוויר הזה ימשיך עד מחר אחר הצהריים ואז הוא יפסק". 

אלי כהן, דובר כבאות דרום, סיפר לחברת החדשות כי "עדיין לא שחררנו את הפקק של החזרה לבתים עד שהאירועים לא הסתיים ונדע בביטחון שאפשר להחזיר אותם. אני חייב לצין את החום והאהבה שהתושבים מעניקים לנו כאן, מביאים לנו פירות ואוכל למרות שאנחנו מפנים אותם".