בשבוע שעבר הסתיימו חמישה חודשי משא ומתן בין האוצר לעובדים הסוציאליים (עו"סים) על הצורך בהגנתם. ההידברות החלה בעקבות שרשרת תקיפות פיזיות ואיומים חמורים כלפי עובדי רווחה ברחבי הארץ, והמו"מ נפתח לאחר שהושגה הסכמה בין האוצר לבין ההסתדרות לקצוב שלושה חודשים להידברות בשל דחיפות הטיפול באלימות הגוברת כלפי העובדים הסוציאליים. ל"מעריב" נודע כי המשא ומתן, שנמשך עוד חודשיים מעבר ללוח הזמנים שסוכם, נקלע כעת למבוי סתום.

אף שבעת שסוכמה מסגרת הזמנים למו"מ היה ידוע למשרד האוצר כי זוהי תקופה שבה מכהנת ממשלת מעבר, כעת משתמשים גורמים באוצר בעובדה שבישראל עדיין מכהנת ממשלת מעבר כתירוץ שבעטיו אי אפשר לסכם את המתווה בשל הצורך באישור השר משה כחלון. כחלון ממשיך לכהן, ובסמכותו לאשר מתווה שכזה, והוא אף הורה לאגף התקציבים במשרדו לדון בנפש חפצה עם העובדים הסוציאליים על דרישותיהם בתחום ביטחונם האישי והדגיש כי זוהי סוגיה בעלת חשיבות עליונה. זאת ועוד, בסיכום עם ההסתדרות מלכתחילה לא התנו אנשי האוצר את סיום המו"מ בהקמת ממשלה חדשה.

לידי "מעריב" הגיע מכתב ששלחה בימים האחרונים יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים ענבל חרמוני לראש אגף תקציבים באוצר שאול מרידור, וממנו עולה כי האוצר הפסיק את ההידברות באופן חד־צדדי. האוצר לקח צעד אחורה ולא סוכם גובה התקציב הנדרש לתוכנית ולא המקור התקציבי ליישומה. 


חרמוני: "האוצר הונה אותנו. נתנו לנו להבין שרוב הדרישות שלנו מקובלות ושיש ליישם את הגברת ההגנה על לשכות הרווחה ברמה ארצית וגם בשירותים הנלווים, אבל כשהגענו בשבוע שעבר לצומת הסיכומים, האוצר נסוג. אף אחד מאיתנו לא מוכן לחכות להלוויה של עובדת סוציאלית. זהו סכסוך עבודה פתוח ואם האוצר ימשיך לנקוט סחבת, לא תהיה לנו ברירה אלא לחדש את הצעדים הארגוניים. על המדינה מונחת האחריות הכבדה להבטחת ביטחון העובדות ואנו דורשים כי המו"מ יחודש לאלתר, כל מעשה אחר הוא לא אחראי ומפר את ההתחייבות כלפי מי שממשיכות ועומדות ללא הגנה מינימלית בחזית הקשה והמורכבת ביותר של מדינת ישראל. לא נאפשר את המשך פעילותם של שירותי הרווחה בארץ ללא מוגנות העובדות".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה:
"הדיונים המעמיקים והמקצועיים בנושא מוגנות העו"סים מתנהלים בחודשים באחרונים בשיתוף פעולה מלא בין נציגי האוצר לנציגי איגוד העו"סים, מתוך הכרה בחשיבות בנושא. מסגרות הזמנים לדיוני הצוות נקבעה בטרם ההודעה על בחירות. הצוות מתקדם בעבודתו המקצועית בצורה ניכרת. נכונות האוצר לדיון מקצועי נותרה בעינה, ואנו קוראים לאיגוד להמשיך בתהליך המקצועי המשותף על מנת להביא למיצויו". 

ממשרד העבודה והרווחה לא נמסרה תגובה. לדברים.