לצד הבחירות החוזרות שייערכו בספטמבר הקרוב, בלשכת עורכי הדין נערכים בימים אלה לבחירות שייערכו בשלישי הבא לראשות הלשכה. שלושה עורכי דין מתמודדים על התפקיד: עו”ד אבי חימי, יו”ר הלשכה הזמני לאחר שהחליף את יו”ר הלשכה הקודם, אפי נוה, שהתפטר מתפקידו; עו”ד ציון אמיר; ועו”ד אבישי ריינמן. הסקרים מנבאים יתרון גדול לעו”ד אמיר, אך עו”ד חימי לא מתרגש. “ככל שהקמפיין מתקדם, אני מרגיש יותר טוב עם עצמי, גם מהתגובות שאני מקבל”, הוא מספר. “זאת תקופה מאוד מורכבת ודחוסה. אני עורך חוגי בית, ראיונות לתקשורת, שיחות עם פעילים. הקמפיין הזה באמת מרגש אותי. אני מציג את הדרך, סל הערכים והאג’נדה שלי ומבקש מאנשים להצביע עבורי. זאת מהות הדמוקרטיה”.



אם עד לאחרונה הלשכה פעלה הרחק מעינו של הציבור הרחב, הרי שפרשת נוה ומעלליו הציבו את הלשכה בקדמת הבמה. כזכור, נוה כיהן כראש לשכת עורכי הדין בישראל בשנים 2015־2019. בדצמבר 2018 הוגש נגדו כתב אישום בגין יציאה מישראל שלא כחוק בצוותא, כניסה לישראל שלא כחוק בצוותא וקבלת דבר במרמה בצוותא. על פי כתב האישום, הוא ניסה לסייע לחברתו שנלוותה אליו לצאת מישראל ולהיכנס אליה בלי להציג את דרכונה. בעקבות כך התפטר מחברותו בוועדה למינוי שופטים. בנוסף, בינואר 2019 נחקר נוה באזהרה בחשד שפעל למינוי וקידום שופטים בתמורה לשוחד מיני. בעקבות זאת התפטר מתפקידו כראש לשכת עורכי הדין.



כעת חברי הלשכה מנסים לשפר את התדמית השלילית שדבקה בהם ולצאת לדרך חדשה. אלא שנראה שהמרוץ הסוער והיצרי לראשות הלשכה, שבו המועמדים מטיחים האשמות זה בזה, אינו מסייע לה לטהר את שמה. “הקמפיין שלי שקוף", אומר חימי. "לא תמצאי אמירה אחת נגד אף מתמודד בקמפיין שלי או אמירה שמתעסקת בשלילי. זאת לא דרכי. אני חושב שזה לא משרת איש. אני מאמין שהגיע הזמן, גם בפוליטיקה, להציג למה אתה טוב יותר ולא להשמיץ את האחר".



חימי התקשה לעבור לסדר היום על התבטאות יריבו, עו"ד ציון אמיר, בראיון לחדשות 12 בחודש שעבר, ובה רמז כי חימי ואנשיו מעולם לא פתחו ספר. "זאת דרכו, אני לא הופתעתי", הוא אומר.



אפי נוה. צילום: אבשלום ששוני
אפי נוה. צילום: אבשלום ששוני



עו"ד אמיר אמר באותו ראיון: "מי שעושה מסע של הכפשות שלא יתבכיין", תוך רמיזה ליריבו. "ללכת ולשלוח אנשים כדי לנסות לעשות לי רצח אופי או לשלוח חוקרים פרטיים כדי לפגוע בילדיי ובאם ילדיי - זו חציית גבולות איומה ונוראית".



"יש מי שמפעיל בעצמו חוקרים פרטיים ומשליך את זה על אחרים", טוען כעת חימי בתגובה. “אין לי מילים לומר, אין בזה שחר, זאת טענה מרושעת, מקוממת, מיותרת ומביישת את מי שמעלה אותה. כל 30 שנות הקריירה שלי מעולם לא הפעלתי חוקר פרטי בתיקים של הלקוחות שלי. זאת הטרדת עד, זה אסור, זה לא חוקי, לדעתי זה גם לא לגיטימי, זה הדבר האחרון שמביא לזיכוי, לא ככה בונים אסטרטגיה בתיק. הוא טען שאני מפעיל חוקרים פרטיים כלפי גרושתו, אך אני לא מכיר אותה, לא ראיתי אותה בחיי, אני לא מבין איך היא קשורה לקמפיין, הוא היה יכול למצוא טענות אחרות".



יש בינך לציון אמיר דמיון?


"כן, שנינו נולדנו בעיירות פיתוח, שנינו בני עדות המזרח, שנינו למדנו בפנימייה בתיכון, שנינו עוסקים בתחום הפלילי".



ומה השוני ביניכם?


"לפני שבועיים היה כנס מחאת המשפטנים. כשיצאנו מהאירוע, צלם של 'גלובס' ביקש לצלם אותנו לוחצים ידיים. אני ניגשתי והושטתי יד, והוא קם והלך. הרהרתי ביני לביני למה צריך לעשות זאת. אני לוחץ ידיים לכל אדם. אם אתה חושב שאתה כל כך מוצלח, אז תלחץ יד. אבל רק על עצמי לספר ידעתי".


דנ"א של סנגו.



חימי, 60, עורך דין פלילי, נולד בקריית שמונה, בן זקונים מתוך שבעה אחים ואחיות. כיום הוא מתגורר בראש העין. "בזה אני לא דומה לא לאפי ולא לציון אמיר", הוא אומר. "הוריי עלו ממרוקו בשנת 1956 לקריית שמונה. כל תושבי המקום היו שווים, לא היו עשירים ועניים. הילדות הייתה מורכבת. שנים ארוכות ישנתי בלילה עם אחי, ראש לרגל, כי גרנו עשר נפשות בדירת עמידר בת 54 מ"ר".



לאורך הקריירה שלו ייצג חימי, בין היתר, את שלום דומרני, השר שלמה בניזרי, ראש עיריית קריית מלאכי, מוטי מלכה, קצין מג”ב, ניר סומך, שזוכה מהריגת חברו, ועוד. בהמשך כיהן כממונה על מחוז המרכז במהלך הקמתו.



חשבת פעם שתתמודד על ראשות הלשכה?


“לא תכננתי שאפי נוה ייסע לתאילנד, לא חשבתי שבגלגול הזה אני אהיה ראש לשכה. לא היו לי יומרות להיות ראש לשכה. היה ברור שאני אתמודד עוד קדנציה למחוז מרכז שאני הקמתי מהיסוד, ועכשיו הוא הופך למחוז סטטוטורי ואני גאה בו. המחוז כיום חי, תוסס ומוצלח בזכות עבודה קשה שלי ושל עמיתיי”.



למה אתה חושק בתפקיד הזה?


"משהו בעשייה הציבורית מלווה אותי כל הזמן. מי שהתאפשר לו לרכוש השכלה ולהגיע לשערי מקצוע טוב ומתגמל - כל הזמן צריך להסתכל ימינה, שמאלה, קדימה, אחורה, ולא רק על עצמו. יש עורכי דין שחושבים שמקבלים פה שכר, אך כל בעלי התפקידים פה מתנדבים. מי שמגיע ללשכה כדי לקבל כוח - כנראה לא מבין את מהות הלשכה ומהות התפקיד. הכוח שלי זה ביכולת להוביל את הלשכה לחוף מבטחים, בטח אחרי הטלטלה שעברנו". אלא שהאחראי לטלטלה שעברה הלשכה, דהיינו נוה, נחשב גם לחברו ומקורבו של חימי, שאינו מתכחש לקשר ביניהם.



עולות טענות שאם תיבחר, נוה הוא שימשוך בחוטים מאחור.


"זאת טענה שאין לה ידיים. אני נפגש עם אפי נוה ומדבר איתו מעת לעת כחבר לחבר, ולא מסתיר את זה, אבל לא בהקשרים של הלשכה, משום שהוא נמצא בשלב כזה בחייו שהוא צריך להתמודד עם מכשולים מורכבים. הוא סיים את תפקידו בלשכה והוא התפטר, והלשכה מבחינתו לא רלוונטית. יש לו נושאים אישיים ומשפחתיים לטפל בהם. מעולם לא הזנחתי שום אדם שנמצא בקושי. דווקא בתקופות הללו אני לא מפקיר אף אחד, בטח לא מי שהיה חבר. זאת דרכי, זאת השקפת עולמי. פוליטיקאים נוהגים להתרחק מאנשים שנקלעו לקושי, ואני לא מפקיר חבר. יחד עם זאת, חשוב לי להבהיר שכל איש ועולמו, כל איש וסל הערכים שלו, כל איש וההתנהלות שלו. אני לא מובל על ידי אף אחד".



 90 עו"ד ציון אמיר. צילום: רועי אלימה, פלאש
90 עו"ד ציון אמיר. צילום: רועי אלימה, פלאש



מה דעתך על ההתנהלות שלו אחרי שנחשפה הפרשה ועלו החשדות נגדו?


"סברתי שההתפטרות שלו מוצדקת, טוב שבסופו של יום הוא נקט את הצעד הזה. לדעתי, הוא היה צריך להתפטר מיד אחרי חזרתו מתאילנד ועם פתיחת החקירה, אבל אני, בשונה מאחרים, לא שוכח ולא מעלים את ההישגים הגדולים של הקדנציה האחרונה שלו, ולי בשונה מאחרים אין יומרות להיות חוקר, פרקליט, שופט או תליין. אנשים מדברים על דמוקרטיה ושוכחים שהבסיס לדמוקרטיה זה גם חזקת החפות. אז אני לא במקום לשפוט אף אחד מהר, ובל נשכח שיש לי דנ"א של סנגור. אם הייתי שופט כמו אחרים, לא הייתה לי יכולת לקום בבוקר ולייצג אנשים בהליכים פליליים. אני מציע לכולנו להיזהר. סבלנות לא הזיקה מעולם".



האם תכרות ברית עם שר המשפטים הבא כמו זו של נוה עם איילת שקד?


"אני רוצה לעשות קואליציה עם עורכי הדין ואזרחי מדינת ישראל. זאת הקואליציה שלי. לשתף פעולה עם שר המשפטים ובתי המשפט זה צורך של הלשכה, אבל הוא צריך להישקל מעת לעת בהתאם לכל מקרה ומקרה, כאשר לנגד עיניי עומדים צרכים לגיטימיים של הלשכה ושל עורכי הדין ואזרחי ישראל. אנחנו צריכים לאזן את המתח שקיים בין הרשות המבצעת והשופטת. הלשכה לא צריכה לעסוק בקואליציה אוטומטית".



מהצד של ציון אמיר טוענים שבסופו של דבר אתה מינוי מהגווארדיה של אפי נוה, ויש שרואים בך ממשיך דרכו.


"הטענה הזאת צבועה, כי מי שנמצא בראש הרשימה של ציון אמיר הם אורי קינן, שהיה ממלא מקום סטטוטורי של אפי נוה, וגברת ענת סבידור, שהייתה חברת מועצה בוועד המרכזי. אז אני זה שצריך לתת הסברים על החיבור שלי לאפי?".



איך אתה מתכוון לנקות את הלשכה מהכתם שנותר מאפי נוה?


"אני מתכוון להפוך את הלשכה לבית מזכוכית. אם אין לך נפוטיזם ואתה לא מפלה אף אחד, אז החיים לא מורכבים. תסתובבי במסדרונות של הלשכה: את תראי עובדים מסורים, מקצועיים אבל גם מחייכים. אני רוצה לעשות את הדברים בנועם תוך הגדרת יעדים ברורים. שירות לעורכי הדין זה תנאי הכרחי למי שעוסק בעשייה בלשכה. אנחנו ארגון שמטרתו לקדם את מעמד 70 אלף עורכי הדין, לאפשר להם להתקדם בכבוד, לייצג את הממשל והשלטון ולשמור על ערכיה הדמוקרטיים של מדינת ישראל. וזה מה שאני אעשה בעזרת אלפי מתנדבים. לשכת עורכי הדין זה לא אבי חימי, אלא אנשים ראויים שבאים להתנדב בלשכה. אפי נוה כשל, אבל הוא התפטר. לא צריך לשפוך את התינוק עם המים. לא אתן לזה לקרות".



אילו שינויים עשית בלשכה כיו"ר בחודשים האחרונים?


"הייתה ביקורת על כך שהכנסים של הלשכה ראוותניים. אני מזמין אתכם לבחון את הכנס השנתי האחרון שנערך באילת. ביטלתי את כל השדרוגים בכנס -הסוויטות והחדרים המפוארים - הזמנתי מעט עיתונאים וחברי כנסת כדי לנהל שיח משפטי פורה ורציני. עכשיו אנחנו שוקדים על הכנת תוכנית הכשרה לממונים וממונות על הטרדות מיניות בכל מקום עבודה. אני רוצה ליצור קורסים, הכשרות והשתלמויות שיאפשרו לעורכי הדין להתמקצע בתחום הזה".



עד היום, מתוך 11 ראשי לשכה, לא הייתה אף אישה, ורק אישה אחת הגישה מועמדות מאז שהלשכה הוקמה. למה זה לדעתך?


"בעולם המשפט יש יותר עורכות דין ושופטות משופטים, אך ייתכן שנשים מתקשות להתמודד עם היכולת לבצע תפקיד שמצריך משאבים אישיים ורגשיים. אני בסך הכל חושב שבעולם המשפט המגדר לא משחק תפקיד".



כמי שרואה במקצוע הזה שליחות, מדוע הלשכה לא מעורבת יותר חברתית ופוליטית, ולא נשמע קולה?


"חלק ניכר מהפעילות של הלשכה לא הייתה מיוחצנת בצורה משמעותית, אך זה לא אומר שהיא לא הייתה מעורבת. את הסיפורים על הפנים היפות של הלשכה אף אחד לא שומע. זאת אחת המשימות המרכזיות שלי בקדנציה הבאה. אני משוחח מעת לעת עם ראשי איגודים אחרים כמו סוכני ביטוח ויועצי מס, והם מסתכלים עלינו בשקיקה, כי ללשכה יש בולטות, האמירות החברתיות שלה חשובות, ההתנהלות שלה זוכה להערכה רבה. אנחנו שגרירים של ערכי שלטון החוק ועולם המשפט, שהם הבסיס לדמוקרטיה, בעיקר בימים אלה כשאמון הציבור במערכת המשפט פוחת".



תגובה


עו"ד ציון אמיר מסר בתגובה: "במהלך הקמפיין הופתעתי מעוצמת פשיטת הרגל המוסרית והערכית של המחנה היוצא, אשר לא בוחל בשום אמצעי כדי לפגוע בי, לרבות הפעלת חוקרים פרטיים עלי ועל משפחתי, ביסוס תרבות שקר, חוסר שקיפות וניהול הלשכה כאילו הייתה עסקו הפרטי. אין מועד ב' או הזדמנות נוספת למי שהביא את הלשכה לשפל חסר תקדים. עורכי הדין הם קהל אינטליגנטי, צר לי כי חימי חושב אחרת, ומנסה לפגוע בממלכתיות ההליך.חימי ביסס שיטת ניהול הלשכה ומערכת הבחירות שלו על פעילות נגטיבית שקרית ומפלגת, כעת מבקש לצייר תמונה תמימה, אשר הפוכה מהמציאות. בקרוב אעמוד בראשות הלשכה, ואמנה מבקר חיצוני אשר יבדוק את כל אשר חימי וחבורתו עשו בתקופתם.



"לעניין החוקרים הפרטיים, בידי עדויות שחימי ביקש להפעיל חוקרים פרטיים, הוא מכיר את אם ילדיי ופגש בה כשביקש להיוועץ בי בביתנו, וראה בי איש עצה. לא אתן יד להמשך דרך של הברחת גבולות, שקרים ובדותות. חימי מחליף דעות בן רגע והכל לפי העניין, ומוכן לעשות הכל כדי להיאחז בכיסא אליו מעולם לא נבחר בבחירות, כך גם כשקיבל לנהל את מחוז מרכז, ללא מכרז וללא בחירות, וכאשר תרם 50 אלף שקלים לבחירות של אפי נוה. חימי ביקר בחריפות את פרקליט המדינה, כאשר הגן על חברו הטוב נוה המואשם בעבירות פליליות אשר הודה בביצוען, וכעת בקמפיין, מדקלם מסרים הפוכים לשמירה על שלטון החוק, בעוד דקות קודם פגע בשלטון החוק. חימי חושב שציבור עורכי הדין מטומטם. חימי פשוט לא מתאים לייצג את החברים. את תרבות השקר שלו ברצוני להביא לכדי סיום.



"לעניין לחיצת הידיים, אני לוחץ יד לכל אדם, בחפץ לב וביראת כבוד. באירוע ביום רביעי האחרון, הזדעזעתי ממש, כאשר עזב חימי את האולם בילדותיות ובהפגנתיות כאשר הוזמנתי לשאת דברים, תוך שהוא מקבל קריאת בוז מהקהל, על כך שעזב את האולם. כאשר חימי נשא דברים, כיבדתי האירוע, אף ניגשתי להתיישב בקרבת הבמה, לשמוע את אשר גולל על הלשכה, נשארתי ישוב אף שסמרו שערותיי על אבדן הבושה. התנהגותו זו מעידה אלף מונים, כי אינו מתאים לתפקיד כה חשוב".