המתיחות על רקע דתי ברמת גן הגיעה גם ללוחות המודעות: על רקע הסערה בעקבות אירועי יום העצמאות, מצעד הגאווה ופתיחת קווי תחבורה ציבורית בשבת, הודבקו היום (שלישי) על לוחות מודעות בעיר פלקאטים גדולים ובולטים, עליהם נכתב: "בגדים צרים וקצרים מחטיאים את הרבים ומקצרים את החיים". 



בשבוע שעבר יצאו ראש העירייה, כרמל שאמה הכהן, סגנו עו"ד רועי ברזילי וחבר סיעתו שלומי בן ששון נגד תקנוני הלבוש בבתי הספר. "ברמת גן לא יבצעו מסדרי לבוש ולא ימדדו לבנות את אורך המכנסיים עם סרגל", הכריזו ברזילי ובן ששון על רקע צילום שלהם בכניסה לבניין העירייה, כאשר הם לבושים במכנסיים קצרים. 



בנוסף לכך, הערב צפויה להתקיים בכיכר אורדע עצרת מחאה גדולה על כוונת העירייה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת בצירי תנועה ראשיים בעיר. לעצרת, בה ישתתפו רבנים מהזרם החרדי והציוני דתי, יגיעו על פי ההערכות גם חרדים ודתיים מבני ברק, גבעת שמואל, ירושלים וערים נוספות.



נתן גושן. צילום: Amit ahavan



בינתיים, הרוחות סוערות בעקבות חשיפת סרטון מצלמת האבטחה, בה מתועד מנהל המחלקה לתרבות תורנית בעירייה המבקש מהזמר נתן גושן שלא לאפשר לנערה כבת 17, שעלתה לבימת יום העצמאות בשכונת רמת עמידר לשיר ביחד איתו, מכיוון שהבימה מיועדת לציבור הדתי. בעקבות החשיפה, הוחלט להעביר את מנהל המחלקה מתפקידו.



בסביבתה של הנערה, שלא רצתה בתחילה לשתף פעולה עם ועדת הבדיקה בראשותו של ממלא מקום ראש העירייה ליעד אילני, הגיבו בסיפוק על הממצאים. לאחר ניסיונות שכנוע מתמשכים הסכימה הנערה לספר את מה שאירע בשיחת ועידה עם ראש העירייה כרמל שאמה הכהן וממלא מקומו ליעד אילני, שבדק את האירוע.



אילני ציין, כי בסרטון נראה מנהל המחלקה לתרבות תורנית אומר לגושן כי "הבימה דתית והשירה אסורה על נשים". גושן עצמו הגיב בתיעוד בסרטון: "אתם מבינים איך הסתבכתי עכשיו? אני לא חושב שאתם מבינים איך הסתבכתי". בהמשך גושן הקדיש לה שיר. הנערה לא הורדה מהבימה, אבל התברר שהיא לא הורשתה לשיר על רקע הדרת נשים.



"ברמת גן 2019 לא תהיה הדרה של שום אוכלוסייה"


אילני אמר עוד כי בעדותו בפניו, לפני חשיפת הסרטון, מסר מנהל המחלקה גרסה אחרת, שלא תאמה את הממצאים של הסרטון. עוד נטען, כי במשך כשבע דקות ארוכות נעשו ניסיונות להתאים עבורה את הסולם המוזיקלי, בכדי שתוכל לשיר ביחד עם נתן גושן, הקהל כבר החל לאבד סבלנות וצעק כי הוא רוצה שהזמר ישיר והזמר עצמו מיהר להופעה הבאה שלו בעיר מודיעין ולכן מנהל מחלקת תרבות תורנית ניגש לזמר והנחה אותו לשיר לבד. אילני מציין עוד שמנהל המחלקה לתרבות תורנית אישר את הדברים בפניו.



אילני גם ממליץ שבאירועי הקיץ הקרובים או בחגיגות יום העצמאות בשנה הבאה יוזמן הזמר נתן גושן להופיע בגן אלי כהן ברמת עמידר ובהזדמנות זו ניתן יהיה להזמין את הנערה ולדאוג כי תשיר ביחד עם הזמר והפעם תוך ביצוע ההכנה הנדרשת מראש.



"ברמת גן 2019 לא תהיה הדרה של שום אוכלוסייה. לא נטאטא שום דבר מתחת לשטיח. כפי שהתחייבתי הוועדה בראשותי ביצעה בדיקה מקיפה בכדי לוודא שהאמת תצא לאור", ציין עוד אילני.



בעקבות המסקנות, הודיע שאמה הכהן: "לאחר שהסתמנו מסקנות הפוכות הצלחנו בדקה ה-90 לשכנע את הנערה להעיד ולהשיג את צילום הווידיאו של האירוע ואז התבררה האמת". שאמה הכהן הדגיש, כי מנהלת מחלקת תרבות, עובד ותיק ומוערך, הוא זה שעל דעת עצמו ביקש מהזמר לא לאפשר לנערה לשיר בשל היותה אישה.



"על אף שהנערה העידה בפני שנהנתה לאורך כל הערב, כולל ממה שקרה על הבמה, המבחן בעיני הן הנורמות שלנו כעיר והדרת נשים הן חציית קו אדום. גם אם האישה לא נפגעה ולכן הוחלט על העברת העובד מתפקידו", הוא הודיע. "מעתה בכל אירוע פומבי באחריות העירייה, מנהלו יחתום על תדרוך ותוכנו יצריך את אישור המנכ"לית או יועצת ראש העיר למעמד האישה".



"הדתיים מרגישים מאוימים, אך אין לכך סיבה"


ראש עיריית רמת גן, שאמה הכהן, שוחח היום עם ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM בעקבות ההחלטה לפטר את מנהל הבמה מתפקידו בעירייה, וסיפר כי "כל העדויות בימים הראשונים הצביעו על כך שלא הייתה הדרת נשים באירוע אלא שהנערה דרשה התאמות סאונד שלא התאפשרו באותו הרגע. ביקשתי מהנערה להעיד על מה שקרה שם. נאמר לנו שהיא נבהלה מהרעש התקשורתי אך לבסוף היא הסכימה לדבר איתנו. היא סיפרה שאינה תושבת העיר והבהירה שלא נפגעה ממה שקרה באירוע למרות שנאמר לה שאינה יכולה לשיר. אני הסתכלתי על הדברים אחרת. האחיינית הצעירה שלי הייתה בקהל והמשמעות בה אוסרים לנערה לשיר בגלל שהיא אישה היא בעייתית מאוד בעיני".


"אותו מנהל במה, שהוא גם מנהל מחלקה בעירייה, עמד בפני ועדת בדיקה של עיריית רמת גן והוליך אותנו שולל כשלא אמר אמת בעדותו. הוא טען שהנערה ביקשה להתאים את הסאונד והדבר נמשך דקות ארוכות ולכן הוחלט לוותר על השיר המשותף. שילוב הדברים הוביל להדחתו מתפקידו למרות שמדובר בעובד מוערך".

היה לגיטימי לאסור עליה לשיר באירוע?
"לא. יש אירועים ספציפיים בהם יש פולחן דתי. כאן דובר על אירוע פתוח של יום העצמאות. זה לא אירוע ששייך לישיבה מסוימת".

אתה מעוניין להפוך את רמת גן לעיר חילונית יותר?
"לא. אני מוטרד מההגירה השלילית של אנשי הציבור הדתי והציונות הדתית מרמת גן לגבעת שמואל, ופועל בנושא. הדתיים כיום סוערים וגועשים בעקבות ההחלטה שלי לפתוח את קווי הבילוי בשבת ואירועי הגאווה שהתרחשו לראשונה בעיר. הם מרגישים מאוימים, אך אין לכך סיבה".