צעירים רבים מדמיינים את רגע קבלת רישיון הנהיגה הנכסף שיסלול את דרכם לעצמאותם, אך לפני שיוכלו להתחיל בתהליך, הם נדרשים להיבחן במבחן התיאוריה ואם הם תלמידי כיתות י', הם יוכלו לעשות זאת זו השנה השנייה, דרך בית ספרם. לאחר שבשנת הלימודים הקודמת נבחנו לראשונה במסגרת בית הספר 508 כיתות עם כ-12,232 תלמידים במבחני הנהיגה העיוניים (תיאוריה), היום (שלישי) ייבחנו 1,130 כיתות י', עם כ-30 אלף תלמידים, ובשנה הבאה יורחב המיזם לכל תלמידי שכבת י', כ-4,000 כיתות עם כ-100 אלף תלמידים.



הבחינה היא חלק מתוכנית חומש של המשרד לקידום הזהירות בדרכים ולשיפור תרבות הנהיגה בישראל. משרד החינוך פועל לחיזוק החינוך התעבורתי, ולשיפור דפוסי הנהיגה בישראל, כאשר השנה הבחינה תהיה מתוקשבת.



במסגרת הבחינה התלמידים לומדים כל שנדרש כדי לשפר את תרבות הנהיגה בישראל: עייפות בנהיגה, התמודדות עם לחץ חברתי, היסח הדעת וסכנות השימוש באלכוהול ובסלולר. את הבחינה עצמה עושים בבית הספר, ומי שעובר (מעל הציון 80) מקבל פטור מתיאוריה ל-3 שנים.



שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך: "שינוי תרבות הנהיגה בישראל מתחיל בחינוך, וחינוך לנהיגה בטוחה מחייב התייחסות מעמיקה לכל היבטי ההתנהלות בכביש - עייפות בנהיגה, התמודדות עם לחץ חברתי, היסח הדעת וסכנות השימוש באלכוהול ובסלולר. לראשונה, תלמידים נבחנים בתיאוריה בבית הספר, כחלק אינטגרלי של תכנית הלימודים שלהם, ואנו מאמינים, ומקווים, שחידוש חשוב זה יביא לקידום הזהירות בדרכים ולשיפור דפוסי הנהיגה בישראל. הפיילוט בנושא הורחב השנה, ובשנה הבאה ניישם את התכנית עבור כלל תלמידי שכבת י'. בהצלחה לכל הנבחנים".