ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא המדינה, ראובן ריבלין, נאמו היום (שלישי) בטקס לזכר חללי קרב אלטלנה, במהלכו נהרגו לוחמי אצ"ל וחיילי צה"ל, זאת בשל חילוקי דעות קשים שהתגלעו בין האצ"ל לבין צה"ל, שהתפתחו לידי קרב בין הכוחות. ראש הממשלה והנשיא התייחסו בדבריהם למצב הביטחוני ולחילוקי הדעות הקיימים כיום בציבור הישראלי. 
ראשית דיבר באירוע ראש הממשלה, וסיפר על תהליכי קבלת ההחלטות בתחום הביטחוני: "מדוע בכלל הגענו למצב הזה של שפיכות דמים? האם הנשק שנמצא בארגזים באמת נועד לשמש לתפיסת השלטון בכוח? התשובה היא לא. אנחנו הרבה פעמים נמצאים באתגרים כאלה, של גופים שמתקרבים לשטח ישראל, ואנחנו עושים צעדים, שלא אפרט אותם כאן, ונוטלים סיכונים מסוימים, כדי להימנע ממצב שבו אנחנו שופכים דם. האם אי אפשר היה לעשות את הדבר הזה? זו שאלה שחייבת להישאל".

"כולנו מחויבים למנוע שפיכות דמים ומלחמת אחים", הוסיף נתניהו. "חילוקי הדעות הם חלק בלתי נפרד מהדמוקרטיה, שמאחדת את העם. אחדות היא לא אחידות. בכל העת עלינו לזכור שאחים אנחנו. עם אחד אנחנו, אין אחר. מנקודת שפל של הטבעת אלטלנה במצולות עלינו לפסגות. הפכנו את מדינתנו לגורם משמעותי בקרב האומות. בתחילת השבוע יתקיים מפגש היסטורי של היועצים לביטחון לאומי של ארה"ב, רוסיה וישראל. זוהי פסגה חשובה ביותר להבטחת היציבות בזמנים סוערים ורוגשים. ויש דבר חשוב במפגש המשולש הזה - שתי מעצמות העל ומדינת ישראל, בישראל, על מנת להעיד על מעמדה של מדינת ישראל היום בין האומות. עלינו לזכור גם את הכאבים הקשים מנשוא ששילמנו כדי להגיע להישגים הללו".

נתניהו בטקס לזכר חללי אלטלנה. צילום: קובי ריכטר\TPS


ריבלין: "אסור לתת לשיח המפלג להמשיך ולהרוס כל חלקה טובה"

"האיום הזה מזכיר לנו שהאיום הגדול ביותר למדינה שלנו, גם 70 שנה אחרי הקמתה, שוכן בתוכנו", כך פתח את דבריו הנשיא, ראובן ריבלין. "בשנים האחרונות הציבור הישראלי בוחן את ההיסטוריה שלו מחדש. מימין וגם משמאל, אלה ואלה, מושכים את מפת הזיכרון, והשולחן נותר עירום. לכל אחד מהשבטים יש רצון שרק הסיפור שלו יסופר. שרק הסיפור שלו יישמע. שהאמת שלו תנצח ושההיסטוריה שלו תשלוט, במקום לחתור לבניית סיפור משותף, כל אחד פועל למחוק את סיפורו של הצד השני.

"השיח האלטלני שולט בישראל - שיח מאשים, שהוא לעתים רדוד וגם אלים. אפילו המילה אחדות נשמעת חסרת משמעות באווירה הכללית. אסור לתת לשיח המפלג להמשיך ולהרוס כל חלקה טובה. האחדות היא נשמת אפינו. כולנו יודעים את זה, אין כמו ראש הממשלה שיודע את זה. המונח אחדות העם חייב לחזור למילון המושגים שלנו. אם לא נשמור על הרתמה המחברת אותנו, נרד לתהום השנאה שכבר החריבה את ביתנו הלאומי יותר מפעם אחת", המשיך ריבלין. 
 
בתוך כך, הנשיא שיבח גם את ראש הממשלה לשעבר, מנחם בגין, מי שהיה מנהיג האצ"ל באותה עת. "אדם אחד היה בתוכנו שהתעלה על כולם. אדם אחד שמנע מהאש להתלקח, אדם שהצליח להתגבר על הפגיעה הנוראה בחיי פקודיו, ניצולי שואה ביניהם, הרים דגל לבן, ולא נרתע להכנע. מנחם בגין ז"ל, לימים ראש ממשלת ישראל, היה האיש. אם יש גיבורים בפרשת אלטלנה, מנחם בגין ז"ל הוא הגיבור".