"אני בסכנת חיים": עוז דניב, חולה סופני במחלת כליות, פתח בקמפיין לגיוס המונים כדי לממן את ההליך הרפואי שעליו לעבור - השתלת כליה. הוא סיפר לינון מגל וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על הקושי במצבו הרפואי: "הכל התחיל לפני כמה חודשים, ביצעתי בדיקת דם שגרתית לחלוטין. לאחר שהגיעו התוצאות התקשר אליי הרופא וקרא לי להגיע דחוף לבית החולים. אני עד היום מרגיש טוב וחש שהכל בסדר איתי. נבדקתי בבית החולים וקיבלתי את הבשורה שהכליות שלי הפסיקו לתפקד פתאום". מגל, לאחר מכן, הפתיע את דניב: "אני אתרום לך".
 
לא הרגשת כלום? זה הזוי.
"הרופא הסביר לי שלא אמורים להרגיש כלום. זה יכול לקרות לכל אדם".
 

מה משמעות הבדיקה כעת?
"מסתבר שלכליות שלי נגרם נזק בלתי הפיך ואני זקוק להשתלת כליה. כעת אני נדרש לחפש תורם".
 
אתה זקוק לתרומת כליה?
"עמותת מתנת חיים מתעסקת בנושא ומעודדת אנשים לתרום. היא מסייעת לאנשים שמועמדים להשתלת כליה למצוא תורמים. הבעיה היא שרשימת ההמתנה לתרומה יכולה לקחת שנים, בתנאי שמחזיקים מעמד. יש חולים שבמהלך ההמתנה יום אחד לא קמים בבוקר. אי אפשר לחיות ללא כליות".
 
אז מה קורה עכשיו? יש לך תורם?
"אני ממתין להשתלה בארץ. בגלל שאמרו לי שזה יכול לקחת שנים, אני קיבלתי הצעה לעשות את זה בחו"ל ובשביל זה אני צריך כסף".
 
למה בחו"ל?
"זה הרבה יותר מהיר והרבה יותר זמין. אני לא משלם למישהו שייתן לי את הכליה אלא יש חברה בארץ שרושמת את השם שלי במרכזי ההשתלות בחו"ל שמאתרים את התורם".
 
אין מספיק אנשים שתורמים כליות בארץ?
"אחוז התורמים של כליות בישראל הוא נמוך מאוד. המדינה לא כל כך תומכת כלכלית במי שמעוניין לתרום כליה ויש חוק שאוסר בסחר באיברים".
 
אני יכול להחליט שאני רוצה לתרום למישהו כליה או שזה הולך לפי תור?
"אם מישהו מעוניין לתרום לי כליה הוא נדרש ללכת יחד איתי לבדיקות התאמה, שגם הן לוקחות המון זמן בארץ. למעלה מחצי שנה. יש אנשים שרוצים לתרום אבל מייגעים אותם בבדיקות קשות".
 
מהו הסכום הנדרש כדי להירשם לתרומה בחו"ל?
"למעלה מ-700 אלף שקלים. סכום שאין לי אותו ולכן פתחתי קמפיין לגיוס המונים. אפשר גם למצוא אותי בפייסבוק בעמוד 'מצילים את עוז'".

אם זה לא דרמטי ולא לוקח חצי שנה בה הורגים את הבן אדם בשביל לתרום – אני אתרום לך כליה.
"אוקיי. זה מדהים מצידך".
 
עוד הוסיף מגל: "אני אומר זאת עם כוכבית כי אני צריך לקבל אישור מאשתי. ראיתי באיכילוב שעשו עכשיו חדרים מיוחדים לתורמים. אם מקלים על הבן אדם וזה משהו שמתאפשר – אני בשמחה אתרום לך כליה. בעזרת השם אוכל לעזור לך".