לרגל יום המאבק בשימוש בסמים, המצוין היום (רביעי), מפרסם משרד העבודה והרווחה נתונים אודות הטיפול בהתמכרויות מהם עולה עולה כי 3,989 בני נוער טופלו בשנת 2018 במסגרות שמפעיל משרד העבודה והרווחה כאשר התמכרויות השכיחות ביותר הן  לאלכוהול, קנביס, אופיאטים וקוקאין.  בני נוער מהווים קרוב ל-30% מהמטופלים בהתמכרות לסמים ואלכוהול ו-35% מהמטופלים הצעירים מצויים בהליכי גמילה בשל שימוש בקנאביס. בסה"כ טופלו בשנת 2018 כ-14,200 איש בהתמכרות באלכוהול וסמים.  מבין המטופלים 3,217 נשים המהוות רק  כ-21% מהמכורים. 
בהתפלגות המטופלים לסוגי ההתמכרויות השכיחות לסמים ניתן למנות את מכורים לסמים הבאים: קנאביס (5,834 מטופלים), סמים אופיאטיים דוגמת הירואין ומורפיום (2,117 מטופלים),קוקאין (1,739 מטופלים) וסמי פיצוציות (1,142 מטופלים). יתר המטופלים מכורים לסמי הזייה, תרופות מרשם וממריצים.

שבי אהרון, מנהל השירות לטיפול בהתמכרויות במשרד העבודה והרווחה, מסביר את התופעה המתרחבת של הצורך בגמילת צעירים מתופעות לוואי של התמכרות לשימוש בקנאביס הנפוץ: "ההתמכרות לאלכוהול, קנביס וסמי פיצוציות מעידים על שינוי במאפייני האוכלוסייה המטופלת, אנו רואים יותר מטופלים בני נוער וצעירים. 35% מהמטופלים הצעירים מצויים בתהליכי גמילה וטיפול סוציאלי בשל שימוש אינטנסיבי ושימוש לרעה בקנאביס. עבור חלקם השימוש בקנאביס מהווה שער ומעבר לשימוש בסמים נוספים - אופיאטים, סמי הזיה וממריצים. לצערנו לקנאביס השפעה קשה על חלק מהאוכלוסיות הצעירות  ושימוש בחומר זה עשוי לגרום לפיתוח קשיים נפשיים חריפים וקשיי תפקוד".

נערים מעשנים סמים. צילום אילוסטרציה: אינג אימג'
נערים מעשנים סמים. צילום אילוסטרציה: אינג אימג'

 

שר העבודה והרווחה, חיים כץ (הליכוד), אומר במשך לפרסום הנתונים: "הנתונים על היקף בני הנוער שסובלים מהתמכרות מדאיגים. במיוחד בחודשי הקיץ, המשרד מפעיל מגוון תוכניות בכדי למנוע שוטטות והתנסויות בסמים ואלכוהול בזמן החופשה מהמסגרות". משרד העבודה והרווחה מפעיל כיום 211 מסגרות גמילה מהן 51 יחידות הפועלות לטיפול בנוער נפגעי התמכרויות בני 12-18 ברחבי הארץ לצד שלושה מרכזי יום.

"השירות לטיפול בהתמכרויות פועל בכדי להגדיל את מספר המטופלים המסיימים בהצלחה את תכניות הטיפול וזאת על ידי מתן טיפול מותאם ועדכני", אומרים במשרד הרווחה אבל ברקע הדברים נמצא משבר דעיכתה של "אל סם" העמותה הותיקה והמנוסה בישראל לגמילה מסמים אשר שירתה במשך עשרות שנים את משרד הרווחה באמצעות הרשויות המקומיות ואשר השנה הפסיק משרד הרווחה את ההתקשרות עמה כדי להעביר את הטיפול ישירות לידיהם העמוסות של העובדים הסוציאליים.

ח"כ מאיר כהן (כחול לבן), שר הרווחה לשעבר שכיהן גם כראש עיריית דימונה, אומר למעריב: "להעניק סמכויות לרשויות זו בבסיסה תפיסה נכונה, אבל הדרך שבה זה יעשה תקבע אם זה נכון או לא. לצערי הרב, כפי שזה נראה כעת, נראה שזה יפגע בטיפול החשוב בעיקר ברשויות החלשות. כבר לפני כשלושה חודשים בדיון בנושא בוועדת הרווחה, התרעתי על כך, חבל מאוד שבעוד חודש יסתיים השירות של 'אל סם' ללא כל תחליף וללא המשכיות. עד שהרשויות תהינה מוכנות, יעברו חודשים רבים ואותם מכורים, ימצאו עצמם מול שוקת שבורה. מיד עם תחילת עבודת הכנסת, נכנס את וועדת הרווחה בנושא".