החלטתו הסופית של ראש הממשלה היום, בנימין נתניהו, לסגור את שדה דב, גוררת אחריה הערב (ראשון) הפגנות וקולות מחאה נוקבים מצד תושבי העיר אילת, וכן תגובות רבות מהמערכת הפוליטית, ובעיקר מצד מפלגות האופוזיציה. 



בראש הביקורת ניצב ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, שעמד בחזית המאבק בחודשים האחרונים. הלוי תקף בראיון לחדשות 12 את החלטת רה"מ, ואמר כי "זה היום העצוב והקשה ביותר בחי הציבוריים. האמנתי שהחמלה לתושבי העיר ינצחו, אבל למדתי שבצע הכסף ניצח את התושבים. בסיכומו של יום, אותה החלטה אומללה בה הציעו אנשי הגוש הגדול כסף תמורת העיר אילת והממשלה קיבלה את זה - זה הרגע הכי קשה". 

43% מתושבי אילת הצביעו לליכוד, ואתה אמרת שלא תצביע יותר לליכוד.
"אני חשבתי שלא יכולתי לומר לתושבי העיר לתמוך בממשלה שפוגעת בהם. זה בלתי מוסרי. יש לי מצפון וחשיבה ציבורית נקייה, ולכן אמרתי שאני חייב לפרוש מהתנועה. אבל זה לא הנושא, מחר אנחנו קמים לסיטואציה שנצטרך לתת תשובה למאות חולים ועשרות רופאים שכבר הודיעו שלא יתנו שירותים רפואיים בעיר אילת. תעשיית התיירות הולכת לקרוס. אני ראש עיר 16 שנה ואני אומר לך שאילת נמצאת באחת התקופות המזהירות בחייה".


מאיר יצחק הלוי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


"כתם שחור בהיסטוריה של מדינת ישראל"


חברי כנסת רבים ממפלגות האופוזיציה תקפו הערב את החלטת ראש הממשלה. ח"כ ומספר 2 במפלגת "כחול לבן", יאיר לפיד, אמר: "כשחתמנו על פינוי שדה דב קיבלנו שורה ארוכה של התחייבויות לטיפול בכל הבעיות של תושבי אילת - החל מהטיסה לטיפולים רפואיים ועד לפתרון לפגיעה בתיירות. שתי ממשלות נתניהו לא קיימו אף אחת מההבטחות האלה. אף אחת. בנסיבות האלה, אסור לסגור את השדה".

ח"כ בוגי יעלון הוסיף: "הלילה בחצות ייסגר שדה דב - אירוע עם השלכות קשות על תושבי אילת והערבה. מועד מימוש המהלך ידוע כבר שנים רבות, אך מישהו חשב שה-1 ביולי 2019 לעולם לא יגיע. במדינה מתוקנת משרד ראש הממשלה היה מרכז את עבודת התכנון והביצוע, ונותן מענה בכל התחומים, בדגש על תחבורה ובריאות. אך נתניהו עסוק בעצמו, ואזרחי אילת והערבה (כמו שאר האזרחים מקרית שמונה, מפרץ חיפה, ועוטף עזה) משעממים אותו. כולנו משלמים ונשלם את המחיר, עד שנגיד לנתניהו עד כאן. התפנה לעסוק בכתבי האישום - אנחנו נמשיך מכאן". 

ח"כ קארין אלהרר ממפלגת כחול לבן, כינתה את החלטת ראש הממשלה "כתם שחור בהיסטוריה של מדינת ישראל". אלהרר הוסיפה כי "החולים, הסטודנטים, העסקים, התיירות - כל אלו לא עניינו את נתניהו בארבעת השנים האחרונות, עוד מאז שקראנו לו בוועדה לביקורת המדינה למצוא פתרונות לשדה דב. זו לא מנהיגות - זו פחדנות והתחמקות מאחריות. יום עצוב למדינת ישראל". 

ממטה המאבק נמסר: "ראש הממשלה בנימין נתניהו בהחלטה היסטורית ואומללה הנחית הערב מכה קשה על העיר אילת, חוליה ותושביה ועל ענף התיירות שמהווה את מקור הפרנסה בעיר. ראש הממשלה נושא באחריות האישית על הכאוס שיווצר כעת בעיר לאחר שניתק את צינור החמצן שלה- שדה דב. כל שביקשנו הוא שהמנחת שנותן לנו חיים, ימשיך לפעול עד למתן היתרי בניה לבעלי הקרקע הפרטיים והממשלתיים - אולם נתקלנו באטימות נוראית מצד ראש הממשלה ואנשיו ומצד גורמי האוצר שהעדיפו את הכסף המיידי על פני מחויבותם לאזרחים ולפריפריה. אנו עדיין המומים, אך את המחאה והזעקה שלנו תשמע הארץ כולה. מי שלא שמר על אילת הרחוקה והטובה - אילת לא תשמור עליו עוד".
 

סמוטריץ: "אנו פועלים לשם שמים"

מהצד השני של המערכת הפוליטית, הגיב הערב שר התחבורה, ח"כ בצלאל סמוטריץ', להחלטת פינוי שדה דב. "במשך כשלוש שנים נלחמתי בכל כוחי לשמר את שדה דב במקומו. היועץ המשפטי לממשלה סבר שמדינת ישראל חשופה לתביעות על סך מיליארדי שקלים באם השדה יישאר במקומו עוד יום אחד, ובנסיבות הללו קיבלנו את ההחלטה הקשה. אפשר להסכים עם קביעתו של היועץ ואפשר שלא, אבל זה מאחורינו, עתה המטרה של כולנו - חיזוק העיר אילת".

"משרד התחבורה בראשותי מחויב לתושבי אילת, לפריפריה ולאזרחי ישראל כולם ונעשה כל שנוכל למענם. אני מבקש להודות לראש הממשלה ולכל גורמי המקצוע, גם אלה שחלקתי עליהם במהלך הדרך באופן נוקב. אני משוכנע שכולם רוצים את טובתה של מדינת ישראל ופועלים לשם שמים", הוסיף סמוטריץ'.

דובר הליכוד, יונתן אוריך, הסביר גם הוא את החלטת ראש הממשלה, ואמר כי "פינוי שדה דב היא החלטה מנהיגותית של ראש הממשלה נתניהו, שהיה יכול בקלות לדחות את הפינוי ולגלגל מיליארדים על חשבון הציבור כי אנחנו בתקופת בחירות. לא תקראו על זה בטורי הפרשנות בעיתונות כי התקשורת בעיצומו של קמפיין 'נתניהו דואג רק לעצמו ואיבד את האחריות'. תם הטקס".