הירי בסלומון טקה ממשיך לעורר גלים בקהילה האתיופית וברחבי הארץ. סגנית ראש עיריית תל אביב לשעבר, מהרטה ברוךך רון התראיינה היום (שני) לתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, וטענה כי משטרת ישראל פועלת ביד קלה על ההדק - מילולית, בכל הנוגע לקהילה האתיופית. לאחר מכן עלה לשידור אסףך גובנה, חבר של משפחת ההרוג, וטען כי  "במקרה של צעיר אתיופי - אין נוהל מעצר חשוד".


מהרטה, היית סגנית ראש עיריית תל אביב, פעילה במרצ, מה את חושבת על האירוע?
זה יום קשה למדינת ישראל. אירוע בלתי נתפס בו שוטר בלי מדים יורה בנער ורוצח אותו. זה בלתי נתפס כי מתוך שלל הפעולות שהשוטר יכול היה לעשות כדי למנוע אסקלציה הוא יורה ירייה אחת שהורגת את הנער. נדמה שבכל מה שנוגע למשטרת ישראל היד קלה על ההדק וזה צריך להיפסק.
 
השוטר טען שהוא ירה לכיוון הקרקע והכדור ניתז, שהוא לא התכוון להרוג
אני לא יודעת את כל העובדות.  אני יודעת שהילד הזה מת, נרצח. לצערי זה לא המקרה הראשון. אני מגדלת כאן את ילדיי ואני חוששת להם כשהם יוצאים לשבת בחוץ על הספסל, כי מיד הם נתפשים כחשודים, מעצם היותם הם. משטרת ישראל צריכה להיות מודעת לנטייה הרצחנית הזאת ולטפל בתופעה הזאת מהיסוד.
 
מהרטה, אני חייב לתקן אותך. קודם כל אנחנו יחד איתכם ומסקרים את המחאה האתיופית והגזענות בישראל. אבל את משתמשת כל הזמן במילה "רצח". גם אם יוכח, אבל אנחנו עוד לא שם, שהשוטר לא ירה על הרצפה אלא ירה על הצעיר, בכל זאת צריך להוכיח כוונה תחילה. ואת הרי לא באמת מאמינה ששוטרים יוצאים מהבית במטרה להרוג אתיופים. אז במקרה הכי גרוע זה הריגה, אז אולי צריך להוריד את הלהבות?
אני בדר"כ משתדלת להוריד את הלהבות, אבל כשהמקרים חוזרים על עצמם שוב ושוב, וכמקרים אחרים מסתיימים בלא כלום, אני כאימא נלחמת על בטחון ילדיי. אפשר להתווכח אם זה רצח או לא רצח, אבל נערים יוצאי אתיופיה נהרגים יותר מדי פעמים. כל עוד משטרת ישראל לא בודקת את עצמה ומסיקה מסקנות - אנחנו בבעיה. השוטר הזה שרוצה למלט את עצמו, אולי מחזיק באקדח, אבל מי שטוען את האקדח זה גורמים מעליו. אולי רשויות החוק שצריכות לעשות יותר. צריך להשקיע הרבה יותר בחינוך. 

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד עשתה הרבה כדי לטפל בשיטור היתר, כדי לתקן. שום דבר מזה לא קרה לדעתך?  
לתחושתי אלה מסקנות מהפה אל החוץ. אני מרגישה שלא הייתה הפנמה של הבעיה. כשמפכ"ל משטרה "טבעי שיחשדו בהם" אז כנראה לא מבינים את חומרת הבעיה. כשקורה אירוע, דבר ראשון המשטרה טוענת להגנה עצמית, לי זה גורם להרגיש אנחנו לא מעניינים אף אחד. מלמעלה עד למטה אין הפנמה. צריכה לקום ועידת חקירה ממלכתית שתחשוף את הגזענות של המערכות ותבדוק את המחדלים האלה.  
 


אחרי דבריה של ברוך עלה, כאמור, חברו של טקה לשידור ותקף גם הוא את יחס המשטרה ליוצאי אתיופיה. "אנחנו ממשיכים באותה מחאה, וחסמנו מספר צירים. זה יום עצוב בחיפה, ולדעתי אפילו במדינה", אמר גובנה בפתח דבריו. לדבריו, "המפגש של נער עם שוטר הופך להיות טרגי, והנערים שלנו חווים מקרי אלימות שאי אפשר לתאר. כשהגעתי לזירה וראיתי את הנערים שהיו עם סולומון, צריך רק לשמוע אותם. שכל מה שהמשטרה אומרת תלוש מהמציאות. אני מציע למשטרה להיעזר בעדויות שהנערים האלה מסרו בקור רוח, על אף הקושי, ויש גם מצלמות אבטחה. אני מציע להם לעשות בהן שימוש מושכל, אם יעשו את עבודתם נאמנה הם יגלו שיש כאן מחדל רע מאוד". 
 
הגרסאות הפוכות לגמרי. איך אתה מסביר את זה?
"נניח שמה שמהמשטרה טוענת נכון. בין זה לבין להגיע למצב של לשלוף אקדח - זה לא סביר. הבא של הנער בן ה-13 נתן ראיון והפריך את כל מה שהמשטרה אומרת. גם כלפי הילד שלו כוון האקדח. בסופו של דבר, יש פה אירוע חמור, אירוע מכונן, ולכן כשיש אירוע כזה צריך למצוא סיפור כיסוי. אני שירתתי את המדינה האהובה של 26 שנה בחיל הים. גם כשעשינו פעולות מול מחבלים, היו פעולות שהיינו צריכים לעשות לפני שפותחים באש". 
 
אתה אומר שאין נוהל לעצירת חשוד לצעיר אתיופי.
"אין נוהל כזה. אני לא יודע איזה נוהל יש להם. מי שבמשמרת, החל מראש הממשלה ועד השר ארדן, שבמשמרת שלהם קורים האסונות הכבדים לנערים האלה. סלומון חלם להיות צנחן. זה נער ערכי, ילד שכל כך אהב לתת עזרה, עניו, עם כבוד. הקלות הבלתי נסבלת הזו שבין מה שהמשטרה אומרת לבין מה שהשוטר שמגיע לשטח אומר.. זה מציאות שונה, אלה שפות שונות. נעשה הכל כדי למצות את הדין". 
 
מיצוי הדין נעשה על ידי הרשויות. 
"אני חייב לומר לך משהו. לא יכול להיות שילדים ישלמו מחיר כבד ואנחנו נמשיך לחיות בצורה הזו".