מחאת יוצאי אתיופיה: השר לביטחון פנים גלעד ארדן קיים הלילה (רביעי) הערכת מצב מיוחדת עם מ"מ מפכ"ל המשטרה ופיקוד המשטרה, במטרה לעמוד על היערכותה של משטרת ישראל ועל המשך הפעילות המשטרתית הצפויה להפסקת הפרות הסדר, לאחר שבמשך היום כ-50 בני אדם, בהם מפגינים, אנשי כוחות הביטחון ואזרחים שנתקעו בפקקים נפגעו וכ-60 מפגינים נעצרו במהלך מחאת יוצאי אתיופיה.  הבוקר התראיין השר לגל"צ, דיבר על אופיה של המחאה, שהיקפה ורמת האלימות שבה היו חסרי תקדים, והזהיר:  "אם נראה רמת אלימות כזאת, המשטרה תשתמש בכל האמצעים לפיזור הפגנות העומדים לרשותה".
 
"אני חושב שמה שחווינו אתמול הייתה מחאה שהיא כמובן בנושא לגיטימי מצד אחד, אבל בהיקף ורמת אלימות חסרת תקדים", אמר השר."במשטרה לא זוכרים אלימות כזאת. היה דיבור על ירי חי לעבר שוטרים, השלכת בקבוקי תבערה כדי לשרוף תחנות משטרה, פגיעה בתשתיות מדינה. הייתה פה קריאה המונית ברשתות החברתיות והסתה שהתפשטה בכל רחבי הארץ. כדי לפנות היקף כזה של מחאה נדרשה הפעלת כוח שהייתה עלולה לגרום לנפגעים נוספים".

ארדן אמר כי הוא "מודע לסבל הרב שהציבור סבל אתמול, אבל צריך להבין שכשיש עשרות שוטרים פצועים, זו התוצאה. המשטרה נאלצה וחייבת לפעול באופן הדרגתי. היא עשתה את הצעדים הנדרשים. אם נראה רמת אלימות כזאת, המשטרה תשתמש בכל האמצעים לפיזור הפגנות העומדים לרשותה".
 
"ברגע שאין מנהיגות ברורה למחאה ושיש הסתה וקריאה לצעירים ברשתות לבוא, והצעירים פנויים כי הם בחופש - זה מה שקורה. הצלחנו לסיים את אתמול מבלי שאף אזרח לא נפצע. 47 שוטרים נפצעו . אני מקווה שהאירוע ייחקר כמה שיותר מהר", אמר השר.

"לפני יומיים התרחש אירוע קשה, כואב וחמור, כאשר קצין משטרה ביצע ירי אשר גרם למותו הטראגי של הנער סולומון טקה ז"ל. אני מבקש להביע שוב בשמי ובשם משטרת ישראל כולה את הזעזוע העמוק ואת הצער הרב על האירוע הקשה הזה ושולח תנחומים מעומק הלב לבני משפחת טקה", אמר ארדן.

מוקדם יותר הלילה, לאחר הערכת המצב המיוחדת, אמר השר כי "מאז אתמול החלו הפגנות וחסימות כבישים אשר התעצמו היום לאחר הלווייתו של סלומון ז"ל. אני מבין ומזדהה עם כאבם של בני העדה ומכבד את הרצון להביע מחאה. זכותו של כל אזרח במדינה דמוקרטית למחות על עוולות שהוא מרגיש שנעשו לו ולזעוק כאשר הוא מרגיש שזכויותיו נפגעו".



השר המשיך: "ממשלת ישראל, המשרד לביטחון פנים והמשטרה עשו בשנים האחרונות צעדים רבים ומאמצים גדולים מאוד כדי לחזק את הקשר והאמון בין קהילת יוצאי אתיופיה והמשטרה. בעיניי זו הייתה ועדיין הינה אחת המשימות הלאומיות החשובות ביותר.



למאמצים האלו של המשטרה היו גם תוצאות חיוביות. במשטרת ישראל ובמג"ב משרתים כיום למעלה מ-1000 מבני הקהילה. חלה ירידה של 21 אחוזים במעצרים בקרב יוצאי אתיופיה, יזמנו את פרויקט מצלמות הגוף כדי להגביר את השקיפות ונעשו צעדים רבים כדי להילחם בתופעת שיטור היתר.



מחאת יוצאי אתיופיה בבאר שבע. צילום: יאסר עוקבי
מחאת יוצאי אתיופיה בבאר שבע. צילום: יאסר עוקבי



הנהגת הקהילה עצמה משתדלת בכל הזדמנות לשבח את פעילות המשטרה, והמקרה הנורא בקריית חיים איננו מייצג את התהליכים שעברה ועוברת משטרת ישראל. מחאת הקהילה היא לגיטימית, אבל לכל מחאה בחברה דמוקרטית יש גבולות שאסור שייחצו ושהמשטרה לא יכולה להתעלם מהם".



עוד אמר ארדן, כי "משטרת ישראל עשתה כל מאמץ כדי לאפשר למפגינים להביע את כאבם ולזעוק את זעקתם. הכוחות נהגו באיפוק והכלה על מנת שלא להגיע לעימותים אלימים אשר יביאו חלילה לנפגעים בנפש, פגיעה באזרחים ובשוטרים".



"אני מודע כמובן גם לסבלו הרב של הציבור הרחב, ולאי הנעימות שנגרמה לעשרות אלפי אזרחים בכבישים ואני מצר על כך צער רב", אמר השר, "אולם חשוב להבין שהמשטרה פעלה כך כדי למנוע נפגעים נוספים בנפש".



כמו כן אמר השר, כי "פינוי של כבישים רבים שנחסמים בעת ובעונה אחת ברחבי המדינה מצריך הפעלת כוחות ואמצעים גדולים שהיו גורמים בוודאות גבוהה מאוד לעוד נפגעים, מה שהיה מביא כמובן להסלמת המצב. איננו רוצים בכך. לצערי, בקרב המפגינים היו ועדיין ישנם כאלה שפועלים באלימות רבה ומשולחת רסן גם כנגד השוטרים שעושים את תפקידם וגם כנגד אזרחים תמימים".



"ראינו היום פורעי חוק אלימים מאוד בקרב המפגינים, שהשליכו בקבוקי תבערה, רימוני הלם, השחיתו כלי רכב ותשתיות מדינה ואפילו ניסו להצית תחנות משטרה, האלימות הזו גרמה לפציעתם של עשרות שוטרים. מפגינים שמיידים אבנים על אמבולנס, מפגינים שפוגעים בכוחות הצלה שמגיעים לסייע, מפגינים שמציתים תחנות משטרה – מאבדים לגיטימציה. אי אפשר לקחת רבבות אזרחים בכבישים כבני ערובה ולסכן את חייהם", אמר.



לסיום אמר ארדן, כי "אנחנו נמשיך להיאבק על זכותם של המפגינים למחות, אבל לא נסבול אנרכיה ולא נסבול פגיעה קשה בסדר הציבורי, וכמובן לא נאפשר מחאה שפוגעת בגוף או ברכוש פגיעה חמורה. אני קורא מכאן הלילה לכל המפגינים שנמצאים עדיין ברחבי המדינה בכבישים וברחובות – אנא כבדו את החוק, כבדו את הנושא עליו את מפגינים, אי אפשר למחות כנגד האלימות ולעשות זאת באלימות חמורה וונדליזם, תוך פגיעה בשוטרים ובאזרחים. אנחנו לא נוכל לאפשר זאת. אסור שמשטרת ישראל תאפשר זאת".